افتتاح ۱۳۳۵ پروژه عمرانی و اقتصادی در استان همزمان با هفته دولت
افتتاح ۱۳۳۵ پروژه عمرانی و اقتصادی در استان همزمان با هفته دولت
استاندار آذربایجان شرقی گفت: در هفته دولت سال جاری 1335 پروژه با هزینه ای بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان و اشتغال 48 هزار نفر به بهره برداری می رسد.
عابدین خرّم که به مناسبت هفته دولت در برنامه تلویزیونی آئینه خدمت از شبکه سهند حضور یافته بود، گفت: شهیدان رجایی و باهنر مصداق بارز دولت مردمی و انقلابی و خدمت‌گزار بودند. اگر چه منافقان این دولت را پس از دولت لیبرالی که با رای مردم روی کار آمده بود تحمل نکردند، اما در مدت کوتاه خدمت، به عنوان الگویی برای تمام دولت های بعد از خود بود و امروز افتخار دولت سیزدهم این است که با همان نگاه، گفتمان و راه شهیدان رجایی و باهنر و تمام شهدایی که برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی خونشان را فدا کرده اند فعالیت کرده و به مردم عزیز خدمت کند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: دولت سیزدهم همسو با نگاه مقام معظم رهبری که فرمودند اگر دولت می خواهد مبارزه کند و در مقابل دشمنان محکم بایستد، باید به مردم خدمت کند، عرصه خدمت گزاری را به عنوان مهمترین عرصه مبارزه با دشمنان در پیش گرفته است.

خرّم نتایج سفرهای رئیس جمهور به استان را مهم برشمرد و بیان داشت: در دو سفری که رئیس جمهور در خرداد سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به آذربایجان شرقی انجام دادند، بخش مهمی از پروژه های محوری و بزرگی افتاح شدند. اما دستاورد این دو سفر امکانات بزرگی برای استان به وجود آورد که دولتمردان همواره در استان در تمام پروژه ها که نیاز استان است فعالیت و تلاش نمایند.

وی افزود: در هفته دولت سال ۱۴۰۲ با فعالیت هایی که در گذشته انجام یافته و تلاش وافر و زیادی که در دو سال دولت سیزدهم انجام گرفت در مورد پروژه های باقی مانده که سال های سال نیمه تمام مانده بود و در بخش های مختلف در زندگی مردم و توسعه استان و مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تاثیر گزار بود اقدام اساسی انجام شد. منابعی که برای این پروژه ها در نظر گرفته شده در پهنه جغرافیایی استان و ۲۱ شهرستان گسترده شده و پروژه ها فعال است، بطوریکه در هفته دولت ۱۳۳۵ پروژه با ارزش ریالی بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.

وی به ترکیب پروژه های آماده افتتاح اشاره کرد و اظهار کرد: از این مبلغ حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان مربوط به بخش خصوصی است که سرمایه گذاری کرده اند و همواره قوتی برای استان بوده اند و ما همیشه به چشم یک فرصت به این موضوع نگاه کرده ایم. بیش از ۳ هزار میلیارد تومان نیز از منابع دولتی برای پروژه ها هزینه شده است. ۱۳۳۵پروژه در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، آموزش، فرهنگ، نفت و گاز و … به بهره برداری خواهد رسید و هدیه ای برای مردم عزیز استان خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی عقب ماندگی در زنجیره صنعتی را از مشکلات استان دانست و گفت: یکی از مسائلی که جزء نیازهای استان است و ضروری است بخش دولتی و خصوصی همراه شوند، صنعت است. استان ما یک استان صنعتی است اما مشکلاتی که وجود دارد این است که چون زنجیره صنعتی تکمیل نیست ارزش افزوده صنعتی در مقابل توسعه ای که انجام یافته است دچار یک عقب ماندگی می باشد.

وی ادامه داد: با مطالعاتی که با مشارکت صنعتگران و نشست هایی که با حضور بخش های مختلف اتاق بازرگانی و خانه صنعت انجام شد، پروژه هایی که در حوزه صنعت به عنوان تکمیل زنجیره و ارزش افزوده در استان ایجاد خواهند شد، شامل ۱۰۰ پروژه در حوزه ایجادی و ۹۰ پروژه در حوزه توسعه ای خواهند بود.

خرّم در مورد میزان اشتغال این پروژه ها افزود: در این ۱۹۰ پروژه در حوزه صنعت و معدن، بخش خصوصی و دولتی ۸ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است که برای قریب به ۸۵۰۰ نفر نیز زمینه اشتغال ایجاد شده است که دو مورد از این واحدها امروز به بهره برداری رسید.

وی میزان خرید گندم در استان را بی سابقه خواند و گفت: در حوزه کشاورزی با توجه به خشکسالی که وجود داشت، در برخی اراضی بیش از ۴ تن در هر هکتار محصول برداشت شد، بطوریکه امروز قریب به ۴۰۰ هزار تن گندم در استان خریداری شده است که در نوع خود بی سابقه است که این امر مرهون مشارکت شرکت های دانش بنیان در حوزه اصلاح بذر و داشت و برداشت است.

وی به گسترش کاشت گلخانه ای در استان نیز اشاره کرد و توضیح داد: در این بخش، بزرگترین مجتمع های گلخانه ای در نقاط محروم همچون کلیبر و خداآفرین اجرایی شده و ۸۳ پروژه کشاورزی با هزینه ۵ هزار نهصد میلیارد تومان به افتتاح خواهد رسید.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مسکن یکی از اولویت های مهم دولت است بیان داشت: ساخت مسکن به صورت علی الدوام اجرا می شود و در راستای تامین اراضی اتفاقات خوبی افتاده و در ساخت واحدهای مسکن مالکان خصوصی مشارکت داشته و در بخش روستایی و شهری و شهرک های شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر پروژه‌ها فعال است. ۲۶۰۰ واحد مسکن نیز در هفته دولت آماده افتتاح و تحویل به مردم است.

خرّم در خصوص ساخت مسکن در بافت فرسوده تبریز نیز گفت: تبریز یکی از شهرهایی است که هم بافت تاریخی زیادی دارد و هم مساحت بافت ناکارآمد و غیرمقام بالایی دارد. از طرفی بحث حاشیه نشینی نیز که بیش از ۴۵۰ هزار نفر در آنها ساکن هستند قابل توجه است.

استاندار از ساخت ۷ هزار واحد مسکونی در این مناطق خبر داد و اظهار داشت:  در این راستا شهرداری و مجموعه هایی نظیر قرارگاه خاتم پای کار آمده اند. در تبریز یکی از راهکارهای حل مساله مسکن احیای این بافت ها می باشد. با توافق هایی که انجام شده و با ورود جدی شهرداری و نهادهای توانمندی مانند قرارگاه خاتم به این موضوع، پیش بینی ما این است که در ۱٫۵ الی ۲ سال آینده بازسازی ۷ هزار واحد مسکونی در این بافت ها شروع شود در حالی که در برخی مناطق شروع شده اما ناکافی است. تبریز هم به عنوان یکی از شهرهای هدف وزارت راه و شهرسازی در این زمینه انتخاب شده و تسهیلات مورد نیاز هم پیش بینی شده است.

خرّم با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در حوزه آموزش وجود مدارس سنگی و کانکسی است گفت: طبق قولی که به مردم استان داده بودیم، امروز ۱۰۵ باب مدرسه با ۳۳۱ کلاس با هزینه ۳۵۵ میلیارد تومان در نقاط محروم ساخته شده است که در هفته جاری افتتاح خواهد شد.

وی به تامین برق و آب نیز اشاره کرد و اظهار داشت: امسال در ۲۴۰ روستا دچار کمبود آب بودیم که با جهاد آب رسانی با همراهی بسیج سازندگی و آب و فاضلاب، به ۲۴۰ روستا آب شرب پایدار منتقل گردید و به دنبال این هستیم که در سال آینده به ۳۵۰ روستای دیگر آب رسانی شود و این پروژه ها همواره در حال انجام است.

استاندار آذربایجان شرقی ضمن عذرخواهی از مردم به دلیل تنش آبی که در برخی مناطق تبریز اتفاق افتاده است گفت: در چند شهر و روستای استان تنش آبی وجود دارد که پیش بینی های لازم نیز انجام گرفته بود. در کلانشهر تبریز نیز از دی ماه سال گذشته جمع بندی ما این بود که در مرداد ماه میزان آب در سد نهند زیر ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت، اما اینکه کل سد نهند دچار خشکی شود جزء پیش بینی ها نبود.

وی ادامه داد: پیش بینی کرده بودیم از ۳ حوزه آبریز چاه های شمال سهند، سعید آباد و زرینه رود، آب مورد نیاز را جایگزین نماییم. اما اینکه ۷ شهرک در شمال و شمال شرق تبریز دچار تنش و قطعی آب شوند جزو اتفاقات نادر بود. وزیر نیرو به صورت مرتب پیگیر موضوع بوده و به سرعت ۳۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز، ترمیم و حفر چاه اختصاص داده شد.

استاندار آذربایجان شرقی جزئیات کارهای انجام گرفته در چند روز گذشته را تشریح کرد و گفت: قبلا مسیر آب از طرف سد نهند به سمت پایین دست بود اما امروز از پایین دست و به صورت برعکس انتقال داده می شود که باید در ایستگاه ها، مخازن و پمپاژها توزیع شود. در این راستا ۳۶ کیلومتر انتقال لوله از سه مسیر اجرایی شده و ۵۶ حلقه چاه حفر شده که ۳۵ حلقه از آنها وارد مدار شده است و تمام سیستم پمپاژ و خطوط لوله کشی در ۷ شهرک مذکور با تلاش شبانه روزی تعویض شده است. از طرفی توزیع آب در شهر تبریز از لحاظ تکنیکال به صورت سنتی اداره می شود و نقشه آبی در شهر وجود نداشت و این موضوع هشداری برای ما بود.

وی تاکید کرد: امروز آب باکیفیت و پایدار در اختیار شهروندان قرار گرفته است اما در برخی مخازن برای اینکه پر شوند و مسیرهای مورد نظر را تامین کنند پروژه‌های جدیدی تعریف شده بطوریکه یک مخزن جدید ۵۰ هزار مترمکعبی جدید وارد مدار شده است و یکی از ابرپروژهای استان انتقال آب ارس به تریز است که آب تبریز را تا ۳۰ آینده تضمین خواهد کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در پایان به میزان اشتغال ایجاد شده در پروژه های قابل افتتاح در هفته دولت اشاره کرد و گفت: در ۱۳۳۵ پروژه ای که در ۱۵ بخش افتتاح خواهند شد، قریب به ۴۸ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد که اکثر آنها در بخش کشاورزی و صنعت می باشد.

وی اضافه کرد: تمام این پروژه ها برگ سبزی است برای تقدیم به مردم عزیز که البته لیاقت مردم بسیار بیشتر از اینهاست. در دولت سیزدهم نگاه و حرکت جهادی جزء اهداف ما مسئولان است و تلاش ما بر این است روز به روز نتایج بهتری عاید استان کنیم.