ارس، چرخ توسعه ی آذربایجان
ارس، چرخ توسعه ی آذربایجان
آزاد، تجاری- صنعتی ارس در آذربایجان شرقی شهرستان جلفا و شمال غرب ایران واقع شده است بنابر ارزیابی های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران منطقه آزاد ارس دومین منطقه آزاد توسط آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است 

منطقه آزاد، تجاری- صنعتی ارس در آذربایجان شرقی شهرستان جلفا و شمال غرب ایران واقع شده است بنابر ارزیابی های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران منطقه آزاد ارس دومین منطقه آزاد توسط آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است .
با توجه به بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی و حوزه گردشگری شاهد اتفاقات بزرگ و ماندگاری در این منطقه شدیم.
از جمله آنها می توان به شرکت نگین فخر آذربایجان که بزرگ ترین واحد قیرسازی منطقه آزاد است که از سال ۱۳۸۶فعالیت خود را شروع کرده است .

 

همچنین در این منطقه پروژه گلخانه ای و باغ های مدرن به پروژه گوزل طبیعت به متولی هلدینگ آتاویتا اشاره کرد که در سال ۱۳۹۹ با سرمایه گذاری چهار همت و با اشتغال زایی به ۴۰۰نفر فعالیت  خود را شروع کرده است این گلخانه به مساحت ۲۲۷ هکتار یکی از بزرگ ترین پروژه های هلدینگ آتاویتا است .

شرکت آییسو منسوجات ارس با حضور سرمایه گذاران ترکیه ای که حدود پنج سال به فعالیت خود در این واحد تولیدی ادامه می دهند بیش از شصت نفر فرصت اشتغال فراهم شده است .

از دیگر واحدهای تولیدی پوشاک, از جمله کت و شلوار به شرکت پاشادخت ارس میتوان اشاره کرد که این شرکت با تولید روزانه دویست دست کت و شلوار و ماهانه پنج هزار دست کت و شلوار چرخ تولیدی خود را می چرخاند و به کشورهای مجاور صادر می کند.

همچنین  ازشرکت های تولیدی موفق در این منطقه شرکت سایان الکتریک می باشد که از سال ۱۳۹۷شروع به فعالیت کرده است در حال حاضر پنجاه نفر به کار مشغول هستند در این مجموعه به تولید چراغ های ال ای دی می پردازند و به سراسر ایران نیز صادر می شود .

علاوه بر واحدهای تولیدی که به صورت میدانی بازدید شد، این منطقه جاذبه های گردشگری زیبایی دارد که شاید تعداد محدودی از آنها مثل آسیاب خرابه و کلیسای استپانوس شناخته‌شده باشند ولی از جمله مکان های دیگر گردشگری می توان به کاروانسرای تاریخی خواجه نظر اشاره کرد که در کنار رودخانه ارس و پل ضیا الملک واقع شده است البته این کاروانسرا مربوط به دوره صفوی می باشد و اخیرا نیز به ثبت جهانی رسیده است.

در میان بازدیدهای میدانی از کلیسای چوپان یا ناخرچی دیدن کردیم این کلیسا در سال ۱۵۱۸ میلادی توسط دو برادر ارامنه با سنگهای مخملی مخصوص ارمنستان احداث شده است این کلیسا به کلیسای بین راهی مشهور است تا ارامنه به قصد زیارت کلیسای استپانوس و کلیسای تادئوس یا قره کلیسا در این مکان تجدید قوا کنند و به مسیر خود ادامه دهند.

نگارنده: نسیم ادیب

 

انتهای پیام