آذربایجان شرقی استانی ناامن برای سوداگران مرگ است/ نیازمند ورود بابرنامه در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم
آذربایجان شرقی استانی ناامن برای سوداگران مرگ است/ نیازمند ورود بابرنامه در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از فعالیت های شبانه روزی نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی و دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر، گفت: این استان برای فعالیت سوداگران مرگ استانی ناامن است. عابدین خرّم روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: هر هفته […]


استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از فعالیت های شبانه روزی نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی و دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر، گفت: این استان برای فعالیت سوداگران مرگ استانی ناامن است.

عابدین خرّم روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: هر هفته شاهد این هستیم که تعدادی از نیروهای انتظامی و نظامی در کشور جان خود را در عرصه مبارزه با مواد مخدر فدا می کنند تا مساله مواد مخدر بیش از این گریبان گیر جامعه نباشد.

وی ادامه داد: ضروری است در راستای پیشگیری از گرفتار شدن نوجوانان و جوانان در دام اعتیاد به خصوص روانگردان های صنعتی و غیرصنعتی که آسیب آن خانمان سوز است، اقدامات پیشگیرانه و آگاهی بخش بیشتری انجام شود.

وی گفت: متاسفانه شیوع اعتیاد از لحاظ سنی کاهش یافته و در بین بانوان نیز در حال افزایش است که باید به این موضوع به عنوان زنگ خطر نگریست.

خرّم گفت: وضعیت آذربایجان شرقی به یمن تلاش های نیروهای انتظامی و نظامی، دستگاه های قضایی و فرهنگی و سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه نسبت به سایر استان ها بهتر است اما در حدی نیست که اظهار رضایت کنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در زندان های استان اقدامات مناسبی در حوزه ترک اعتیاد انجام گرفته است، اضافه کرد: در حوزه پیشگیری از مواد مخدر باید با برنامه ورود کرد و دستگاه های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه ها در این زمینه باید فعال تر عمل کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی در سطح استان، افزود: اداره کل ورزش و جوانان باید بیش از پیش در حوزه پیشگیری و آگاهسازی فعال باشد و شعار “نه به اعتیاد” نباید تنها به نصب بنر محدود شود، بلکه باید با کارهای ابتکاری انگیزه بیشتری برای پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پدیده شوم مواد مخدر و روان گردان ها به عنوان بحران چهارم در جهان شناخته شده است، گفت: تنها راهکار برون رفت از این پدیده پیشگیری، اطلاع رسانی و آگاه سازی خانواده ها، جوانان و نوجوانان از عواقب مصرف مواد مخدر است.

امیر رنجبر افزود: بر اساس آخرین شیوع شناسی ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شیوع اعتیاد در کشور ۵.۴ درصد و در استان آذربایجان شرقی ۱.۲۲ درصد است.

وی اعلام کرد: در سال گذشته پنج تن انواع مواد مخدر در استان کشف شد و پنج هزار نفر قاچاقچی، توزیع کننده، حمل کننده و نگهدارنده مواد مخدر در استان شناسایی و دستگیر شدند.

رنجبر با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه و مقابله با مواد مخدر در استان ادامه داد: دستگاه ایکس ری ( آشکار ساز ) در مرز نوردوز با ارمنستان راه اندازی شده است.

وی با اشاره به شناسایی ۲۰۲ نقطه آسیب پذیر شهری و روستایی در استان، گفت: طرح توانمندسازی محلات آسیب پذیر به منظور پیشگیری های فرهنگی، مراقبتی، حمایتی و صیانتی در این محلات اجرا می شود.

در این جلسه از فعالان عرصه جهاد مقدس مبارزه با مواد مخدر و همچنین از خانواده شهید عبدالله نوری جوبند و جانباز سرافراز سرهنگ جعفری تجلیل و قدردانی شد.