شهر صنعتی تبریز از لحاظ تکنولوژی ضعیف شده است است
شهر صنعتی تبریز از لحاظ تکنولوژی ضعیف شده است است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: : براساس آخرین آمار ارائه شده در زمینه فضای کسب و کار، آذربایجان‌شرقی در کشور رتبه ۲۳ را دارد که امیدواریم این آمار را به رتبه ۱۵ برسانیم. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، علی جهانگیری ظهر امروز در نشست خبری […]

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: : براساس آخرین آمار ارائه شده در زمینه فضای کسب و کار، آذربایجان‌شرقی در کشور رتبه ۲۳ را دارد که امیدواریم این آمار را به رتبه ۱۵ برسانیم.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، علی جهانگیری ظهر امروز در نشست خبری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: با توجه به شاخص‌های درون‌زا بودن، برون‌نگری، دانش بنیان، عدالت محوری و مردمی بودن اقتصاد مقاومتی، موضوع دانش بنیان بودن برای شاخص‌های اقتصاد مقاومتی شرط لازم است.

وی با اشاره به اهمیت بهبود فضای کسب و کار در جامعه افزود: براساس آخرین آمار ارائه شده در زمینه فضای کسب و کار، آذربایجان‌شرقی در کشور رتبه ۲۳ را دارد که امیدواریم این آمار را به رتبه ۱۵ برسانیم.

جهانگیری ادامه داد: یکی از رویکردهای حوزه معاونت اقتصادی نحوه درست به‌کارگیری امکانات و ظرفیت‌های سازمان‌ها و ادارات استان است تا با هم‌افزایی و هماهنگی بتوانیم اقتصاد را بدون سرمایه‌گذاری جدید رشد دهیم.

شهر صنعتی تبریز از لحاظ تکنولوژی ضعیف شده است است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های اقتصادی یکی دیگر از اهداف این معاونت است، ادامه داد: تبریز یکی از شهرهای صنعتی کشور است ولی در حال حاضر از لحاظ تکنولوژی ضعیف شده این در حالی است که ماشین‌آلات و دانش فنی حتی در حوزه‌های مختلف کشور نیز قدیمی شده است.

جهانگیری افزود: با توجه به شاخص‌های درون‌زا بودن، برون‌نگری، دانش‌بنیان، عدالت محوری و مردمی بودن اقتصاد مقاومتی، موضوع دانش بنیان بودن برای شاخص‌های اقتصاد مقاومتی شرط لازم است.

وی به اهمیت افزایش صادرات برای برون نگری اشاره کرد و گفت: هر کشوری که صادرات داشته باشد و بتواند با بازارهای خارجی کار کند نشاندهنده این است که در دنیا حرفی برای گفتن دارد.

جهانگیری تصریح کرد: سال گذشته بیش از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات داشتیم و تلاش می‌کنیم این میزان صادرات را به ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: هر چقدر اقتصاد صادراتی باشد به همان اندازه آسیب کاهش خواهد یافت.

لزوم ساماندهی بازار آرد و نان

جهانگیری به لزوم ساماندهی بازار آرد و نان اشاره کرد و افزود: ساماندهی بازار آرد و نان و افزایش کیفیت نان مصرفی یکی از اولویت‌های این معاونت است تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: با توجه به افزایش سرطان گوارش و روده در کشور به گفته متخصصان بخشی از این مشکل به کیفیت پایین نان بر می‌گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این که ۲۰ درصد نان مصرفی را نانوایی‌های آزادپز تولید می‌کنند، گفت: تلاش می‌کنیم این آمار تا پایان امسال به ۳۰ درصد افزایش یابد.

جهانگیری گفت: در بازار کار نیز تلاش می‌کنیم افراد بیکار از طریق موسسات کاریابی ساماندهی و صورت درست احصاء شوند و براساس نیاز بازار کار، مهارت لازم به بیکاران ارائه شود که این موضوع یکی از اولویت‌های امسال این معاونت است.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات صنعتگران در حوزه‌های مختلف نمی‌توانند نیروی کار ماهر پیدا کنند بنابراین در این زمینه تلاش می‌کنیم با ارائه آموزش و مهارت لازم نیروی کار صنعت تأمین و اشتغال ایجاد شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اکنون برای تأمین ارز و ثبت سفارش کالاهای اساسی و نیازهای رسمی هیچ مشکلی نداریم، تاکید کرد: ارز یک موضوع ملی است و تحت مدیریت استان نیست و ما نیز از این فضا متاثر می‌شویم ولی با توجه به تمهیداتی که دولت انجام داد این فضا مثبت ارزیابی می‌شود.

جهانگیری گفت: در حال حاضر تأمین یک کالای اساسی با ارز ۳ هزار و ۸۰۰ دلار و بقیه کالاها با ۴ هزار و ۲۰۰ دلار قابل ثبت سفارش است و در این زمینه مشکلی نداریم.

وی با اشاره به التهاب موجود در بازار سیاه و دو نرخی بودن ارز افزود: با نرخ دوم و نرخ سیاه خرید و فروش زیادی انجام نمی‌شود و در این زمینه برای رفع نیازها در بازار به اندازه کافی ارز وجود دارد.