ایجاد کمربند تفریحی-گردشگری در ورودی شرق تبریز/ برج خلعت پوشان مرمت می‌شود
ایجاد کمربند تفریحی-گردشگری در ورودی شرق تبریز/ برج خلعت پوشان مرمت می‌شود

ایجاد کمربند تفریحی-گردشگری در ورودی شرق تبریز/ برج خلعت پوشان مرمت می‌شود شهردار منطقه ۵ از طرح ویژه شهرداری برای ساماندهی و ایجاد کمربند سبز تفریحی و گردشگری در مسیر مهرانه رود در ورودی شرق تبریز خبر داد. به گزارش قلم پرس،، علی اکبر پورخردمند در گفتگو با برنامه تلویزیونی تبریزیم با تشریح طرح ویژه […]




ایجاد کمربند تفریحی-گردشگری در ورودی شرق تبریز/ برج خلعت پوشان مرمت می‌شود

شهردار منطقه ۵ از طرح ویژه شهرداری برای ساماندهی و ایجاد کمربند سبز تفریحی و گردشگری در مسیر مهرانه رود در ورودی شرق تبریز خبر داد.

به گزارش قلم پرس،، علی اکبر پورخردمند در گفتگو با برنامه تلویزیونی تبریزیم با تشریح طرح ویژه شهرداری تبریز برای ساماندهی ورودی شرقی تبریز گفت: با توجه به تصرفات غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم بستر مهرانه رود طی سالیان گذشته، شهرداری تبریز با حکم قضایی و همکاری امور آب و نیروی انتظامی نسبت به قلع و قمع و آزادسازی این مسیر اقدام کرد.

وی تصریح کرد: در این طرح که از تیرماه امسال آغاز شده بود حدود ۴۰ مورد از تصرفات غیرمجاز تخریب و تمام مسیر ۵ کیلومتری حریم بستر مهرانه رود حدفاصل میدان بسیج تا سه راه اهر آزادسازی شد.

پورخردمند، ایجاد کمربند سبز و فضای تفریحی و گردشگری در حریم مهرانه رود را گام دوم شهرداری منطقه ۵ در ساماندهی این مسیر عنوان کرد و افزود: مطالعات این مسیر توسط مشاور انجام شده و با دستور و توجه ویژه شهردار محترم کلانشهر تبریز، اعتبارات ویژه ای برای این منظور اختصاص خواهد یافت.

وی در پاسخ به وضعیت برج خلعت پوشان به عنوان تنها اثر تاریخی ورودی شرق تبریز که در همین مسیر واقع شده است گفت: از آنجاکه این برج در محدوده املاک دانشگاه تبریز قرار دارد توافقاتی صورت گرفته تا نسبت به مرمت این برج و ساماندهی محوطه آن اقدام شود.

شهردار منطقه ۵ با بیان اینکه آثار تاریخی نشانگر دیرینه و نماد داشته های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و هویت یک جامعه را نمایان می کند تاکید کرد: وضعیت برج خلعت پوشان و محوطه آن خوب نیست فورا باید نسبت به ساماندهی، مرمت و نگهداری آن اقدامات لازم صورت بگیرد.

گفتنی است، برج خلعت پوشان به عنوان تنها اثر تاریخی شرق تبریز، مکانی برای اهدا انعام، خلعت و پاداش به کارکنان و امراء بوده و قدمت آن مربوط به دوران صفویه است.

این برج به مساحت ۴۰۰ مترمربع، ۵۰.۹ متر قطر حول محور ۱۶ ضلعی در سه طبقه ساخته شده و در سال ۷۷ به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است.