۷ نکته مهم درباره بازیافت پسماند
۷ نکته مهم درباره بازیافت پسماند

به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، مدیریت و بازیافت پسماند موضوعی مهم و مدیریت صحیح آن بر سلامت کره‌ زمین موثر است. براساس صحبت‌های سهیل اولادزاد، کارشناس محیط زیست – به هفت نکته مهم درباره انواع پسماند و شیوه بازیافت آن‌ها اشاره می‌کنیم. * ظروف چرب و روغنی و حاوی باقیمانده غذا قابلیت […]

به گزارش قلم پرس به نقل از ایسنا، مدیریت و بازیافت پسماند موضوعی مهم و مدیریت صحیح آن بر سلامت کره‌ زمین موثر است. براساس صحبت‌های سهیل اولادزاد، کارشناس محیط زیست – به هفت نکته مهم درباره انواع پسماند و شیوه بازیافت آن‌ها اشاره می‌کنیم.

* ظروف چرب و روغنی و حاوی باقیمانده غذا قابلیت بازیافت ندارند و باید مراحل پاکسازی و تفکیک آن‌ها انجام سپس وارد مرحله بازیافت شوند.

* ۷۰ درصد زباله‌ها مواد آلی و مواد غذایی و ۳۰ درصد زباله‌های خشک و قابل بازیافت هستند.

*به لحاظ اقتصادی موادی مانند آهن، آلومینیوم، باتری، لوازم کامپیوتر و ظروف نوشابه که جزو فلزات باشد، ارزش بالایی دارند و قیمت آن‌ها به‌صورت کیلوگرمی محسوب می‌شود. این زباله‌ها به بازار زباله می روند و در فرایند بازیافت قرار می‌گیرند.

*برخی ازباله‌ها مثل پوشک بچه و پلاستیک‌های فریزر امکان بازیافت ندارند که این نوع زباله‌ها وارد مرحله دفع و یا زباله سوزی می‌شوند.

*متاسفانه درباره چگونگی جداسازی زباله های تر و خشک، اهمیت بازیافت و استحصال انرژی از طریق زباله‌ها هیچ آموزشی نداشته‌ایم.

* شیوه‌های بازیافتی که در کشور داریم، اصلا شیوه‌های مناسبی نیست و از طریق مجاری غیرقانونی و دوره‌گردها و سازمان‌های سیاهی که شکل گرفته است، انجام می‌شود ولی اگر به صورت سالم و خانگی انجام می‌شد مطمئنا می‌توانست نتیجه بهتری داشته باشد و شغل‌های بهتر و سالمی را فراهم کند.

*بحث بازیافت زباله سرتاسر فایده است اما یک عامل تهدید کننده وجود دارد و آن شبکه‌بندی‌هایی است که در محل دفع زباله و یا در سطل زباله شهری وجود دارد و زباله‌های با ارزش را جدا می‌کند و زباله‌های بی‌ارزش و مواد غذایی در آن جا باقی می‌مانند که فقط شیرآبه تحویل می‌دهد.