کمک امریکا به داعش برای اشغال پالمیرای سوریه
کمک امریکا به داعش برای اشغال پالمیرای سوریه

نمایندۀ دائم سوریه در سازمان ملل متحد می‌گوید امریکا فرصت را برای داعش فراهم کرد تا شهر پالمیرا را اشغال کند. بشار جعفری، نمایندۀ دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه به مذاکرات صلح ژنو، پنجشنبه در کنفرانسی خبری در ژنو گفت قبل از این‌که اعضای داعش شهر پالمیرا را اشغال […]

نمایندۀ دائم سوریه در سازمان ملل متحد می‌گوید امریکا فرصت را برای داعش فراهم کرد تا شهر پالمیرا را اشغال کند.

بشار جعفری، نمایندۀ دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه به مذاکرات صلح ژنو، پنجشنبه در کنفرانسی خبری در ژنو گفت قبل از این‌که اعضای داعش شهر پالمیرا را اشغال کنند، نیروی هوایی آمریکا مواضع ارتش سوریه را در شهر دیرالزور هدف قرار داد و با این اقدام، این فرصت را برای نیروهای داعش فراهم کرد تا از عراق به پالمیرای سوریه بروند.

شهر باستانی پالمیرا در سال ۲۰۱۵ از سوی داعش اشغال شد، اما ارتش سوریه در عملیاتی گسترده و با پشتیبانی هوایی روسیه روز پنجشنبه موفق شد کنترل کامل آن را در دست گیرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، بشار جعفری، هیئت نمایندگی معارضان که از سوی عربستان حمایت می‌شود را مسئول هرگونه شکست در مذاکرات ژنو دانست و گفت برخی از اعضای این هیئت عضو گروه‌های تروریستی هستند که از حمایت ترکیه و اسرائیل برخوردارند.

نمایندۀ دائم سوریه در سازمان ملل همچنین گفت شماری از اعضای هیئت معارضان وابسته به دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان و ترکیه هستند. مداوای معارضان زخمی نیز در سرزمین‌های اشغالی با هزینۀ رژیم عربستان و قطر انجام می‌شود.

این مقام سوری تأکید کرد: «ما تنها با معارضان مستقلی گفتگو خواهیم کرد که وابسته به بیگانگان نبوده و به دنبال تجزیۀ سوریه نباشند.»

رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه به مذاکرات صلح ژنو با اشاره به تلاش دولت سوریه برای ادامۀ مذاکرات سوری- سوری تصریح کرد دمشق به دنبال توقف خونریزی‌ها در سوریه است.

جعفری بار دیگر مداخلۀ نظامی ترکیه را در سوریه محکوم کرد و گفت: «از هر ابزاری برای بیرون راندن نیروهای ترکیه از اراضی سوریه استفاده می‌کنیم.»

هیئت‌هایی از دولت و معارضان سوری دور جدیدی از مذاکرات را با میانجیگری سازمان ملل در ژنو سوئیس برگزار کرده‌اند.

این مذاکرات اندکی بعد از دومین دور مذاکرات صلح سوریه که با میانجیگری روسیه، ترکیه و ایران، در روزهای ۱۵ و ۱۶ فوریه (۲۷ و ۲۸ بهمن) در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، آغاز شده است.

سوریه از حدود شش سال پیش عرصۀ درگیری‌های مرگبار است. استافان دِ میستورا، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه پیش‌تر گفته بود از زمان شروع درگیری‌های سوریه تا اوت سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

منبع: پرس تی‌وی فارسی