چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی ؟!/ خطر شوینده‌های شیمیایی را جدی بگیرید
چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی ؟!/ خطر شوینده‌های شیمیایی را جدی بگیرید

به گزارش قلم پرس، حبیب حسینقلی زاده با تقسیم سوختگیها به سه درجه گفت: در سوختگی درجه ۱ : محل سوختگی حالت سرخی بخود می گیرد و دردناک است و بهترین اقدام پیش بیمارستانی، سرد کردن محل با آب است تا هم درد محل سوختگی کاهش پیدا کند و سوختگی تبدیل به درجه بالاتر نشود. […]

به گزارش قلم پرس، حبیب حسینقلی زاده با تقسیم سوختگیها به سه درجه گفت:

در سوختگی درجه ۱ :

محل سوختگی حالت سرخی بخود می گیرد و دردناک است و بهترین اقدام پیش بیمارستانی، سرد کردن محل با آب است تا هم درد محل سوختگی کاهش پیدا کند و سوختگی تبدیل به درجه بالاتر نشود.

در سوختگی درجه ۲:

که در این سوختگی محل آسیب دیده جدا از سرخ شدن پوست، تاول نیز میزند و بهترین اقدام برای این سوختگی نیز سرد کردن محل با آب سرد است و از مالیدن مواد و کرم بایستی خودداری شود.

سوختگی درجه ۳:

که در آن پوست و گوشت محل دچار سوختگی و آسیب می شود و بایستی ضمن سرد کردن محل، حتما به مرکزدرمانی مراجعه شود و مراقب بود که بیمار دچار افت فشار خون نشود.

وی ادامه داد: رویه اشتباهی که در بین مردم مرسوم است استفاده از پمادها است که برروی محل سوختگی میزنند و در زمان درمان در مراکز درمانی،چون مجبور به تمیز کردن محل از این پمادها هستند، آسیب بیشتری وارد می شود، پس بهترین روش در این موارد سرد کردن محل سوختگی با آب و مراجعه به مرکز درمانی است.

در حوادث چهارشنبه آخر سال، بدنبال انفجار مواد محترقه، سوای سوختگی، آسیب به چشم نیز وارد می شود و در این آسیبها حتما بایستی هر دو چشم، چه چشم صدمه دیده و چه چشم سالم توسط پارچه یا لیوان کاغذی بدون فشار بسته شود، چون حرکت چشم سالم منجر به حرکت عضلات چشم دیگر و افزایش صدمه می شود.

همچنین ادامه داد: در این ایام، هرچقدر کودکان، بیماران قلبی و مغزی و بانوان باردار در اینگونه مکانها حضور نداشته باشند، در معرض خطرات و صدمات این حوادث قرار نمی گیرند.

ترکیب سفید کننده و جوهر نمک مشکلات تنفسی را در پی دارد

ترکیب سفید کننده و جوهر نمک منجر به تولید بخارات سمی شده و در محیط بسته سمیت این بخارات بیشتر می شود

در هنگام شسشو از ترکیب مواد شیمیایی با هم مانند جوهرنمک و مواد سفید کننده و لکه بر خودداری کنید زیرا بخارات و گازهای ناشی از این ترکیب بسیار سمی و کشنده است.

حبیب حسینقلی زاده از کارشناسان فوریتهای پزشکی تبریز، با تاکید بر نحوه مصرف درست از شوینده ها به منظور پیشگیری از مسمومیت در آستانه سال نو و به هنگام خانه تکانی بیان کرد: به منظور نظافت و شستشوی خانه باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرهای جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

ترکیب مواد شوینده شیمیایی بر روی زنان باردار، افراد مسن و کودکان بیشتر آسیب رسان است و آسیب های مخصوصا تنفسی هنگام استفاده از مواد شوینده ممکن است فرد را راهی بیمارستان کند و در بلند مدت مشکلات ریوی و پوستی، عوارض چشمی و آلرژی های مختلف را به دنبال داشته باشد.

ترکیب مواد شوینده یا پاک کننده ها با مواد سفید کننده خطرناک است و منجر به فعل و انفعالات شیمیایی و آزاد شدن گاز کلر گردد، که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاده کرده و بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن به خصوص در فضاهای کوچک علائم شدید تنفسی ایجاد می کند.

بدترین شکل استفاده از مواد پاک کننده آن است که با آب گرم مخلوط شوند و یا از آنها در محیط های بسته ای که بخار آب وجود دارد استفاده کنند.

تذکرات لازم در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده را میتوان اینگونه بیان کرد که، پنجره ها باز باشند تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد و به توصیه های ایمنی روی برچسب مواد نیز توجه نمایید.

در صورت بروز مسمومیت و ایجاد مشکلات تنفسی، فرد مصدوم سریعا بایستی به مراکز درمانی انتقال داده شود.

_______

حبیب حسینقلی زاده