نیروهای خارجی که بدون اجازه به خاک سوریه وارد می‌شوند نیروهای متجاوز هستند
نیروهای خارجی که بدون اجازه به خاک سوریه وارد می‌شوند نیروهای متجاوز هستند

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که نیروهای خارجی که بدون دعوت یا اجازه ما به خاک سوریه وارد می‌شوند نیروهای مهاجم و متجاوز هستند. به گزارش قلم پرس به نقل از  ایسنا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “فونیکس” چین تاکید کرد که بحران در سوریه باید از دو مسیر موازی […]

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد که نیروهای خارجی که بدون دعوت یا اجازه ما به خاک سوریه وارد می‌شوند نیروهای مهاجم و متجاوز هستند.

به گزارش قلم پرس به نقل از  ایسنا، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی “فونیکس” چین تاکید کرد که بحران در سوریه باید از دو مسیر موازی و همزمان یعنی مبارزه با تروریسم و مسیر سیاسی یعنی گفت‌وگوهای سوری – سوری قابل حل باشد.

رئیس جمهوری سوریه افزود: تنها راه حل بحران سوریه از آغاز این بحران و جنگ علیه سوریه تا الآن، آشتی بین دولت و افراد مسلح در سوریه است که بعضی از آنها به دولت پیوسته و برخی دیگر سلاح خود را تحویل دادند و به زندگی عادی بازگشتند.

اسد تاکید کرد: نیروهای خارجی از جمله ترکیه یا آمریکا یا نیروهای دیگر که بدون دعوت یا اجازه ما به خاک سوریه وارد می‌شوند، نیروهای مهاجم هستند.

بشار اسد درباره طرف‌هایی که بر سر میز مذاکرات می‌نشینند، گفت: طرف‌های زیادی هستند که برخی از آن‌ها ملی‌گرا بوده و نماینده کسی نیستند بلکه نماینده خودشان هستند اما برخی دیگر نماینده تروریست‌ها بوده و در واقع تروریست‌هایی بر سر میز مذاکرات هستند و برخی دیگر نیز نماینده کشورهای خارجی مثل عربستان، ترکیه، فرانسه، انگلیس و شاید آمریکا هستند. اگر بخواهیم مذاکرات مفید باشد باید مذاکرات سوری – سوری باشد. ما ساختار مذاکرات را ایجاد نکرده‌ایم بلکه این ساختار از سوی استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه و با نفوذ کشورهایی که می‌خواهند از مذاکرات به عنوان اهرم فشار بر سوریه استفاده کنند، ایجاد شده است. همانطور که گفتم هر فردی نماینده دستورکارهای مختلفی است. مخالفان هیئتی واحد ندارند در نتیجه ما باید با چه طرفی مذاکره کنیم. این بار مذاکراتی در ژنو وجود نداشت و این همان دلیل نتیجه ندادن این مذاکرات بود. تنها مساله‌ای که در ژنو مورد بررسی قرار گرفت دستورکار، عنوان‌ها، مسائلی که بعدا درباره آن صحبت می‌کنیم و از این قبیل بود. انتظار نداشتیم ژنو به بار بنشیند اما آن گامی در مسیری طولانی است.

وی افزود: روش ممکن برای رسیدن به راهکار بحران به دو صورت است که یکی جنگ با تروریست‌هاست که این وظیفه دولت است و دوم برگزاری مذاکرات. این مذاکرات ابعاد مختلف دارد که یکی از آن‌ها بعد سیاسی است که به آینده سوریه و نوع نظام سیاسی مرتبط است. برای همین این مساله به خود سوری‌ها و برگزاری همه‌پرسی مرتبط است. بعد دوم ترغیب افراد مسلح و کسانی که مرتبط با گروه‌های تروریستی هستند به کنار گذاشتن سلاحشان در مقابل عفو است. ما در این راستا تلاش زیادی کرده‌ایم. از آغاز بحران تاکنون تنها راهکار آشتی‌های ملی میان دولت و افراد مسلح بوده است.

بشار اسد درباره امید هیئت مخالفان سوریه به سیاست‌های آتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: زمانی که بخواهی به یک کشور خارجی امید ببندی این یعنی شما ملی‌گرا نیستی. آنها باید بر حمایت مردم سوریه نه کشور دیگر حساب باز کنند. اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات برای ریاست‌جمهوری‌اش درباره اولویت شکست داعش بود اما ما هیچ گونه اقدام چشمگیری در این زمینه شاهد نبودیم  ما اکنون شاهد انواع مختلفی از حملات نظامی هستیم اما تنها به مناطق اندکی محدود شده و در نتیجه نمی‌توان به صورت مجزا به مبارزه با تروریسم پرداخت بلکه حملات باید فراگیر باشند نه اینکه جزئی یا موقتی باشند. نمی‌توان حملات را تنها به بمباران هوایی محدود کرد بلکه باید با نیروهای زمینی همکاری صورت گیرد برای همین بود که روس‌ها از آغاز حمایتشان از ارتش سوریه در جنگ علیه داعش و ممانعت از پیشروی این گروه موفق بودند. ما امیدواریم که دولت و مسئولان جدید آمریکا آنچه را که ما شنیدیم اجرا کنند و باید به این مساله نیز توجه کرد که صحبت درباره تروریسم تنها به داعش محدود نمی‌شود بلکه ما با گروه دیگری به عنوان جبهه النصره مواجه هستیم. گروه‌های زیادی هستند که عضو داعش نیستند بلکه عضو القاعده هستند و همان ایدئولوژی را دارند.

بشار اسد درباره همکاری با دولت ترامپ گفت: بله زمینه‌هایی وجود دارد اما به صورت عملی هنوز این مساله امکان‌پذیر نیست چراکه هیچ ارتباطی میان سوریه و آمریکا در سطح رسمی وجود ندارد. حتی حملات آن‌ها علیه داعش بدون همکاری و مشورت با ارتش یا دولت سوریه صورت گرفته و این غیرقانونی نیست. ما و دولت ترامپ به صورت نظری درباره اولویت مبارزه با تروریسم هم‌فکر هستیم اما به صورت عملی هنوز نه.

وی در جواب این سؤال که آیا تماس‌های شخصی با ترامپ دارد یا خیر، گفت: نه. به هیچ وجه. درباره تماس‌های غیرمستقیم کانال‌های ارتباطی زیادی وجود دارد اما نمی‌توانید روی کانال‌های خصوصی حساب باز کنید زمانی که می‌خواهید درباره روابط واقعی با دولتی دیگر صحبت کنید، باید این کانال‌ها رسمی باشند.

بشار اسد درباره نشست میان مسئولان دمشق با ترکیه، روسیه و آمریکا در ترکیه و طرح دمشق برای حمله نهایی علیه داعش گفت: اگر بخواهید نشست مذکور را به داعش مرتبط کنید هرگز کاربردی نخواهد بود چراکه طرفی به اسم ترکیه هست که تا به این لحظه از داعش حمایت می‌کند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه عضو اخوان المسلمین و مرتبط با ایدئولوژی داعش و جبهه النصره است. همگان این را می‌دانند. ترکیه از طریق ارسال سلاح یا  صادرات نفت از تروریست‌ها حمایت می‌کند اما طرف دیگر یعنی آمریکا باید بگویم که دست‌کم در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا این کشور با داعش از طریق چشم پوشی از قاچاق نفت به ترکیه تعامل داشت و داعش از این طریق می‌تواند از تروریست‌ها در سرتاسر جهان عضوگیری کند و به پول دست یابد. آن‌ها هیچ کاری جز اقدامات صوری علیه داعش انجام ندادند. تنها طرف جدی در این راستا روسیه است که به انجام حملات علیه داعش با همکاری ما می‌پردازد. روس‌ها امیدوارند که این دو طرف به آن‌ها و سوری‌ها در جنگ علیه تروریسم بپیوندند. اکنون ما امید زیادی درباره طرف آمریکایی با توجه به روی کار آمدن مسئولان جدید داریم در حالی که در ترکیه هیچ چیزی تغییر نکرده است. در شمال تنها گذرگاه امداد داعش وجود دارد که آن ترکیه است.

وی درباره حضور نیروهای آمریکایی در منبج گفت: هر گونه نیروهای خارجی که بدون اجازه یا مشورت ما در خاک کشور ما باشند نیروهای متجاوز هستند چه این نیروها آمریکایی چه ترکیه ای و چه هر نیروی دیگری باشند. ما فکر نمی‌کنیم این مفید باشد. آمریکایی‌ها تقریبا در هر جنگی شکست می‌خورند. در عراق شکست خورده و در نهایت مجبور به عقب نشینی شدند حتی در سومالی نیز شکست خوردند علاوه در ویتنام و افغانستان هم همین‌طور.

بشار اسد گفت: غربی‌ها تلاش می‌کنند تا بگویند روسیه، چین، ایران و کشورهای دیگر از شخص رئیس‌جمهور حمایت می‌کنند اما این درست نیست. آن‌ها می‌خواهند این مساله را شخصی کنند. چین عضو شورای امنیت و به منشور سازمان ملل پایبند است. چین با وتوی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه سوریه قبل از هر چیزی از این منشور دفاع کرد چراکه سازمان ملل برای برقراری ثبات در سایر مناطق جهان تأسیس شده است. کشورهای غربی به ویژه کشورهایی که عضو دائم شورای امنیت هستند تلاش می‌کنند تا از سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان ابزاری برای تغییر نظام‌ها یا دولت‌ها و اجرای دستورکارها استفاده کنند. آن‌ها با هدف برهم زدن ثبات در جهان این کار را می‌کنند. چین از طریق ایجاد نوعی توازن سیاسی در سازمان ملل با همکاری روسیه توانست توازن را به جهان بازگرداند. این مساله برای جهان اهمیت زیادی دارد. کشورهایی که از منشور سازمان ملل برای منافع شخصی خود استفاده کردند همان کشورهایی هستند که در دهه‌ نود تلاش کردند در دیگر کشورها مداخله کنند. آن‌ها عناوین مختلفی مثل حقوق بشر و غیره را استفاده کردند و شما این را می‌دانید. اگر به آن‌ها فرصت داده می‌شد هر دولتی در جهان را تغییر می‌دادند. چین از منافع کشورش و منافع سوریه و جهان حمایت می‌کرد.

اسد بشار اسد درباره انتخاب مستند “کلاه‌خود سفید” (کلاه خود سفید) به عنوان بهترین فیلم مستند کوتاه، گفت: ما ابتدا باید به جبهه النصره به دلیل دستیابی اولین جایزه اسکار تبریک بگوییم. این یک حادثه بی‌سابقه در غرب محسوب می‌شود. اینکه به القاعده جایزه اسکار داده شود باور نکردنی است. این دلیل دیگری بر این مساله است که جوایز اسکار، نوبل و دیگر جوایز جوایزی سیاسی هستند. داستان کلاه خود سفید بسیار ساده است. داستان زیباسازی جبهه النصره در سوریه و تغییر چهره قبیح این گروه به چهره‌ای انسانی‌تر است. در این داستان یک نفر کلاه خودی را گذاشته و در اطراف اجساد سربازان سوری می‌رقصد. هدف از این مستند تلاش برای ممانعت از اعمال فشار و حمله ارتش سوریه برای آزاد مناطق حلب بوده است.

بشار اسد درباره پالمیرا (تدمر) گفت: ما اکنون بسیار به رقه نزدیک هستیم. روز گذشته نیروهای ما به رود فرات از سمت رقه بسیار نزدیک شدند. رقه امروز مقر داعش و در نتیجه برای ما اولویت است اما این به این معنا نیست که شهرهای دیگر از اولویت برخوردار نیستند. عملیات می‌تواند به صورت همزمان صورت گیرد. تدمر در مسیر شهر دیر الزور در بخش شرقی سوریه و نزدیک مرز با عراق واقع است. این مناطق، مناطقی است که داعش از آن به عنوان گذرگاه‌ها برای حمایت لجستیکی استفاده می‌کرد.

وی درباره پایان جنگ گفت: اگر مداخله خارجی نباشد ظرف چند ماه می‌توان جنگ را نهایی کرد. مساله از داخل پیچیده نیست بلکه پیچیدگی جنگ به دلیل مداخله خارجی است. بهترین چیزی که طی این جنگ کسب کردیم وحدت جامعه بود. در آغاز بسیاری از مردم سوریه در قبال رخدادهایی که اتفاق می‌افتاد آگاهی کامل نداشتند و برخی تبلیغات غرب را باور می‌کردند. آنچه که ما کسب کردیم پایه و اساس مهمی برای پایان جنگ است.