نقش تقاطع‌های غیرهمسطح در روان‌سازی ترافیک شهری
نقش تقاطع‌های غیرهمسطح در روان‌سازی ترافیک شهری

شهریار تبریز – جهانبخش احمدیان: سابقه احداث تقاطع غیرهمسطح در تبریز شاید به اوایل دهه هفتاد مربوط می‌شود و از آن زمان تاکنون هر جا نقطه کور ترافیکی ایجاد می‌شد، در راستای روان‌سازی تردد و تسهیل عبور و مرور شهروندان، مدیریت شهری وقت، اقدام به احداث روگذر و یا زیرگذر در آن مسیر می‌کرد. با توجه به […]

شهریار تبریز – جهانبخش احمدیان: سابقه احداث تقاطع غیرهمسطح در تبریز شاید به اوایل دهه هفتاد مربوط می‌شود و از آن زمان تاکنون هر جا نقطه کور ترافیکی ایجاد می‌شد، در راستای روان‌سازی تردد و تسهیل عبور و مرور شهروندان، مدیریت شهری وقت، اقدام به احداث روگذر و یا زیرگذر در آن مسیر می‌کرد.

با توجه به مسیرگشایی‌هایی جدید انجام گرفته در برخی نقاط شهر و افزایش بار ترافیکی مناطق، احداث این تقاطع‌های غیرهمسطح امری لازم و ضروری است تا علاوه بر زیبایی بصری در نقاطی از شهر، شاهد روان‌سازی ترافیک نیز باشیم.

عباس رنجبر، شهردار تبریز در این خصوص می‌گوید: برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی توسعه شبکه معابر و تقاطع‌های غیرهمسطح بر اساس مطالعات طرح جامع ترافیکی و سایر مطالعات موضعی، تامین مقدمات و ایجاد شرایط برای تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های حوزه حمل و نقل به‌خصوص ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی و مکانیزه وارد فاز مطالعاتی شده است که پس از اتمام مطالعات و با هماهنگی شورای ترافیک استان عملیات اجرایی آنها نیز آغاز خواهد شد.

مسیرگشایی جدید در انتهای خیابان ارتش جنوبی به کمربندی میانی تحت عنوان خیابان شهدای ارتش، موجب بروز بار ترافیکی مضاعف در آن منطقه و کلافگی شهروندان شده بود که مدیریت شهری تبریز را ملزم به ارائه طرحی برای کاهش این ترافیک کرده و پس از ارائه طرح احداث دو تقاطع غیرهسمطح و تصویب آن توسط شورای ترافیک استان، عملیات اجرای این دو تقاطع غیرهمسطح آغاز شده و تا به امروز به ترتیب تقاطع غیرهمسطح ارتش-آزادی ۲۷ درصد و تقاطع غیرهمسطح  شهید فروزنده ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برودت هوا و بارش‌های اخیر نه تنها موجب تعطیلی پروژه‌ها نشده است، بلکه با رعایت استانداردهای فنی پروژه‌های عمرانی شهر، به خصوص تقاطع‌های غیرهمسطح ارتش و آزادی، تعطیل نبوده و در دو ماه اخیر این دو پروژه نسبت به گذشته فعال‌تر شده است.

تقاطع غیرهمسطح ارتش-آزادی

تقاطع غیرهمسطح ارتش-آزادی به صورت روگذر و در امتداد کمربندی آزادی در دست احداث است. این پروژه به دلیل اهمیتی که در روان‌سازی ترافیک کمربندی دارد و با توجه به مسیرگشایی شهدای ارتش در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

اگرچه جابجایی تأسیسات شهری در این پروژه زمان‌گیر بوده و پیش‌بینی لازم در این خصوص توسط پیمانکار انجام نگرفته بود، ولی با این وجود پروژه تقاطع غیرهمسطح ارتش بدون تعطیلی به کار خود ادامه می‌دهد. حتی در برودت هوای زمستان، با رعایت استانداردهای فنی در خصوص بتن‌ریزی پروژه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در حال حاضر عملیات بتن‌ریزی کوله‌های تقاطع غیرهمسطح در حال انجام است که در کنار آن پایه p۳  نیز آرماتوربندی و قالب‌بندی شده و آماده بتن‌ریزی است.

تقاطع غیرهمسطح ارتش-آزادی با ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه، ۲۷.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امید می‌رود با پایان برودت هوا و آغاز فصل کاری در سال آینده، عملیات احداث این پروژه شتاب بیشتری به خود بگیرد.

با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه شاهد نمایی زیبا از تقاطع ارتش-آزادی در جوار مجموعه فرهنگی و تاریخی باغشمال خواهیم بود.

شهردار تبریز می‌گوید: این پروژه مبلغ پایینی نسبت به دیگر پروژه‌ها دارد ولی در ابتدا شهرداری با مشکلی در پیش‌پرداخت این پروژه مواجه شد که به همین دلیل پروژه به تاخیر افتاد؛ مشکل تاسیسات در آن منطقه واقعا مشکل بود و جابجایی آن زمان‌بر بوده ولی اکنون پروژه در حال پیشرفت است.

تقاطع غیرهمسطح ارتش-آزادی ۵۵۰ متر طول دارد که عرشه پل ۱۹۵ متر بوده و از دو کوله و ۶ پایه تشکیل یافته است.

تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده

مسیرگشایی شهدای ارتش به کمربندی میانی در کنار تسهیل تردد از شمال به جنوب موجب افزایش بار ترافیکی در محدوده کمربندی میانی شده بود که همزمان با اجرای تقاطع غیرهمسطح ارتش-آزادی، عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح شهید فروزنده نیز آغاز شد. این پروژه با اعتبار اولیه ۴۸۰ میلیارد ریال آغاز شده که با تعدیل آن به ۸۰۰ میلیارد ریال می‌رسد و با ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

طول این پروژه ۱۲۶ متر و عرض عرشه در دو باند رفت و برگشت ۱۶ متر است و ۱۸۲ شمع دارد که ۷۲ شمع مربوط به پروژه و ۱۱۰ شمع در مجاورت کانال ایلی‌سو بوده که برای محافظت از آن زده شده‌ است.

ارتفاع پل در وسط آن ۷.۵ متر است که نقش بسیار بالایی در تسهیل ترافیک داشته و تردد خودروها از توانیر و افلاک‌نما تا پیام نور و شهید کسایی و ارتش را تسهیل خواهد کرد.

در ضلع شرقی این تقاطع، ۵۴ شمع مجاور کانال ایلی‌سو و ۴۰ شمع زیر فونداسیون بتن‌ریزی شده است و در کنار آن سه فونداسیون این تقاطع نیز بتن‌ریزی شده و چهارمین فونداسیون نیز در دست اجرا است.

همچنین ۳۵ درصد از کل پروژه را ورقه‌های عرشه این پل تشکیل می‌دهند که یک‌سوم آنها در مرحله خریداری و حمل به محل پروژه هستند که با انجام آن، پیشرفت فیزیکی پروژه نیز افزایش خواهد یافت.