مدیرعامل سابق راه‌آهن به عذرخواهی نفر به نفر مصدومان قطار تبریز ـ مشهد رفت
مدیرعامل سابق راه‌آهن به عذرخواهی نفر به نفر مصدومان قطار تبریز ـ مشهد رفت
حادثه‌ای که تلخ بود، زائران آقا علی بن مو‌سی الرضا(ع) امام رئوف، مردمانی از آذربایجان در مسیر زیارت امام رضا(ع)، به حرمش نرسیده، پرپر شدند، سوختند تا روحشان در کنار آن امام رئوف آرام گیرد.

چند روز پیش هر کدام از آنها با حال و هوایی که داشتند برای زیارت مرقد مطهر آقا علی بن موسی‌الرضا(ع) عازم مشهد بودند، صبح روز جمعه در مسیر به دلیل نقص فنی در ایستگاه راه‌آهن سمنان، قطار متوقف و بعد از انجام اقداماتی قطار برای حرکت دوباره آماده می‌شود، چند دقیقه بعد دستور حرکت قطار صادر می‌شود، بی‌اطلاع از آنکه حادثه‌ای تلخ در انتظار مسافران است.

قطار حرکت می‌کند، صبح جمع ساعت ۸ زمانی که مسافرین در خواب بودند، ناگهان صدایی مهیب بیدارشان می‌کند و حادثه تلخ بی‌آنکه مجالی داده باشد تعدادی از آنها را بهشتی می‌کند، قطار سمنان ـ مشهد به دلیل اشتباه و خطای انسانی در ایستگاه راه‌آهن با قطار تبریز- مشهد برخورد می‌کند‌ تا ۴۷ خانواده و یک استان و کشور را داغدار کند.

 

حادثه‌ای که تلخ بود، زائران آقا علی بن مو‌سی‌الرضا(ع) امام رئوف، مردمانی از آذربایجان در مسیر زیارت امام رضا(ع)، به حرمش نرسیده، پرپر شدند، سوختند تا روحشان در کنار آن امام رئوف آرام گیرد.

حادثه‌ای دردناک که هرکس می‌شنید دلش می‌گرفت، داستان کودکی که بعد از هشت سال و طلب نذر و نیاز از آقا امام رضا(ع)، به دنیا‌ آمده بود و بزرگ شده بود، اما در مسیر در کنار مادر در آن حادثه پرپر شد یا داستان مردی که دو فرزند، همسر و مادر و مادر همسرش را از دست داده بود که می‌گفت پسرم از من می‌پرسید بابا حرم امام رضا(ع) چه شکلی است؟! ضریح امام رضا(ع) چه شکلی است؟ پس کی می‌رسیم به مشهد؟!

یا داستان زوج جوانی که برای اولین سفر مدت‌ها بعد از ازدواج قصد پابوسی حرم آن امام رئوف را داشتند و یا جوانانی که از کربلا جا مانده بود و می‌خواست لااقل به زیارت علی بن موسی‌الرضا(ع) ضامن آهو برسد و یا قصه دیگر جوانان و خانواده‌هایی که دیگر در میانمان نیستند …

بعد از این حادثه تلخ روزها گذشت، تمام مردم و مسئولان ایران در غم از دست دادن این عزیزان با صدور متن پیام‌های مختلفی ابراز همدردی کردند تا ضمن عرض تسلیت بگویند که از این حادثه درد‌آور و جانسوز، دلهایشان به درد آمده است و همه به شکلی شب و روز پیگیر ماجرا بودند.

تا اینکه پنج روز بعد از آن حادثه دردآور چهارشنبه مصادف با سالروز شهادت هشتمین آفتاب ولایت، امام رئوف، نورالهدی، غریب الغربا، آقا علی بن موسی‌الرضا(ع)، مراسم تشییع جان باختگان در تبریز، میدان شهدا، برگزار شد …

اعلام شده بود رأس ساعت ۱۰ صبح مراسم تشییع برگزار خواهد شد، اما مردم مهربان و بزرگ تبریز و استان از ساعت ۸ آمده بودند مراسمی یا شکوه و در خور شان زوار امام رضا(ع) برگزار کنند.

میدان شهدا مملو از جمعیت شده بود، برای تشییع پیکرهای مطهر جان‌باختگان، علاوه بر مسئولان کشوری همچون وزیر بهداشت و درمان، وزیر راه و شهرسازی و معاونان رئیس جمهوری، خادمانی از حرم  رضوی آمده  بودند، خادمانی که وقتی مردم آنها را می‌دیدند برای چشیدن عطر مشهد، عطر حرم امام رضا(ع) آنها را در آغوش می‌کشیدند و آنگونه شد که باید می‌شد و با مراسمی باشکوه هرچه تمام برای این عزیزان از دست رفته برگزار شد.

در این مراسم تشییع یکی از نکاتی که قابل توجه بود، حضور وزیر راه و شهرسازی در مراسم بود، چراکه برخلاف مسئله‌ای که پیش آمده بود، در مراسم شرکت کرده و در بین مردم حضور یافت تا از مردم آذربایجان عذرخواهی کند، چراکه او هم از این حادثه ناراحت بود و به قول یکی از مدیرانی که دوستانه با او صحبت می‌کردیم بدون توجه به بحث رسانه و خبر، گفت که آقای آخوندی از این حادثه به شدت ناراحت شده و برای همین خودش برخلاف تمام مسائل پیش آمده بعد از آن مصاحبه، به تبریز آمد تا از خانواده جان‌باختگان عذرخواهی کند.

بعد از آنکه مراسم باشکوه برگزار شد، وزیر بهداشت و وزیر راه و شهرسازی به همراه استاندار آذربایجان شرقی و معاونان رئیس جمهور به عیادت مصدومان حادثه که در بیمارستان‌های سینا و امام رضا(ع) بستری بودند، رفتند، در این عیادت‌ها وزیر بهداشت با آن مهربانی دکترانه خود، هم از بیماران عیادت و هم در صورت لزوم آن‌ها را معاینه می‌کرد و در کنار وزیر بهداشت، وزیر راه و شهرسازی نیز از مصدومان عیادت و عذرخواهی می‌کرد.

اما در این بین مسأله‌ای که واقعاً درخور توجه بود، عذرخواهی مدیرعامل شرکت راه‌آهن بود که به دلیل فشارهای بسیار در ادامه حادثه و برای نشان دادن ناراحتی خود از این واقعه از سمت خود استعفا داد، محسن پورسیدآقایی بعد از آنکه عیادت دسته‌جمعی در کنار وزرا و معاونین تمام می‌شد و عکاسان رسانه‌های خبری به دنبال وزرا بیرون می‌رفتند، به تنهایی سراغ مصدومان می‌رفت و در کنار آنها می‌ایستاد و به آرامی صحبت می‌کرد، در مواردی که متوجه شدم کمی نزدیک‌تر رفتم، پورسید آقایی از تک تک مصدومان حادثه عذرخواهی می‌کرد و مستقیماً به مصدومان می‌گفت که عذرخواهی می‌کنم به خاطر حا‌دثه پیش آمده و این را بدانید که ما هم در غم شما شریک هستیم و هیچ یک از پرسنل راه‌آهن راضی به دیدن غم و غصه و ناراحتی کسی نمی‌شوند … و مصدومان نیز در مقابل با آرامش و مهربانی با او صحبت می‌کردند.

در ادامه عیادت‌ها که تمام شد، سریع به محل برگزاری مراسم بزرگداشت جان باختگان حرکت کردیم، مراسم از آنچه که تصور می‌شد باشکوه‌تر بود، خیابان مقابل مسجد طوبی ترافیک سنگینی حاکم  و مقابل مسجد نیز ازدحام جمعیت بود، به طوری که وزرا نزدیکی‌ها مسجد از خودرو پیاده شدن تا به مسجد بروند، مراسمی که مردم مهربان استان به خاطر زوار امام رضا و عشق و علاقه‌ای که به آن امام رئوف دارند آمده بودند تا مراسمی باشکوه برای شان برگزار کنند و آنگونه هم شد.

و مراسمی باشکوه، زیبا و در خور شأن زوار امام رضا(ع) برگزار شد.

++++++++++++++

نگارنده علی سلیمی