ترمز پوپولیست ها را هلندی ها کشیدند؛ اروپا نفس راحتی کشید
ترمز پوپولیست ها را هلندی ها کشیدند؛ اروپا نفس راحتی کشید

در پی پیروزی مارک روته نخست وزیر لیبرال هلند در انتخابات پارلمانی این کشور و به رغم صعود قدرت راستگرایان افراطی که دوم شدند،رهبران اروپا احساس راحتی و آسودگی خیال کردند. به گزارش قلم پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نخست وزیر هلند تاکید کرد که هلندی ها با رای دادن […]

در پی پیروزی مارک روته نخست وزیر لیبرال هلند در انتخابات پارلمانی این کشور و به رغم صعود قدرت راستگرایان افراطی که دوم شدند،رهبران اروپا احساس راحتی و آسودگی خیال کردند.

به گزارش قلم پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نخست وزیر هلند تاکید کرد که هلندی ها با رای دادن به لیبرال ها گسترش قدرت پوپولیست ها را که با تصمیم انگلیسی ها برای خروج از اتحادیه اروپا آغاز شد سپس با انتخاب«دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا ادامه یافته بود، متوقف کردند.

«مارگارتیس سکیناس» رئیس کمیسیون اروپا نیز نوشت:«رای دادن برای اروپا، علیه افراطگراها.»

نتیجه انتخابات به شدت توسط اروپایی زیر نظر بود تا بر اساس آن میزان صعود جنبش پوپولیسم در اروپا در سال انتخابات در چندین کشور اروپایی، اندازه گیری شود. «گیرت ویلدرز» نماینده راستگرای تندرو حتی نتوانست به ۳۶ کرسی که نظر سنجی ها پیش بینی کرده بودند یا حتی به تعداد کرسی های بی سابقه که در سال ۲۰۱۰ به دست آورد یعنی ۲۴ کرسی، برسد.

پس از آن که ویلدرز برای مدتی روی افکار ضد اسلامی و ضد اروپایی و مخالفت با مهاجرت و نظام حاکم تمرکز کرد، رأی دهندگان هلندی ترجیح دادند که به کسی رأی دهند که نماینده ثبات به شمار می رود.

«فیکاش رامجانان»(۳۳ سال) گفت:« من بر این باورم که مردم درک کردند که رسیدن شخصی به رأس کشور که بتواند همه را متحد کند و پل ایجاد کند بسیار مهم تر از شخصی است که تلاش می کند صفوف ما را به هم بزند.»

حزب «مارک روته» در انتخابات پیروز شد و ۳۳ کرسی را به دست آورد و از پیروزی بر آن چه «پوپولیسم بد» توصیف کرد، استقبال کرد.

حزب «آزادی» به رهبری گیرت ویلدرز نیز بر اساس نتایجی که توسط خبرگزاری هلند در پی شمارش ۹۷ درصد از آراء جمع آوری،به ۲۰ کرسی دست یافت.

مارک روته امروز –پنجشنبه-با تعدادی از رهبران احزاب برای رایزنی درباره تشکیل دولت ائتلافی که ممکن چندین ماه طول بکشد، دیدار کرد.

توقف گرایش پوپولیستی

 به گفته «هولگر شیمدنگ» کارشناس ارشد اقتصاددانان بانک«برنبرگ» پس از زلزله سیاسی که در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا به وجود آمد، نتایج انتخابات هلند« پیروزی عقل سلیم و آغاز خوبی برای موسم انتخاباتی اروپا» به شمار می رود.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ماه های آوریل و می برگزار می شود و نظر سنجی ها حکایت از آن دارد که «مارین لوپن»کاندیدای راستگرایان افراطی به دور دوم انتخابات می رسد، همچنین انتخابات پارلمانی  در آلمان در پاییز برگزار می شود.

از سوی دیگر،«هاگو فونکی» عضو پژوهشکده علوم سایسی «اوتو-سور» به خبرگزاری فرانسه گفت که «کشش به سمت احزاب راستگرای پوپولیست به پایان رسید.»

وی افزود:«مردم می بینند که ترامپ نه در ایالات متحده آمریکا کار خوبی انجام می دهد و نه در اروپا.»

فونکی در ادامه تصریح کرد که:« مردم به خوبی درک کرده اند که پوپولیسم راستگرا ممکن بهایی داشته باشد از جمله ویرانی اقتصادی تا ویرانی سیاست بین المللی.»

به باور وی شهروندان نسبت به «پیامدهای ویرانگر» که ممکن است پوپولیسم راستگرا در سراسر اروپا در پی داشته باشد، آگاه هستند.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه نتایج انتخابات هلند را «پیروزی روشن بر افراطگرایی» دانست، این در حالی است که «آنگلا مرکل» از این پیروزی و «ادامه همکاری خوب میان دوستان و همسایگان اروپایی» استقبال کرد.

صدایی که نمی توان نادیده گرفت

لیکن ویلدرز در توییتی نوشت:« رای دهندگان به حزب آزادی، متشکرم! موفقیت اول به دست آمد».وی تاکید کرد که «روته هنوز از دست من راحت نشده است.»

این نماینده راستگرای تندرو اعلام کرد که آماده مشارکت در دولت ائتلافی است به رغم آن که سایر احزاب از قبل همکاری با وی را رد کرده اند. با وجود این، بعید است که روته با ویلدرز ائتلاف کند.

بنابر این گزارش، حزب دموکرات مسیحی و حزب دموکراسی-۶۶ به ۱۹ کرسی در پارلمان جدید دست یافتند این در حالی است که حزب کارگران، شریک دولت ائتلافی که دوره اش رو به پایان است،شکست سختی خورد به طوری که تعداد نمایندگان این حزب از ۳۸ به ۹ نماینده رسید.

«گیرتن فالینگ» پژوهشگر و تحلیلگر در تاریخ در دانشگاه «لایدن» به خبرگزاری فرانسه گفت که در سایه این نقشه سیاسی متشتت «برای بسیاری از احزاب پیروز «مذاکره بر سر چندین چالش» و رسیدن به تفاهم مشترک« دشوار خواهد بود.»

وی افزود:«لیکن بر این باورم که طی ماه های آینده تشکیل دولت راستگرای- میانه بر اساس این نتایج را شاهد خواهیم بود.»