بشار اسد: آمریکا نمی‌خواهد خشونت‌ها در سوریه متوقف شود
بشار اسد: آمریکا نمی‌خواهد خشونت‌ها در سوریه متوقف شود

رئیس جمهوری سوریه اتهامات مطرح شده علیه سوریه و روسیه مبنی بر بمباران کاروان حامل کمک‌های امدادی به شهر حلب را رد کرد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد: ما متعهد به هرگونه توقف در عملیات‌ها هستیم؛ حال می‌خواهید شما آن […]

رئیس جمهوری سوریه اتهامات مطرح شده علیه سوریه و روسیه مبنی بر بمباران کاروان حامل کمک‌های امدادی به شهر حلب را رد کرد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد: ما متعهد به هرگونه توقف در عملیات‌ها هستیم؛ حال می‌خواهید شما آن را آتش‌بس بنامید یا خیر اما این امر به سوریه یا روسیه مربوط نمی‌شود بلکه این به آمریکا و گروه‌های تروریستی وابسته به داعش و جبهه النصره و القاعده، آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی مربوط می‌شود. آنها رسما اعلام کردند که به آتش بس پایبند نیستند. این اولین تلاش برای متوقف کردن عملیات‌ها در سوریه نبود. اولین تلاش در فوریه گذشته انجام شد که موثر واقع نشد و فکر می‌کنم دلیل آن هم آمریکا بود. معتقدم که آمریکا نمی‌خواهد خشونت‌ها در سوریه متوقف شود.

وی درباره مشارکت نظامی آمریکا و روسیه علیه شبه نظامیان گفت: فکر می‌کنم که آمریکا نمی‌خواهد علیه جبهه النصره یا حتی داعش وارد عمل شود چرا که آنها فکر می‌کنند این یک کارتی است که آنها می‌توانند از آن برای اجرای دستورالعمل‌ها و دستور کارهای خود استفاده کنند. اگر آنها به النصره یا داعش حمله کنند تمامی کارت‌های مهم خود را در سوریه از دست می‌دهند بنابراین فکر نمی‌کنم آمریکا آمادگی پیوستن به روسیه برای جنگ با تروریست‌ها در سوریه را داشته باشد.

رییس جمهوری سوریه درباره حمله به نیروهای ارتش سوریه که آمریکا اعلام کرده این کار عمدی نبوده بلکه به صورت تصادفی انجام شده، گفت: من هرگز این امر را نمی‌پذیرم. این حمله یک تصادف نبود که توسط یک هواپیما یا برای یک بار انجام شده باشد. چهار هواپیما مواضع ارتش سوریه را برای نزدیک به یک ساعت یا بیشتر بمباران کردند. نمی شود شما یک اشتباه را برای بیش از یک ساعت تکرار کنید. دوما آنها به یک ساختمان در یک منطقه کوچک حمله نکردند آنها به یک مکان خیلی بزرگی که هیچ گروه تروریستی اطراف نیروهای سوریه در آنجا نبود حمله کردند. همزمان با این حمله نیروهای داعش درست حملات خود را آغاز کردند. آنها چطور می‌دانستند که نیروهای آمریکایی مواضع ما را بمباران کرده‌اند و همزمان مهاجمان خود را در یک ساعت معین جمع کرده و حمله خود را انجام دادند. پس بنابراین نتیجه می‌گیریم که این حمله عمدی بوده و همانطور که آنها ادعا می‌کنند به هیچ عنوان تصادفی نبوده است.

بشار اسد درباره حمله به کاروان صلیب سرخ و سازمان ملل که کاخ سفید روسیه را مسئول آن دانسته گفت: این را نمی‌پذیرم چرا که کاروان‌های زیادی از سازمان های مختلف از سراسر جهان به مناطق مختلفی در سوریه طی سال‌های گذشته آمده‌اند. چنین رخدادی هرگز به وقوع نپیوسته چرا باید در این زمان خاص روی دهد حالا توسط روسیه یا سوری‌ها. نه، این فقط یک ادعاست. من باید درباره ادعای کاخ سفید که سوری‌ها یا روس‌ها را مقصر دانسته‌اند بگویم هر آنچه که مقام های آمریکایی در مورد درگیری‌های سوریه در کل می‌گویند هیچ اعتباری ندارد. هر چه آنها می‌گویند دروغ است هیچ پایه و اساسی ندارد.

وی افزود: این کاروان‌ها در منطقه تحت کنترل شبه نظامیان و تروریست‌ها بودند بنابراین باید اول آنها را متهم کرد. کسانی که مسئول امنیت این کاروان بودند. بنابراین من نمی توانم در مورد مسئول این حمله چیزی بگویم تنها چیزی که ما شاهد بودیم یک ویدئو از سوختن یک خودرو، نابود شدن کامیون‌ها بوده است.

اسد در پاسخ به این سوال که شاهدان گفتند ۲۰ موشک به این کاروان شلیک شده گفت: بگذارید ابتدا بگویم حتی خود سازمان ملل گفته است هیچ حمله هوایی به این کاروان صورت نگرفته؛ دوم اینکه در زمان وقوع این حادثه تروریست‌ها با موشک به سربازان سوری حمله کردند که ما پاسخ آنها را ندادیم. سوما شما نمی توانید بر اساس گفته شاهدان قضاوت کنید یا اتهام زنی کنید. اعتبار این شاهدان چقدر است؟ آنها چه کسانی هستند؟ هیچکس نمی داند. این شاهدان همیشه زمانی حاضر می شوند که قرار است اتهام زنی علیه ارتش سوریه یا نیروهای روسی وارد شود ولی وقتی که تروریست ها جنایت، قتل عام یا هر کاری انجام می دهند هیچ شاهدی وجود ندارد و هیچ چیزی از کلاه سفیدها شنیده نمی شود. این کار برای ما هیچ نفعی نداشته و هیچ دلیلی برای این کار نداشتیم چرا که اگر ما کاروانی را که برای غیرنظامیان مواد ضروری حمل می کرده هدف قرار می دادیم در واقع به نفع تروریست‌ها عمل کرده بودیم و در این صورت ما با دست خودمان غیرنظامیان را به سمت تروریست‌ها سوق داده بودیم و ثابت می کردیم که تروریست‌ها بهتر از ما هستند چیزی که ما هرگز نمی خواهیم؛ علاوه بر این، ما به عنوان یک دولت و به عنوان مقامهای یک کشور به مردم سوریه متعهد هستیم؛ اخلاقا، بر اساس قانون اساسی، حقوقی و انسانی. ما به مردم از تمامی جنبه‌هایی که مربوط به نیازهای انسانی و اولیه آنها باشد متعهدیم و به کمک به آنها ادامه می دهیم.

رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس واشنگتن را به حمله “عامدانه” به نیروهایش طی هفته گذشته متهم کرد. اسد با مقصر دانستن آمریکا برای فروپاشی آتش بس گفت: حمله هوایی آمریکا به نیروهای سوری به طور قطع عامدانه بوده و برای یک ساعت طول کشیده است. جنگ که اکنون در ششمین سال است به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت چرا که حمایت‌های خارجی از مخالفان ادامه دارد. آمریکا نمی‌خواهد در جنگ با شبه‌نظامیان در سوریه به روسیه بپیوندد.

وی با رد اتهامات مبنی بر اینکه جنگنده‌های روسی و سوری کاروان امدادگران را در حلب هدف قرار داده‌اند گفت: نیروهای سوری هرگز مانع ورود امدادگران و غذا به شهر نشدند.

اسد در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی، بمب های بشکه‌ای در جنگ سوریه گفت: اولین مورد استفاده از گازهای سمی در سوریه در حلب سه سال قبل اتفاق افتاد و ما خودمان کسانی بودیم که از سازمان ملل خواستیم هیات حقیقت یاب برای استفاده از سلاح های شیمیایی به منطقه اعزام شود اما آمریکایی ها مخالفت کردند؛ فقط به یک دلیل چرا که اگر تحقیقاتی انجام می شد کشف می شد که تروریست ها از این گازها استفاده کردند نه ارتش سوریه. در این مورد آمریکا نمی تواند سوریه را متهم کند چرا که خود آنها با حضور هیات نمایندگی سازمان ملل مخالفت کردند. در هر کدام از حمله‌ها، ما از سازمان ملل خواستیم هیات نمایندگی بفرستد اما آمریکا مخالفت کرده است. اگر ما از این سلاح استفاده کرده بودیم هرگز خواستار تحقیقات در این باره نمی شدیم.

وی در ادامه درباره اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر و استفاده از بمب های بشکه ای گفت: اگر شما می خواهید در مورد اشتباهات صحبت کنید هر کشوری، هر دولتی، هر شخصی اشتباهاتی دارد. وقتی درگیر جنگ هستید این اشتباهات بیشتر می شود این طبیعی است اما این اتهامات علیه دولت سوریه هیچ پایه و اساسی ندارد. وقتی درباره بمب های بشکه ای صحبت می کنید اصلا بگویید بمب بشکه ای چیست؟ این یک عنوانی است که برای نشان دادن چیزی که بسیار وحشتناک و شیطانی است و می تواند مردم زیادی را به کشتن بدهد حرف می زنید و همان طور که من گفتم از آنجایی که در رسانه ها زمانی که درباره خون و خونریزی صحبت می شود توجه زیادی جلب می شود از بمب حرف نمی زنند، از بمب های بشکه ای می گویند. بمب بمب است چه فرقی بین انواع بمب وجود دارد. همه بمب ها می کشند چه فرقی می کند که چطور از آن استفاده شود؟ استفاده از سلاح باید برای دفاع از غیرنظامیان باشد. شما تروریست ها را برای دفاع از غیرنظامیان می کشید. این یک نقش طبیعی برای هر ارتشی در هر کجای جهان است. انتظار دارید برای آنها بادکنک یا برچسب فانتزی بفرستیم؟ باید از سلاح استفاده کنید. در این راستا در مورد نوع سلاح صحبت نمی شود بلکه در مورد نحوه استفاده از آن حرف می زنیم. آنها می خواهند از این مساله برای متهم کردن ارتش سوریه به کشتار غیرنظامیان استفاده کنند اما من تاکید دارم ما هرگز غیرنظامیان را نمی کشیم. کشتار غیرنظامیان هیچ نفعی برای ما ندارد. آنها مردم ما هستند کسانی که از ما حمایت می کنند اگر قرار باشد آنها را بکشیم چه کسی دیگر از دولت حمایت کند. اگر حمایت مردمی نبود چطور می شد برای پنج سال ما بتوانیم علیه تمامی کشورهای متخاصم، غرب، کشورهای حوزه خلیج فارس و تمامی تبلیغات پرقدرت رسانه ای در سراسر جهان علیه دولت بایستیم.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد:‌من نمی گویم اشتباهی نبوده اما بار دیگر تاکید می کنم که اشتباهات فردی وجود داشته و میان اشتباهات یا حتی یک جنایت توسط یک فرد با سیاست جنایتکارانه‌ای که توسط یک دولت به اجرا گذاشته می شود تفاوت هایی وجود دارد. ما هرگز چنین سیاستی نداشتیم.

اسد درباره آوارگان سوری هم گفت: ما هر وقت که هر گاه شهر یا دهکده ای را از دست تروریست ها آزاد کردیم مردم آنجا باز گشتند. مردم از شرایط سخت از تحریم های غرب علیه سوریه و از تروریست ها گریختند. بسیاری از مردم از خود جنگ فرار نکردند بلکه پیامدهای جنگ آنها را وادار به فرار کرده است. آنها می خواهند زندگی کنند؛ می خواهند به حقوق اولیه شان برای زندگی دسترسی داشته باشند. بسیاری از مردمی که گریختند همچنان حامی دولت بوده اند و این در انتخابات اخیر نشان داده شد. بنابراین درست نیست که بگوییم سوری ها کشور را به خاطر دولت ترک می کنند. اما درباره مردمی که هنوز در سوریه زندگی می کنند باید بگویم دولت هرگز مانع از اعزام هیچ کاروان امداد رسانی به حلب یا دیگر مناطق کشور نشده است. ما حتی به مناطق تحت کنترل تروریست ها از بودجه دولتی واکسن فرستادیم. هنوز  برای کارمندان دولتی این مناطق از بودجه دولتی حقوق می فرستیم و جالب اینکه حتی برخی از این تروریست ها حتی خانواده های خود را برای زندگی به مناطق تحت نظارت دولت می فرستند.

اسد با ذکر این نکته که از شهر حلب بازدید خواهد کرد، گفت: دیدن خرابی ها و ویرانی ها بسیار دردناک است اما به محض اینکه جنگ تمام شود ما کشورمان را می سازیم. دردناک تر از همه نابودی یک جامعه است؛ کشته شدن انسان ها چیزی که ما هر روز و هر ساعت شاهد آن هستیم.

وی گفت: به اعتقاد وی اردوغان و دولت آمریکا و کشورهای غربی در کل و عربستان سعودی و قطر ظرف چند ماه آینده حمایت های خود از تروریست ها را بر نخواهند داشت و به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که اوضاع در سوریه به طور کل ظرف چند ماه آینده آرام شود.

اسد گفت: اگر فاکتورهای خارجی نباشد پرونده سوریه ظرف چند ماه بسته می شود اما ما درباره اوضاعی صحبت می کنیم که بخشی از یک عرصه بین المللی و منطقه ای است و یک پرونده فردی نیست. به همین دلیل می گویم هیچ کس نمی تواند بگوید که جنگ در سوریه چه زمان خاتمه خواهد یافت.

اسد با اشاره به مداخله روسیه در جنگ سوریه گفت: پس از مداخله روس ها و حمایت آنها از ارتش سوریه که البته به طور قانونی انجام شد اوضاع ما بسیار بهتر شد و ما توانستیم بسیاری از شهر ها و مواضع مان را از تروریست ها پس بگیریم.

وی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم گفت: مشکل هر یک از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این است که آنها در کمپین های خود یک چیز را می گویند و پس از انتخاب عکس آن را عمل می کنند. همان طور که ما شاهدش هستیم مقام های آمریکایی صبح یک چیز می گویند بعدازظهر خلاف آن را عمل می کنند. بنابراین نمی توان بر اساس گفته های مقام های آمریکایی قضاوت کرد. صادقانه بگویم ما هرگز به سخنان آنها گوش نمی کنیم؛ به آنها اهمیتی نمی دهیم و هرگز باور نمی کنیم. باید منتظر بمانیم تا رییس جمهور شوند بعد ببینیم چه سیاستی اتخاذ می کنند و چطور عمل می کنند. ما انتظار زیادی نداشته و نداریم فقط امیدواریم که شاهد یک رییس جمهور منطقی آمریکایی باشیم که صادق باشد، از قوانین بین المللی اطاعت کند، بر اساس احترام متقابل با دیگر کشورها برخورد کند؛ اما همه ما می دانیم که این فقط یک آرزوست.