اتصال ۳ مرکز استان به شبکه ریلی تا پایان امسال
اتصال ۳ مرکز استان به شبکه ریلی تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اعلام اتصال ۳ مرکز استان تا پایان سال به شبکه ریلی گفت: سال ۱۴۰۲ رکورددار افتتاح طولانی‌ترین آزادراه کشور و اتصال بیشترین تعداد مرکز استان به شبکه ریلی است. به گزارش قلم پرس،از تبریز، خیراله خادمی در بازدید از پروژه قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه اظهار […]



مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اعلام اتصال ۳ مرکز استان تا پایان سال به شبکه ریلی گفت: سال ۱۴۰۲ رکورددار افتتاح طولانی‌ترین آزادراه کشور و اتصال بیشترین تعداد مرکز استان به شبکه ریلی است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، خیراله خادمی در بازدید از پروژه قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه اظهار کرد: بخشی از این پروژه های بزرگراهی در شهرستان های میاندوآب، مرند و سراب آماده بهره برداری می شود. 

بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مسیر آزادراهی، بزرگراهی و ریلی در حال اجرا داریم

وی ادامه داد: حدود ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه و یک هزار و ۵۰ کیلومتر آزادراه و سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در حال ساخت است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال بهره برداری از چهار پروژه ریلی در کشور برنامه ریزی شده است که خوشبختانه اولین پروژه در استان آذربایجان شرقی با حضور ریاست جمهوری از سمت بستان آباد به تبریز به بهره‌برداری رسید که امیدواریم سه پروژه دیگر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد. 

بهره‌برداری از ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی

خادمی افزود: با توجه به برنامه ریزی امسال برای بهره برداری از ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی اگر این اتفاق بیفتد در واقع بیش از دو برابر متوسط سالانه مسیر ریلی به بهره‌برداری می‌رسد که این رویداد خوبی در مسیر حمل و نقل ریلی است. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اعلام اتصال ۳ مرکز استان تا پایان سال به شبکه ریلی گفت: سال ۱۴۰۲ رکورددار افتتاح طولانی‌ترین آزادراه کشور و اتصال بیشترین تعداد مرکز استان به شبکه ریلی است.

وی گفت: در سالجاری با اتصال استان کردستان از طریق راه آهن همدان-سنندج، استان اردبیل به واسطه محور ریلی میانه-اردبیل و استان آذربایجان شرقی با افتتاح راه آهن بستان-آباد خاوران سه مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل می شود که ثبت رکورد جدیدی در توسعه شبکه ریلی در دولت سیزدهم خواهد بود.

«خیراله خادمی» گفت: با افتتاح مسیرهای ریلی رشت-انزلی، همدان-سنندج و میانه-اردبیل تا پایان سال‌جاری به همراه مسیر ریلی بستان آباد-خاوران که خردادماه سال‌جاری به بهره‌برداری رسید سه مرکز استان در یکسال به شبکه متصل می‌شود که تاکنون در توسعه خطوط ریلی بی‌سابقه بوده است.

وی هدف‌گذاری توسعه شبکه ریلی کشور تا پایان دولت سیزدهم را ۱۳۳۵ کیلومتر اعلام‌ کرد و گفت: تا پایان دولت علاوه بر طرح‌های ذکر شده راه‌آهن مبارکه-سفید دشت-شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر، راه‌آهن سبزوار-مشهد به طول ۴۵ کیلومتر، راه‌آهن بیرجند-یونسی به طول ۵۰ کیلومتر، راه‌آهن چابهار-زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر و دورود-خرم آباد به طول ۱۱۵ کیلومتر دیگر طرح‌هایی هستند که تا پایان دولت مردمی آماده بهره‌برداری می‌شود.

 

بهره برداری از ۲۹۳ کیلومتر آزاد راه 

وی تاکید کرد: بهره‌برداری از ۲۹۳ کیلومتر آزادراه در برنامه کاری دولت است که در این زمینه نیز اگر این اتفاق بزرگ رخ دهد نزدیک به سه برابر متوسط سالانه امسال آزادراه زیر بهره‌برداری خواهد رفت. 

بهره برداری از ۵ آزاد راه در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از مجموع پنج آزادراهی که امسال به بهره برداری خواهد رسید دو آزادراه در آذربایجان شرقی قرار دارد که امروز از آزادراه مراغه – هشترود که بخشی از این پروژه به طول ۳۰ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد بازدید شد و بخشی نیز قسمت اول مسیر تبریز – مرند به طول ۲۴ کیلومتر امسال به بهره برداری می‌رسد. 

وی با اشاره به ظرفیت های منحصر بفرد و تاثیرگذار آذربایجان شرقی در حوزه حمل و نقل جاده ای گفت: آذربایجان شرقی به عنوان مرکز تبادل شمال غرب کشور محسوب می‌شود چرا که آذربایجان شرقی در زمینه حمل و نقل، گردشگری، صنعت، تجارت و کشاورزی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد برای همین بیشترین آزادراه در استان آذربایجان شرقی در حال ساخت است. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در حال حاضر با توجه به وجود احداث سه آزادراه بزرگ در برنامه باید بر روی این‌ها در استان کار کنیم که یکی از این‌ آزادراه ها مسیر تبریز – ارومیه است. 

 

آخرین وضعیت آزاد راه تبریز- ارومیه

خادمی با بیان این که با اتمام آزادراه تبریز – ارومیه از مسیر جدیدی تبریز به ارومیه وصل می شود، گفت: جاده فعلی جاده نامناسبی برای تردد است.  

وی افزود: از ۶ قطعه این پروژه سه قطعه زیر ترافیک است و ۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده که هر سه قطعه باقیمانده در استان آذربایجان شرقی است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سرمایه‌گذار حرمت خاصی برای ما دارد چرا که اگر سرمایه‌گذار هزینه‌ای که برای پروژه‌های حمل و نقل انجام می‌دهد در بخش‌های دیگر به کار بگیرد سود بیشتری عایدش می‌شود. 

خادمی ضمن تقدیر و تشکر از سرمایه‌گذار قطعه ۶ پروژه آزادراه تبریز – ارومیه گفت: با سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل از افزایش تصادفات جاده‌ ای جلوگیری می‌شود و مصرف سوخت نیز کاهش می‌یابد و مردم راحت‌تر و با ایمنی بیشتر در آزادراه‌ها تردد می‌کنند بنابراین سرمایه‌گذاری در این بخش یک کار عام المنفعه بسیار مهمی برای کشور است که سود این کار بیشتر برای دولت و مردم است. 

وی با بیان این که سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل در واقع یک کار جهادی است، ادامه داد: در مجموع ۲۵۰ کیلومتر آزادراه در آذربایجان شرقی در برنامه کاری ما است آزادراه مراغه – هشترود به طول ۱۱۰ کیلومتر، آزادراه مرند – تبریز و در ادامه به سمت مسیر بازرگان که بخشی از آزادراه مرند تبریز امسال به بهره‌برداری می‌رسد که اقدامات بسیار خوب در حال انجام است. 

 ارزش ساخت هر کیلومتر آزادراه به طور متوسط ۱۰۰ میلیارد تومان است

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ارزش ساخت هر کیلومتر آزادراه به طور متوسط ۱۰۰ میلیارد تومان است یعنی به عبارتی اگر ما بخواهیم ۲۵۰ کیلومتر آزادراه بسازیم حداقل باید ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دو طرفه بخش خصوصی و دولت داشته باشیم. 

وی با بیان این که دولت همیشه آذربایجان شرقی را در اولویت برنامه‌ها قرار داده است، گفت: حدود ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه در استان در حال اجرا است که یکی از اتفاقات بسیار خوب در این زمینه این است که به صورت بزرگراهی از نوردوز به سمت مرز جلفا را برقرار می کنیم که از کشور آذربایجان از محدوده خاک جمهوری اسلامی ایران عبور کند که این موضوع نیز کار بسیار بزرگی است که به زودی شروع می‌شود.

خادمی با اشاره به این که در اکثر شهرستان‌های آذربایجان شرقی پروژه بزرگراهی وجود دارد، افزود: هدف از بازدیدهای میدانی احصای مشکلات و رفع موانع و هماهنگی‌های بیشتر با سرمایه‌گذاران است که روند اجرای پروژه‌ها بیش از گذشته تسریع شود تا با راه‌اندازی این مسیرها تصادفات جاده‌ای کاهش یابد و مردم بتوانند به راحتی در این مسیرها تردد کنند و سرعت حمل و نقل در کشور افزایش یابد. 

وی تامین منابع مالی را یکی از مهمترین موارد در اجرای پروژه‌های عمرانی دانست و گفت: با توجه به کثرت پروژه‌های مختلف در کشور و کمبود منابع مالی، سرعت اجرای پروژه‌ها کاهش می‌یابد که در این زمینه مردم و دستگاه‌های متولی باید همکاری را داشته باشند. 

خادمی تاکید کرد: سالانه اعتبار بسیاری برای توسعه پروژه های زیرساخت‌های ریلی، آزادراه و بزرگراهی تخصیص می یابد ولی نیاز کشور بیش از این اعتبار است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: باید با سرمایه‌گذاری بر روی جاده‌های کشور میزان خسارات در موارد مختلف را کاهش دهیم. 

لازم به ذکر است؛ پروژه قطعه ۶ آزادراه تبریز- ارومیه با برآورد هزینه اولیه پنج هزار میلیارد تومان بصورت مشارکتی دولت و بخش خصوصی  ر حال ساخت است که بختیار مهمانی به عنوان سرمایه‌گذار طرح ۶٠ درصد این پروژه را بر عهده گرفته است.

پایان پیام/ی