پسر جمال خاشقجی خاک عربستان سعودی را ترک کرد
پسر جمال خاشقجی خاک عربستان سعودی را ترک کرد

پسر جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت ریاض که روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید و سربه نیست شد خاک عربستان سعودی را ترک کرده است. یکی از نزدیکان آقای خاشقجی در گفتگو با خبرگزاری رویترز تایید کرده است که صلاح، پسر این روزنامه نگار مفقود موفق به ترک […]

پسر جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت ریاض که روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ناپدید و سربه نیست شد خاک عربستان سعودی را ترک کرده است.

یکی از نزدیکان آقای خاشقجی در گفتگو با خبرگزاری رویترز تایید کرده است که صلاح، پسر این روزنامه نگار مفقود موفق به ترک خاک کشورش شده است.

این خبر از سوی مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر تایید شده است. سارا لی ویتسون دقایقی پیش به خبرگزاری فرانسه گفت: «صالح و خانواده اش اکنون در هواپیما به سر می برند و مقصد آنها واشنگتن دی سی است.

گفته می شود که صلاح خاشقجی دو تابعیتی است و اجازه اقامت در خاک آمریکا را دارد اما تاکنون به دلیل محدودیت های ایجاد شده برای وی توسط ریاض نتوانسته بود از عربستان خارج شود.

مسئولان عربستانی هنوز در خصوص این خبر اظهار نظری نکرده اند اما به گفته خانم ویتسون، مدیر خاورمیانه ای دیده بان حقوق بشر امکان خروج صالح از کشورش پس از آن میسر شد که ریاض بالاخره ممنوعیت سفر برای وی را لغو کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد و ملک سلمان، پادشاه عربستان که پس از ماجرای سر به نیست شدن جمال خاشقجی تحت فشار شدید بین المللی قرار دارند روز سه شنبه در کاخ سلطنتی ریاض برای ابراز تسلیت و همدردی با خانواده روزنامه نگار مفقود، پذیرای صالح و برادر دیگرش جمال خاشقجی شده بودند.

محمد بن سلمان و دیگر مسئولان عربستانی که تا هجده روز پس از ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی روزه سکوت گرفته و سپس تحت فشارهای شدید قتل این روزنامه نگار منقد را مورد تایید قرار دادند اینک خود به عنوان اولیای دم این حادثه را «دردناک» توصیف کرده و وعده می دهند که عدالت را در باره عاملان اصلی این پرونده اجرا خواهند کرد.

این درحالیست که رسانه‌های دولتی عربستان روز پنجشنبه به نقل از دادستان عمومی این کشور اعلام کردند که مرگ جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد سعودی در استانبول از «پیش برنامه‌ریزی» شده و «با قصد قبلی»‌ انجام شده است.

از سوی دیگر جامعه بین المللی هنوز توجیهات و دلایل ارائه شده از سوی ریاض را نپذیرفته و از ریاض خواسته است استدلال ها و شواهد قانع کننده و معتبرتری در باره شرایط به قتل رسیدن جمال خاشقجی ارائه کند.

آخرین گزارش در این خصوص به درخواست پارلمان اروپا از کشورهای عضو برای تصویب قوانینی جهت منع فروش سلاح به عربستان در صورت اثبات نقش داشتن ریاض در این ماجرا اختصاص دارد.