وزیر امور خارجه ترکیه: اقدام آمریکا علیه ترکیه بی‌پاسخ نخواهد ماند
وزیر امور خارجه ترکیه: اقدام آمریکا علیه ترکیه بی‌پاسخ نخواهد ماند

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد اقدام آمریکا در تحریم دو تن از وزرای کشورمان بی‌پاسخ نخواهد ماند. مولود چاووش‌اوغلو، در واکنش به تصمیم آمریکا برای تحریم سلیمان سویلو و عبدالحمید گل؛ وزرای کشورو دادگستری ترکیه طی مطلبی در توئیتر خود تاکید کرد: این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند. وزیر امور خارجه ترکیه افزوده […]

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد اقدام آمریکا در تحریم دو تن از وزرای کشورمان بی‌پاسخ نخواهد ماند.

مولود چاووش‌اوغلو، در واکنش به تصمیم آمریکا برای تحریم سلیمان سویلو و عبدالحمید گل؛ وزرای کشورو دادگستری ترکیه طی مطلبی در توئیتر خود تاکید کرد: این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه ترکیه افزوده است: تا زمانی‌که آمریکا نپذیرفته که نمی‌تواند با این شیوه به خواسته‌های غیرحقوقی خود دست یابد، قادر به حل اختلافات نخواهیم بود”.

-اظهارات مداخله‌جویانه کاخ سفید درباره دستگاه قضایی ترکیه و تهدید به اعمال تحریم علیه کشور

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید پیش از این به بهانه عدم رهایی «آندرو برانسون»، کشیش آمریکایی که هنوز محاکمه‌ وی در ازمیر ادامه دارد، گفته که واشنگتن وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم خواهد کرد.

به گفته سندرز، دو وزیر مذکور به دلیل مشارکت در بازداشت برانسون، توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم و دارایی‌ آن‌ها طبق اختیارات دستگاه قضایی این کشور بلوکه خواهد شد.

این وزارتخانه نیز اسم آنان را به دلیل اقدام برای بازداشت کشیش مذکور، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داده است. طبق قانون آمریکا، دارایی افراد مندرج در فهرست مذکور، بلوکه و مرادوه تجاری با آنان ممنوع خواهد شد.

-کیفرخواست برونسون

وی در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با دو گروه‌ تروریستی فتو و پ.ک.ک دستگیر شد. طبق کیفرخواست برکانت کاراکایا دادستان ازمیر، حمایت از دو گروه مذکور در پوشش فعالیت‌های دینی و ارتباط جهت تعیین استراتژی و همکاری داوطلبانه با آنها، علی‌رغم آگاهی نسبت به اهداف‌شان بخشی از اتهامات برانسون است.

او به تماس با اعضای بلندپایه فرقه فتو، استفاده از اسم رمز آنان و دیدار با بکر باز، امام خودخوانده آن در ازمیر و مراد صفا دستیارش و همچنین تانر کلیچ، رئیس دفتر سازمان عفو بین‌الملل در ترکیه، که به اتهام “همکاری با گروه‌های مسلح تروریستی” بازداشت شده، نیز متهم است. همچنین ۲۹۳ سیگنال تلفن همراه برونسون و بکر باز در دو نقطه بسیار نزدیک نسبت به هم در منطقه اژه ترکیه ثبت شده است.

براساس متن کیفرخواست برونسون، او طی پیامی برای یک سرباز آمریکایی ضمن ابراز تاسف از ناکامی کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ درترکیه گفته است:

«منتظر حوادثی تکان‌دهنده برای تُرک‌ها بودیم. شرایط لازم برای رجوع به عیسی فراهم شد. اقدام به کودتا یک شوک بود. شمار زیادی از تُرک‌ها همانند سابق به نظامیان اعتماد کردند، اما این بار خیلی دیر بود. یک حمله دیگر پس از کودتای ناکام. به گمانم پس از این، اوضاع بدتر هم می‌شود. در پایان ما پیروز خواهیم شد».