ورود آیفون جدید به بازار و بحث بر سر قیمت آن
ورود آیفون جدید به بازار و بحث بر سر قیمت آن

چهار روز از ورود آیفون جدید شرکت اپل به بازار ایران می‌گذرد اما قیمت این گوشی در ایران با آنچه از سوی شرکت اپل اعلام شده، تفاوت‌های قابل توجهی دارد. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، طی روزهای گذشته اخبار متعددی درباره ورود گوشی جدید شرکت اپل به ایران منتشر شده است که […]

چهار روز از ورود آیفون جدید شرکت اپل به بازار ایران می‌گذرد اما قیمت این گوشی در ایران با آنچه از سوی شرکت اپل اعلام شده، تفاوت‌های قابل توجهی دارد.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری ایسنا، طی روزهای گذشته اخبار متعددی درباره ورود گوشی جدید شرکت اپل به ایران منتشر شده است که برای این گوشی نیز قیمتی حدود سه میلیون تومان و یا حتی کمی بالاتر از این رقم در سایت‌های مختلف ثبت شده است.

با این حال قیمتی که در آمریکا برای آیفون SE در نظر گرفته شده از ۳۹۹ دلار شروع شده و در بالاترین حالت به ۴۹۹ دلار می رسد، رقمی که اگر به تومان تبدیل شود در نهایت رقمی کمتر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد شد.

اما در ایران طبق قیمتی که بر روی برخی سایت‌ها اعلام شده قیمت این گوشی حدود دو برابر گرانتر از قیمت اعلام شده شرکت است جالب اینکه مشخصه بارز این محصول نیز قیمت میان رده ای آن است.

پیگیری حاشیه‌های مربوط به ورود محصول جدید به کشور از سوی انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی‌های موبایل و تجهیزات جانبی نکته جالبی به همراه داشت چرا که رییس این انجمن تاکید دارد در این مدت کوتاه از مبادی قانونی کشور امکان واردات این محصول موجود نبوده و حداقل این موضوع دو تا سه ماه زمان نیاز دارد.

افشار فروتن در توضیح بیشتر در این باره اعلام کرد: از آنجا که در حال حاضر این محصول در بازار به صورت گسترده توزیع نشده قیمت به نسبت بالایی برای آن اعلام شده که حدود سه میلیون تومان است.

به گفته رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی‌های موبایل و تجهیزات جانبی حتی اگر هزینه‌هایی که به واسطه تعرفه‌های گمرکی، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده و از این دست را هم به قیمت اولیه این گوشی اضافه کنیم، باز قیمت آن به رقم سه میلیون تومانی فعلی نخواهد رسید، اما با توجه به عرضه محدود این گوشی در شرایط فعلی قیمت مشخصی برای آن تعیین نشده و فروش آن با رقم‌های بالایی صورت می‌گیرد.

فروتن در عین حال یادآور شد: البته زمانی که مدل‌های قبلی اپل هم وارد بازار ایران می‌شدند در ابتدای کار قیمتی به مراتب بالاتر داشتند به عنوان مثال آیفون ۶ اوایل ورود به ایران با حدود قیمتی شش میلیون تومان به فروش می‌رسید.

اما میثم دادخواه – کارشناس اتحادیه تجهیزات مخابراتی – بر این نکته تاکید دارد که حداقل چهار روز است که این گوشی در کشور ارائه می‌شود و حتی برای خرید تعداد بالای آن هم مشکل خاصی وجود ندارد.

این کارشناس اتحادیه تجهیزات مخابراتی درباره‌ی نحوه قیمت‌گذاری محصول جدید نیز توضیح داد: گاهی برخی از سایت‌ها قیمت‌های انحصاری و خاص خود را اعلام می‌کنند، البته این موضوع به معنای پایین یا بالا‌بودن قیمت آنها نیست، بلکه قیمت اعلام شده از سوی این سایت‌ها با آنچه در بازار موبایل جریان دارد متفاوت است.

دادخواه درباره قیمت آیفون جدید نیز اینگونه توضیح داد که در حال حاضر قیمت آیفون SE به میزان ۱۶ گیگ بدون گارانتی حدود دو میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و قیمت ۶۴ گیگ آن دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

اما وی در خصوص این‌که چگونه قیمت یک گوشی در ایران حدود دو برابر قیمت جهانی تعیین می‌شود، گفت: متاسفانه واردات آیفون در ایران حالت انحصاری دارد و همین موضوع موجب می‌شود نوعی مافیای پشت پرده در این بخش وجود داشته باشد و تعیین قیمت براین اساس صورت بگیرد.

این کارشناس در خصوص استقبال مردم از محصول جدید اپل نیز عنوان کرد: زمانی که مدل‌های قبلی آیفون از جمله آیفون ۶ وارد بازار شد از مدت‌ها قبل و از زمان رونمایی ما سفارش‌های مختلفی برای فروش این محصول داشتیم، اما در خصوص گوشی جدید اپل شرایط اینگونه نیست که شاید این موضوع کمی به شمایل این گوشی مربوط شود، چرا که مردم معمولا مایل هستند گوشی‌هایی را بگیرند که جدید‌ترین گوشی است، اما ظاهر این گوشی کمی به نمونه‌های قبلی آیفون شباهت دارد و همین موضوع می‌تواند از علاقه‌مندی مردم بکاهد.

دادخواه همچنین متذکر شد: نکته‌ی دیگری که در این خصوص وجود دارد آنکه معمولا تجربه نشان داده که هر گوشی در دو تا سه هفته اول ارائه‌ شدن در بازار حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر از سایر مواقع است و پس از مدتی قیمت آن روندی کاهشی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، آیفون SE که در واقع تلفیقی از امکانات آیفون ۶S در بدنه آیفون ۵S بوده و نمایشگر ۴ اینچی با وضوح ۳۲۶ پیکسل در هر اینچ دارد. این محصول جدید پس از آیفون ناموفق ۵C، دومین تلاش اپل برای تصاحب بازارهای شلوغ رده متوسط است.

شرکت اپل برای افزایش مشتریان خود به ویژه در بازارهای نوظهور و احتمالا چین (بزرگترین بازار خریدار گوشی‌های هوشمند) از این نسخه کوچک‌تر و ارزان تر (قیمت بازار جهانی) آیفون رونمایی کرده است.