ورزش فوتبال؛ از توسعه پایه تا رشد و تکامل
ورزش فوتبال؛ از توسعه پایه تا رشد و تکامل
فوتبال همانند هر پدیده سیال دیگری روز به روز در حال رشد و تکامل است. نگاهی به این ورزش پرطرفدار،پرهیجان و پرستاره با چشم انداز توسعه فوتبال پایه داشته ایم.

قلم پرس، یادداشت / حامد پناهی: امروزه فوتبال نه به عنوان یک ورزشِ صرفاً مبتنی بر تجربه، بلکه پدیده ای است که برای بقاء، توسعه و پیشرفت خود و البته سود دهی بیشتر، نیازمند تعامل با علم، فلسفه و هنر است. تعاملی که در آن باید هویت فوتبال حفظ شود. از طرفی، شناخته شدن فوتبال به عنوان یک صنعت موفق و پُرسود، سیل عظیمی از سرمایه گذاران را روانه لیگ های فوتبال کرده به گونه ای که گردش مالی لیگ های معتبر دنیا، از درآمد ناخالص بسیاری از کشورها بالاست. افزایش توجه ها به فوتبال و کارکرد سیاسی آن، ذینفعان آن را وادار به تدوین برنامه های توسعه ای کرده است تا بیش از پیش از سودهای سرشار اقتصادی و سیاسی آن بهره ببرند.

آکادمی واژه ای است که امروزه، اکثر باشگاه های بزرگ دنیا و البته سازمان های رسمی از قبیل فدراسیون ها توجه مضاعفی بر روی آن دارند. این واژه در واقع، پشتوانه اصلی سودهای آینده و تضمینی بر ماهیت و هویت فوتبال در آینده است. به همین خاطر، از سوی سازمان ها و باشگاه های بزرگ دنیا، به دقت مورد تفسیر و تحقیق قرار می گیرد تا با تدوین برنامه هایی عملی و دقیق، اقدام به احداث آکادمی های خود کرده و از این طریق استعدادهای جوان خود را شناسایی و تربیت کنند.

در طی سال­های اخیر فوتبال همواره به عنوان یکی از مهمترین پدیده­های اجتماعی دنیا مطرح بوده و به دلیل کثرت علاقمندان به این رشته جذاب و مهیج مورد توجه اکثر کشورها قرار گرفته است. شرایط ویژه این ورزش از لحاظ فرهنگی و اقتصادی و تاثیر بر جامعه بین­الملل باعث گردیده مهمترین قشر جامعه یعنی جوانان و نوجوانان به صورت خاص به آن علاقمند باشند. به صراحت می­توان گفت، قدرت جذب جوانان در نقاط مختلف جهان از ویژگی­های خاص فوتبال می­باشد که در ذات آن نهفته است و هیچ ورزش دیگری این توانایی را ندارد. بنابراین یکی از ماموریت­ها و مسئولیت­های اصلی نهادهای حاکم بر فوتبال، دادن فرصت­هایی برای مشارکت جوانان در رویدادهای سازمان ­یافته فوتبال می­باشد. این سازمان­ها برمبنای مناطق جغرافیایی خاص خود (ملی، قاره­ای و جهانی)، رویدادهای فوتبال جوانان را برای گروه­های سنی و جنسیتی مختلف طراحی و برگزار می­نمایند. همچنین توسعه فوتبال پایه و جوانان یکی از مهمترین اهداف هر فدراسیونی در سطح جهان می­باشد.

این امر علاوه بر اینکه پسران و دختران را با مهارت­های فوتبال آشنا می­سازد، ارزش­هایی مانند دوستی، احترام، بازی عادلانه، رقابت و تعهد را که درون تمرینات و مسابقات فوتبال نهفته به جوانان تحویل می­دهد.

با بررسی سرگذشت فوتبال در دوران گذشته، دست ­اندر­کاران فوتبال نقاط گوناگون جهان با اعتقاد به اینکه رشته فوتبال در هر کشور، راهی جز گذر از مسیر علمی آن ندارد، سعی در قدم گذاردن در آن راه کردند. برای آنها به خوبی آشکار شده که فوتبال زیبا باید از دوران نوجوانی در فوتبالیست ریشه بدواند و نحوه تربیت، تغذیه، بدنسازی و آموزش مهارت­های فردی و گروهی تحت شرایط و عوامل مطلوب علمی و تجربه­شده صورت پذیرد، هر کجا که این گونه اندیشه­ها پیگیری شد، موفقیت­های پایدار خلق شده و خواهد شد. مسلماً مدارس فوتبال با بهره­گیری از امکانات و مربیان تحصیل­کرده و باتجربه می­توانند نقش مهمی را در این زمینه داشته باشند.

در سال­های گذشته یکی از مشکلات اصلی و اساسی فوتبال کشور، توجه وافر به فوتبال بزرگسالان و کم توجهی به فوتبال پایه بوده است. در حال حاضر مدارس فوتبال کشورمان اغلب از لحاظ امکانات در مضیقه هستند یا هدفی غیر از تربیت و پرورش استعدادهای فوتبال را ترسیم کرده­اند . علاوه بر این، امروزه بر کمتر کسی پوشیده است که موفقیت آینده فوتبال ایران در دست جوانان و رده­های پایه قرار دارد. توجه کامل به تیم­های بزرگسالان فوتبال کشور به صورت مقطعی، ممکن است موفقیت­هایی را به همراه آورد، اما در صورت نیاز به کسب موفقیت در دراز مدت می­بایست دیدی اختصاصی به رده پایه فوتبال کشور اتخاذ نمود.

بدون‌شک همانطور که فوتبال در سایر کشورها علاقمندان و بازیکنان حرفه‌ای زیادی دارد، کشور ما نیز پتانسیل، استعداد‌های برتر و ستارگانی دارد که در صحنه فوتبال خواهند درخشید. تعداد بی‌شماری مدرسه فوتبال در ایران مشغول فعالیت هستند که تمرکز خود را بر توسعه فوتبال پایه و پرورش استعدادهای برتر فوتبالی قرار داده‌اند. این برنامه در ایران نیز در حال اجرا است، اما نیاز به استراتژی، حمایت و انگیزه بیشتری دارد تا از حداکثر توان و سرمایه‌های ملی استفاده شود.

کودکان و نوجوانان زیادی از طریق مدارس فوتبال و تست فوتبال باشگاه‌های مختلف به دنیای حرفه‌ای فوتبال وارد شدند و در تیم‌های بزرگ داخلی و خارجی شروع به فعالیت کردند. باشگاه‌ها و مدارس فوتبال در سراسر کشور در تلاشند تا امکانات و آموزش‌های لازم را در اختیار فرزندان این سرزمین قرار دهند و فوتبال پایه ایران را تقویت کنند.

توجه روی سنین پایه‌ی نوجوانان و در اختیار گذاشتن امکانات از جمله زمین‌های مناسب برای تمرین و مسابقه، باعث رشد فوتبال در آینده می‌شود که می‌بایست با کارهای زیربنایی و ریشه‌ای تیم‌های پایه (نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید) به رشد خوبی برسند و نتیجه‌ی آن موقعیت تیم‌های ملی این رده‌ها در میادین مهم بین‌المللی می‌شود.

البته می‌بایست از همه‌ی مربیانی که تیم‌های پایه را آموزش می‌دهند،‌ قدردانی کرد، زیرا تربیت و آموزش بازیکنان تیم‌های پایه بسی دشوارتر و مشکل‌تر از تیم‌های بزرگسالان می‌باشد. زمانی که می‌بینید فوتبالیستی در پست خودش، بهترین است، این افتخار بزرگ، بی‌شک ثمره کار مربیان جوان است که بازیکنان را از سن کودکی و نوجوانی به حضور در نقش مدافع یا پست دیگر ترغیب کرده و آنها را در این نقش پرورش داده است.

در پایان نمیتوان از نقش پر رنگ رسانه های مختلف در جهت حمایت از استعدادهای فوتبالی چشم پوشی کرد. امروزه باشگاههای بسیاری با پخش زنده مسابقات پایه با گزارش های اختصاصی،عکاسی و گزارش آمار و تحلیل این دیدارها موافقت نموده اند که علاوه بر تاثیر بر باشگاه و بازیکنان تیم، پای هواداران و خانواده ها را نیز به فضایی سالم در استادیوم های سراسر کشور کشیده است.

امید که با همیاری و همت تمام عوامل حاضر در این عرصه بتوانیم شاهد رشد و بالندگی این ورزش در کشور همراه با تربیت نسل های فوتبالی باشیم.

 

انتهای پیام/