هشدار درباره ویلاسازی‌ها در بستر رودخانه/  هیچ خطایی از هیچ مدیر و دستگاه اجرایی پذیرفته نیست
هشدار درباره ویلاسازی‌ها در بستر رودخانه/  هیچ خطایی از هیچ مدیر و دستگاه اجرایی پذیرفته نیست

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به موضوع هاله حرارتی دریاچه ارومیه گفت: این موضوع جدی بوده و باید به‌صورت علمی پیگیری شود، چراکه این هاله و تشعشات حرارتی آن مانع بارندگی در حوزه شده و هنوز هم باوجود بارندگی‌های اخیر بر بالای حوزه دریاچه آن‌چنان بارندگی رخ نداده است. به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی ظهر […]

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به موضوع هاله حرارتی دریاچه ارومیه گفت: این موضوع جدی بوده و باید به‌صورت علمی پیگیری شود، چراکه این هاله و تشعشات حرارتی آن مانع بارندگی در حوزه شده و هنوز هم باوجود بارندگی‌های اخیر بر بالای حوزه دریاچه آن‌چنان بارندگی رخ نداده است.

به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی با اشاره بارندگی‌های اخیر در نقاط مختلف کشور اظهار داشت: باوجود حوادث پیش‌آمده از طرفی دیگر این بارندگی‌ها برای کشور و مخصوصاً استان ما منشأ خیر و برکت بوده و نباید از این موضوع غافل شد.

وی افزود: افزایش ۴۵ سانتی‌متری دریاچه ارومیه و رسیدن حجم آن به میزان ۳٫۳ میلیارد مترمکعبی نعمتی بسیار بزرگ بوده که در ۱۰ سال هم نمی‌توانستیم آن را انجام بدهیم اما این به معنای احیای کامل دریاچه نیست و کارمان هنوز تمام نشده است.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: متوسط تراز آبی دریاچه ۱۵ میلیارد مترمکعب بوده و هنوز خیلی راه داریم تا به‌صورت کامل احیا شود، اما این بارندگی‌ها موجب بهبود حال دریاچه شد و باید شکرگزار نعمت‌های الهی باشیم.

هاله حرارتی دریاچه ارومیه مانع بارندگی می‌شود

وی با اشاره به موضوع هاله حرارتی دریاچه ارومیه بیان کرد: این موضوع  جدی بوده و باید به‌صورت علمی پیگیری شود، چراکه این هاله و تشعشات حرارتی آن مانع بارندگی در حوزه شده و هنوز هم باوجود بارندگی‌های اخیر بر بالای حوزه دریاچه آن‌چنان بارندگی رخ نداده است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: هرچند بارندگی‌ها در استان سیل‌آسا نبوده اما کم هم نبوده و تنها در جنوب استان ۳۵ میلی‌متر بارندگی را تجربه کردیم، البته با توجه به سرد بودن هوا باران تبدیل به برف شده و از وقوع سیلاب به نحوی جلوگیری شده است.

وی با اشاره به لایروبی رودخانه‌های استان گفت: این اقدام موجب شده تا آب‌ها به دریاچه برسد و اگر لایروبی‌های منطقه‌ای انجام نمی‌شد سیلاب‌ها می‌توانست خسارت‌های بسیاری را به بار بیاورد.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه خیلی از مشکلات به وجود آمده به لحاظ غفلت‌هایی بوده که در گذشته مرتکب شده‌ایم و همچنان گرفتار آن هستیم، گفت: متأسفانه بر اساس گزارش‌هایی از سال ۹۴ بین شهرداری تبریز و اداره راه و شهرسازی بر سر مسئله محل تخلیه نخاله مکاتبات انجام می‌شد و بی‌نتیجه می‌ماند، هرچند این موضوع حل‌شده اما نباید چنین مسائلی پیش بیاید و در هر شهر محلی برای جمع‌آوری نخاله‌ها معین شود.

هشدار  درباره ویلاسازی‌ها در بستر رودخانه/  هیچ خطایی از هیچ مدیر و دستگاه اجرایی پذیرفته نیست

وی در ادامه با اشاره به موضوع ویلاسازی‌ها در بستر رودخانه، بیان کرد: عده‌ای فکر می‌کنند اینکه در بستر رودخانه ویلا ساخته‌اند سیل بیاید ویلاهایشان خراب می‌شود اما نمی‌دانند اگر به خاطر سیل خانه کسی تخریب شود و علت و مانع همین ویلاها باشد باید پاسخگو باشند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: هیچ خطایی از هیچ مدیر و دستگاه اجرایی و اشخاصی که در بستر رودخانه ویلاسازی کرده‌اند پذیرفته نمی‌شود و اگر خطایی پیش بیاید باید پاسخگو باشند و یقه آن‌ها گرفته خواهد شد و کسانی که غفلت کرده‌اند یا غفلت می‌کنند باید با آن‌ها نیز برخورد می‌شود.

وی تأکید کرد: کسی که ویلاسازی کرده و دستگاه‌هایی که چشم‌پوشی کرده‌اند، اگر نگوییم که ساخت‌وپاخت کرده‌اند، باید پاسخگو باشند، چگونه امکان دارد در بستر رودخانه ویلاسازی انجام شود، نگذارید چنین اتفاقاتی بیفتد.

تخلیه نخاله در تبریز و نخاله ریزی‌های بدون نظارت در بستر رودخانه‌ها

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع ماشین‌های تخلیه نخاله در تبریز و نخاله ریزی‌های بدون نظارت در بستر رودخانه‌ها، گفت: متأسفانه در برخی نقاط چنین مسائلی وجود داشته و دستگاه‌های ذی‌ربط برخورد نمی‌کنند و باید بدانند اگر مشکلی پیش بیاید همه باید پاسخگو باشند.

 چرا باید در شهرک شهید بهشتی تبریز باوجود شروع نشدن بارندگی ۵ خانه تخریب‌شده است

وی بابیان اینکه هرچند در زمان مشکلات نباید همدیگر را متهم کرد و باید دست‌به‌دست هم داده و کارها را پیش ببریم، اضافه کرد: اما کسانی که مرتکب خطایی شده‌اند باید پاسخگو باشند، چرا باید در شهرک شهید بهشتی تبریز باوجود شروع نشدن بارندگی ۵ خانه تخریب‌شده است، چه کسی مقصر است؟ اگر از دماغ کسی خون بیاید همه باید پاسخگو باشند و این را هم بگوییم که بعد از اردیبهشت و خرداد یقه همه افراد مقصر را خواهیم گرفت.

پورمحمدی با اشاره به موضوع آماده‌باش دستگاه‌های عضو شوری مدیریت بحران استان، گفت: هرچند این موضوع بر اساس تهدیدات بوده اما از یک لحاظ فرصتی برای شناسایی قابلیت‌ها بود و این نهضت باید ادامه داشته باشد، هفته آخر فروردین و اوایل اردیبهشت استان ما بیشتر با بارندگی‌ها درگیر خواهد شد بر همین اساس ضمن پوشش و کمک‌رسانی به استان‌های دیگر همچنان باید آماده‌باشیم.

وی تأکید کرد: اگر سیل‌هایی که در گلستان و لرستان آمد در آذربایجان شرقی رخ می‌داد امروز وضعیت اسفناکی داشتیم، متأسفانه مسیر سیلاب‌ها به زیرگذر و روگذر تبدیل‌شده که در هیچ منطقی این موضوع پذیرفته‌شده نیست.