نشست شورای امنیت درباره تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان
نشست شورای امنیت درباره تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان
منابع خبری گزارش داده‌اند شورای امنیت سازمان ملل متحد نشستی اضطراری برای بررسی تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان برگزار می‌کند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری فارس، منابع خبرگزاری گزارش داده‌اند شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی تنش‌ها میان آذربایجان و ارمنستان نشست فوری برگزار می‌کند.

«خبرگزاری فرانسه» سه شنبه شب به وقت تهران گزارش داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا سه شنبه برای رسیدگی به درگیری‌ها در منطقه قره باغ بین ارمنستان و آذربایجان جلسه‌ای اضطراری برگزار می‌کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز روز یکشنبه‌ نسبت به شروع مجدد درگیری بین آذربایجان و ارمنستان واکنش نشان داد. دبیر کل سازمان ملل همچنین خواستار بازگشت سریع و بدون قید و شرط دو کشور به میز مذاکره شده است.گوترش با تاکید بر اهمیت گروه «مینسک» از روسیه، فرانسه و آمریکا خواسته با مذاکره با طرفین درگیر هر چه زودتر به این درگیری  خاتمه بخشند.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنانی خواستار خاتمه فوری نبرد بین ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی شد. گوترش  با محکوم کردن کشته شدن غیر نظامیان  در این درگیری، از گفت‌وگوی تلفنی خود با سران دو کشور در آینده نزدیک خبر داده است.

برخی از سران کشورهای جهان از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و مقامات ارشد اروپایی همچون «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز  خواستار خاتمه سریع درگیری بین این دو کشور همسایه و شروع گفت‌وگوهای بدون پیش شرط شدند.

نخستین درگیری‌ مجدد بین این دو کشور بامداد یکشنبه (ششم مهر) آغاز شد و هر دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند و مدعی برتری بر طرف مقابل هستند.

باکو از انجام اقدامات تلافی‌جویانه خبر داده و گفته واحدهای پیشرفته ارتش آذربایجان در حال به کار بستن اقدامات تلافی‌جویانه برای سرکوب تحرکات نیروهای ارمنی هستند تا از امنیت جمعیت غیرنظامی که نزدیک خط مقابله نظامی زندگی می‌کنند، اطمینان یابند. وزارت دفاع ارمنستان هم اعلام کرده که نیروهای این کشور دو بالگرد و سه پهپاد آذربایجانی را در واکنش به حملات باکو به مناطق مسکونی ساقط کرده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان  روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای آذربایجان با توپخانه سنگین اقدام به گلوله باران منطقه قره‌باغ و روستاهای اطراف آن کرده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان افزود که با حملات ارتش آذربایجان مقابله شده و درگیری‌ها در شمال و جنوب قره‌باغ ادامه دارند.
وزارت خارجه آذربایجان نیز عصر روز دوشنبه اعلام کرد: «اقداماتی که در حال حاضر انجام می‌دهیم پاسخ به جنگی است که ارمنستان آغازگر آن بوده و به زودی اراضی اشغال شده خود را آزاد خواهیم کرد.»

دو روز پیش از آغاز درگیری‌ها، سفارت آمریکا در باکو و ایروان از شهروندان آمریکایی خواسته بود وارد منطقه مورد مناقشه نشوند.