نام دکتر حسن اهری باید به عنوان بنیانگذار بیمارستان کودکان احیا شود
نام دکتر حسن اهری باید به عنوان بنیانگذار بیمارستان کودکان احیا شود
رئیس نظام پزشکی اهر گفت: صداوسیمای استان آذربایجان‌‌شرقی برای ساخت فیلم مستند از دکتر حسن اهری بنیانگذار اولین بیمارستان طبی کودکان ایران اقدام کنند.

به گزارش قلم پرس،  مقصود پویا در پنجاهمین سال وفات دکتر حسن اهری بنیانگذار اولین بیمارستان طبی کودکان  ایران با اشاره خدمات ماندگار این پزشک متعهد خواستار فراهم شدن تمهیدات برای ساخت فیلمی از سوی صداو سیمای آذربایجان‌شرقی برای این پزشک مطرح در سطح ملی شد.

وی با اشاره به خدمات ماندگار این پزشک خیر و نامدار اهری در حوزه درمان و ساخت بیمارستانی منحصر بفرد ویژه کودکان با مشارکت خیرین در آن برهه زمانی در سطح ملی را نشان از عمق علاقه این پزشک حاذق به سلامت فرزندان این آب و خاک عنوان کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تجلیل از انسان‌های خیر و ترویج فرهنگ قدر شناسی یک امر خداپسندانه است بر ضرورت برگزاری آیین‌های نکوداشت، نامگذاری مراکز علمی، فرهنگی، درمانی واماکن عمومی برای معرفی اینگونه افراد خیر و شناساندن آنها و ماندگارشدن یاد و نام آنها به نسل جدید تاکید کرد.

 پویا همچنین با اشاره به  به اینکه طی سال‌های اخیر بیمارستان کودکان دکتر حسن اهری به  تغییر نام یافته، از مسئولان دست اندرکار خواست با رایزنی‌های لازم نسبت به احیا نام دکتر حسن اهری در سردر این بیمارستان به عنوان بنیانگذار این مجموعه درمانی اقدامات لازم صورت گیرد.

مرحوم دکتر حسن اهری در سال ۱۳۰۱ در خانواده ای متقی و اصیل بدنیا آمد. در طول تحصیل و در دوران دانشکده همیشه دانشجوی ممتاز بود. در سال ۱۳۳۴ موفق به اخذ تخصص بیماری‌های کودکان شد.

وی همچنین در رشته آلرژی کودکان تجربه بسیار مفیدی کسب کرده بود. پس از بازگشت به کشور وی به گروه کودکان دانشکده پیوست و در سال ۱۳۴۶ به رتبه استادی اطفال نائل شد.

دکتر حسن اهری در طول حیات علمی خود در کنگره های مختلف علمی و بین المللی کودکان در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، سوئیس، ترکیه، پاکستان و ژاپن شرکت کردند.

وی به همراه دکتر محمد قریب پایه‌گذار طب نوین اطفال در ایران از بنیانگذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان و اولین رئیس بیمارستان بود.

از دیگر فعالیت‌های علمی و ارزشمند ایشان انتشار اولین مجله علمی بیماریهای کودکان در ایران به زبان انگلیسی و فارسی بود. انتشار این نشریه که همزمان با افتتاح بیمارستان آغاز شد تا ۳ سال ادامه یافت و وی تا پایان حیات خود به عنوان مدیر مسئول این نشریه فعالیت کرد.

وی چندین مقاله علمی در زمینه بیماری‌های کودکان و آموزش پزشکی رشته کودکان در این مجله به رشته تحریر در آوردند.

دکتر حسن اهری در هفدهم بهمن ماه ۱۳۴۹ بدنبال ابتلا به یک بیماری حاد دارفانی را وداع کرد.