شهرداران برای افزایش تاب‌آوری شهرها تلاش کنند/ ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، حیاتی است
شهرداران برای افزایش تاب‌آوری شهرها تلاش کنند/ ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، حیاتی است

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر برنامه‌ریزی منسجم شهرداران برای افزایش تاب‌آوری شهرها و ایجاد شهرهای مقاوم در برابر سوانح، آسیب‌ها و مخاطرات، گفت: شهرداری‌ها زیرساخت‌های شهری بویژه شبکه‌های ارتباطی و مواصلاتی را در جهت تامین نیازهای آتی تقویت کنند. عابدین خرّم در همایش شهرداران استان آذربایجان شرقی، بر طراحی و تعریف نقشه راه مدیریت […]

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر برنامه‌ریزی منسجم شهرداران برای افزایش تاب‌آوری شهرها و ایجاد شهرهای مقاوم در برابر سوانح، آسیب‌ها و مخاطرات، گفت: شهرداری‌ها زیرساخت‌های شهری بویژه شبکه‌های ارتباطی و مواصلاتی را در جهت تامین نیازهای آتی تقویت کنند.

عابدین خرّم در همایش شهرداران استان آذربایجان شرقی، بر طراحی و تعریف نقشه راه مدیریت شهری مبتنی بر اسناد بالادستی و اقتضائات بومی توسط شهرداری‌ها تأکید کرد و افزود: شهرداران به موضوعاتی همچون اقتصاد شهر، افزایش میزان سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمدهای پایدار به منظور مشارکت در تولید ناخالص داخلی توجه جدی داشته باشند.
 
وی ادامه داد: شهرداران با شناسایی جاذبه‌های سرمایه‌گذاری و معرفی هنرمندانه این جاذبه‌ها به بخش خصوصی، می‌توانند از نقش‌آفرینی موثر سرمایه‌گذاران در پنجره واحد سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.
 
خرّم گفت: شهرداری‌ها با اهتمام و اراده کارشناسی و مدیریتی برای حل معضل حاشیه‌نشینی و جلوگیری از حاشیه‌نشینی‌های جدید با استفاده از هم‌پیوندی با روستاهای اطراف تلاش کنند.
 
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر به‌کارگیری ظرفیت‌های تقنینی و اجرایی برای تحقق مدیریت واحد شهری و پایان یافتن تعارض منافع سازمانی، اظهار داشت: با توجه به مشکلات آبی کشور اجرای پروژه‌های بازچرخانی آب و افزایش بهره‌وری با توجه به تولید بالای پساب شهری مورد توجه جدی شهرداران قرار گیرد.
 
وی با تأکید بر اینکه نقشه جامع فرهنگی شهرها با هدف تقویت هویت ایرانی، اسلامی و بومی برای رشد و تعالی انسان در بستر خانواده تهیه و تدوین شود، ادامه داد: در دهه فجر امسال نمادسازی‌های فرهنگی با اتکا بر روحیه انقلابی و آزادی‌خواهی مردم منطقه و شهرها انجام گیرد.
 
خرّم اضافه کرد: یکی از معضلات کنونی در حوزه شهرداری‌ها، مدیریت زمین در داخل، پیرامون و محدوده شهرهاست که متاسفانه بر اساس بررسی‌ها، انحراف از طرح‌های جامع و دستکاری در معابر بر خلاف مصوبات کمیسیون ماده ۵ استان اتفاق افتاده است.
 
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود شبکه‌های دلالی در درون و بیرون شهرداری‌ها، گفت: این افراد آبرو و حیثیت شهر را زیر سوال می‌برند و باید در مقابل آنها با جدیت ایستاد؛ در گذشته پرونده‌هایی داشتیم که خود شوراهای شهر و شهرداری‌ها نیز درگیر این ‌شبکه‌ها شده بودند که نباید بگذاریم این اتفاقات تکرار شود.
 
وی همچنین به ناکارآمدی کمیسیون ماده ۱۰۰ در بالا بردن هزینه تخلفات ساختمانی و ایجاد رانت و فساد در قیمت‌گذاری‌های کاذب برای املاک و اموال شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: این معضلات و فسادها در شهرداری‌ها باید رفع شود.
 
استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: در حوزه قراردادها و مناقصه‌ها نباید ابهام وجود داشته باشد و صلاحیت پیمانکاران باید به دقت بررسی شده و از دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم جلوگیری شود.
 
وی با بیان اینکه در حوزه منابع انسانی در شهرداری‌ها مشکلاتی وجود دارد، گفت: تعدد و تکثر قراردادهای استخدامی و بی‌ضابطه بودن این قراردادها، از دیگر معضلاتی است که شهرداری‌ها با آن مواجه هستند.
 
خرّم اضافه کرد: فقدان نظام هماهنگ و قاعده‌مند در شهرداری‌ها از جمله عوامل انگیزشی برای فساد در شهرداری‌هاست.
 
وی تأکید کرد: عدم سکونت شهرداران در محل خدمت خود قابل قبول نیست و شهرداران باید در محل خدمت خود زندگی کنند.
 
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به کمبود منابع دولتی برای اجرای پروژه‌ها، اظهار داشت: هزاران پروژه در اقصا نقاط کشور وجود دارد که به دلیل نبود منابع، نیمه‌تمام مانده‌اند.
 
وی اضافه کرد: به تمامی فرمانداران ابلاغ کرده‌ایم که مجمع توسعه و پیشرفت هر شهرستان را متشکل از مسئولان و افراد حقیقی و حقوقی تشکیل دهند تا از وجود نخبگان و سرمایه‌گذاران در توسعه شهرستان بهره‌مند شوند.
 
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی هم در این همایش مجموع اعتبارات ۷۰ شهرداری استان در سال جاری را ۷۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال، ۷۵ درصد از این بودجه تحقق یافته و انتظار داریم تا پایان سال به ۱۰۰ درصد برسد.
 
مرتضی موحدنیا با اشاره به گستردگی وظایف شهرداری‌ها، پاسخ‌گویی مناسب به انتظارات شهروندان را در گرو حرکت جهادی توام با علم و آگاهی دانست و گفت: شهرداران برای جلب رضایت مردم و ارائه خدمات شایسته به آنان، نیازمند درآمد پایدار هستند و از شهرداران استان خواسته‌ایم تا برنامه چهار ساله خود را تدوین کنند.
 
تعدادی از شهرداران استان هم در این همایش به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص مسائل و مشکلات شهری پرداختند.