سید حسن نصرالله: نباید اجاز دهیم خواسته برخی برای درگیری داخلی محقق شود
سید حسن نصرالله: نباید اجاز دهیم خواسته برخی برای درگیری داخلی محقق شود
سید حسن نصرالله تصریح کرد: لبنانی‌ها با آگاهی خود توانستند برخی از طرح‌ها که هدف آنها بحرانی کردن اوضاع و ایجاد درگیری‌های داخلی بود، ناکام بگذارند.

به گزارش قلم پرس، المیادین نوشت: سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در بزرگداشت درگذشت علامه جعفر مرتضی العاملی آغاز شد.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: از خداوند می‌خواهیم که به دوستادارن ایشان آرامش و صبر بخشد. در این سخنرانی دوست دارم که در دو بخش صحبت کنم، بخش اول در مورد صاحب این مناسبت، بخش دوم در خصوص تحولات داخلی لبنان.

وی ادامه داد: ایشان مستقیماً کار سیاسی نکردند، اما قویاً در رخدادهای اصلی و بزرگ حضور داشتند، حامی انقلاب اسلامی ایران بودند، انقلابی که اوضاع منطقه و جهان را تغییر داد. ایشان از حامیان نظام جمهوری اسلامی ایران بودند. ایشان شیفته امام خمینی (ره) بودند و طولانی‌ترین قصائد خود را در خصوص امام خمینی (ره) سرودند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: ایشان از حامیان جنبش‌های مقاومت در رویارویی با رژیم صهیونیستی بودند. حتی تا آخرین لحاظ حیاتشان، این مساله را عنوان می‌کردند. از پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی در جنگ تموز بسیار خرسند بودند.

وی ادامه داد: سید جعفر مرتضی عمر مبارک خود را در پرورش طلاب علوم دینی و تاسیس چندین حوزه علمیه گذراند.

سید حسن نصرالله به تحریف سخنان پس از ایراد آن با وجود ضبط آن توسط شبکه‌های مختلف اشاره کرد و گفت که پس از سخنرانی اخیر ایشان، برخی مدعی شده‌اند که معترضان مزدوران سفارت‌خانه‌های خارجی هستند، در حالی که ایشان چنین مساله‌ای را عنوان نکرده‌اند.

دبیرکل حزب الله لبنان در خصوص تحولات داخلی لبنان نیز گفت: بعد از گذشت دو هفته از اعتراضات و آن رخدادهایی که طی آن رخ داد، یکی آن را “انقلاب”، دیگری آن را “جنبش” نامید، باید همواره بر برخی از امور مثبت تمرکز کنیم، باید به توجه برخاسته لبنانی‌ها از آگاهی و صبر بسیار اشاره کنم که طی دو هفته گذشته توانستند از آنچه که برخی برای آن تلاش می‌کردند تا رخ دهد و در کشور آشوب و درگیری داخلی حاصل شود، اجتناب ورزیدند.

وی تصریح کرد: کسانی که می‌خواستند اوضاع به سمت آشوب رود، قویاً طی اعتراضات دو هفته اخیر حضور داشتند. کسانی که دشنام می‌دانند، اقدامی که در لبنان بی سابقه است، من مطمئنم هستم که این دشنام‌ها برنامه ریزی شده بود، این دشنام‌ها امری محکوم است، برخی از رسانه‌ها نیز هر دشنامی را به صورت مستقیم پوشش دادند و به آن تحریک کردند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: انسان‌های پاک و صادق در تظاهرات هیچ ارتباطی با این دشنام‌ها ندارند. مطمئن هستم کسانی که شرایط را به سمت دشنام دادن سوق دادند، می‌خواستند تا مردم را به سمت درگیری‌های داخلی بکشانند.

وی ادامه داد: تمام هم و غم ما طی دو هفته و نیز اکنون این بوده است که مانع از سقوط کشور در خلأ و آشوب شویم. ما باید در مقابل تمام کسانی که می‌خواهند اوضاع را به سمت درگیری داخلی سوق دهند، با صبر برخورد کرده و اجازه ندهیم خواسته آنها محقق شود. هرکس که می‌خواهد به تحرکات و اعتراضات ادامه دهد، ما به او احترام می‌گذرایم، به استثنای کسانی که می‌خواهند به موج سواری بر روی این اعتراضات بپردازند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: ما شعارهای گمراه کننده سر ندادیم، بلکه به جلوگیری از فروپاشی کشور پرداختیم. ما بر موج اعتراضات سوار نشده‌ایم و اعتراضات را به هیچ مکانی نکشانده‌ایم، بلکه به مسئولیت خود برای جلوگیری از آشوب در کشور عمل کردیم. ما بر روی شمشیر راه می‌رفتیم، چراکه از دو جهت اعتراضات و درخواست‌های محقانه‌ای و فساد در قدرت و اوضاع خطرناکی وجود داشت که کشور را به خلأ سیاسی و مالی می‌کشاند.

وی تصریح کرد: طی سال‌های قبل برخی تلاش داشتند تا بگویند که دولت‌ها در لبنان دولت حزب‌الله است، در حالی که اینگونه نیست. حزب‌الله حرف نهائی را در دولت نزده و بالاترین تاثیر را در دولت نداشته و ما وزارت‌خانه‌های حاکمیتی را در دست نداشته‌ایم. در تمام تاریخ لبنان، دولتی به نام دولت حزب الله وجود نداشته است. هدف از این سخنان این است که حزب الله مسئول هر شکستی در قدرت باشد. ما طی سال‌های گذشته و در حال حاضر و در آینده هیچ نگرانی نسبت به مقاومت نداریم، چراکه ما بسیار قدرت‌مند هستیم.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: کسانی بودند که خواهان اصلاح در کابینه بودند، اما ما گفتیم که این امر احساس خشونت‌ها را بیشتر می‌کند، حال صرف نظر از کسی که در این اصلاحات هدف قرار گرفته بود. ما خواهان تحقق اصلاحات و تسریع در آنها بودیم تا راه‌حل‌های جدی برای مردم ارائه دهیم که از جمله این راه‌حل‌ها عفو عمومی بود که بسیاری‌ها منتظر آن هستند. ابراز نگرانی نسبت به استعفای دولت به دلیل نگرانی ما نسبت به کشور و مردممان بود، نه نگرانی ما نسبت به مقاومت؛ همانطور که برخی این طور دچار اشتباه شدند.

سید حسن نصرالله عنوان داشت: ما این استعفا را تایید نکردیم، نخست‌وزیر دلایل خود را برای این کار داشت، این امری است که رخ داده است. از پیامدهای این استعفا این است که برگه اصلاحات به حالت تعلیق درآمد.

وی تاکید کرد: از دولت جدید می‌خواهیم که به خواسته‌های مردم که به خیابان‌ها آمده‌اند، گوش کند. باید اعتمادسازی میان دولت و ملت صورت بگیرد. باید دولت در این راستا به صورت جدی عمل کند، چراکه زمانی وجود ندارد. اگر دولت جدید از ابتدا صداقت نداشته باشد، ما به جایی نمی‌رسیم. ما خواهان گفتگوی جدی میان گروه‌های لبنانی هستیم.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: باید از نقش آمریکا که مانع از برون رفت لبنان از این وضعیت کنونی می‌شود، سخن گفت.

وی تاکید کرد: ما معادله خود را تکمیل می‌کنیم و بخشی از اقدامات ما پاکسازی حریم هوایی لبنان از تعدی‌های اسرائیل است و این روش ادامه خواهد یافت.