آذربایجان پرچم دار، اقدام و عمل
آذربایجان پرچم دار، اقدام و عمل

آذربایجان مفهومی به قدمت تاریخ و واژه‌ای به عمر تمدن بشری است. آذربایجان، در امتداد شمالی‌ترین مرزهای ایران زمین، همان جایی است که مقام معظم رهبری سر ایران نامیدند؛ جایی که همواره در دوران حساس و سرنوشت ساز کشور وظیفه رهبری و هدایت حرکت‌ها و جنبش‌های مردمی را بر عهده گرفته بود؛ دیاری که راهبری […]

آذربایجان مفهومی به قدمت تاریخ و واژه‌ای به عمر تمدن بشری است. آذربایجان، در امتداد شمالی‌ترین مرزهای ایران زمین، همان جایی است که مقام معظم رهبری سر ایران نامیدند؛ جایی که همواره در دوران حساس و سرنوشت ساز کشور وظیفه رهبری و هدایت حرکت‌ها و جنبش‌های مردمی را بر عهده گرفته بود؛ دیاری که راهبری ایران به سوی توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به همت جوانان و صاحبان تجربه‌اش به دوش می‌کشد.

قلم پرس – جواد آهنگری – اما تبریز، این شهر تاریخی و باستانی سرگذشتی قابل تأمل و دقت و در عین حال سرشار از پستی و بلندی‌های بسیار داشته و موقعیت خاص ژئوپولتیکی کم نظیر آن همواره مورد نظر کشورگشایان، جهانگردان و البته سوداگران بوده است.

گویی حوادث طبیعی هم توجه خاصی به این شهر داشته و هر از چند گاهی سر ستیز با این شهر کهن و زرخیز را در سر می‌پرورانده است. حکایت تبریز حکایت ققنوسی است که هر هزار سال یک بار، بر توده‌ای بزرگ از هیزم بال می‌گشاید و آواز می‌خواند و چون از آواز خویش به وجد و اشتیاق آمد، به منقار خویش آتشی می‌افروزد و با سوختن در آتش تخمی از وی پدید می‌آید که بلافاصله آتش می‌گیرد و می‌سوزد و از خاکستر آن ققنوسی و تبریزی دیگر متولد می‌شود.

آری از سال ۸۵۸ میلادی که نخستین زلزله مهیب تبریز رخ داد و با خاک یکسانش کرد، بیش از ۱۵ زلزله دیگر هر کدام به فاصله کمتر از ۲۰۰ سال از زلزله قبلی تیغ کین بر قلب تبریز کشیده و ساده لوحانه به مرگ او دل‌خوش کرده‌اند؛ از قهر طبیعت که بگذریم، تبریز ۱۶ بار حملات و غارت عثمانی‌ها، ۶ بار تجاوز و هجوم وحشیانه روس‌ها، حملات پی در پی یونان یها، آشور یها، رومی‌ها، اعراب، غزها، مغولان، تاتارها و تیموریان و انقلاب‌های داخلی و قیام‌های متعدد را به جان خریده و هنوز پابرجا و سربلند و شهره آفاق به حیات پرافتخار خود ادامه داده و همچنان نظاره گر حوادث ایام است. در این روزگار نیز ایران زمین به اولین بودن تبریز نیاز دارد تا چراغ راه از او برگیرد و انقلابی به پا کند. ایران به اولین بودن تبریز و لشکر عاشورایش و سربازان جبهه اقتصادی‌اش نیاز دارد. باز این آذربایجان است که پرچم اقدام و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری را به دست گرفته و چه شایسته و بجا، به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی لقب گرفته تا اقدام و عمل را نشان سراسر ایران زمین دهد.

 

قرارگاه اقتصاد مقاومتی اینجا عاشورا نامیده می‌شود تا همه بدانند با کار روزمره نمی‌شود اقتصاد مقاومتی را به سرانجام رساند؛ روحیه‌ای جهادی می‌خواهد و عاشورایی. خدمتگزاران، تلاشگران، خادمان و تمام دست اندر کاران امور مختلف در آذربایجان شرقی کار شبانه روزی و همت مضاعف را به کار بسته‌اند و عافیت طلبان را به این عرصه راه نمی‌دهند. همه دلسوزان استان دست در دست هم داده‌اند و بخش‌های شهرستانی سند تدبیر و توسعه را به عنوان نسخه عملیاتی اقتصاد مقاومتی وجهه همت خود قرار داده‌اند. مراغه، مرند، شبستر، جلفا، سراب، ملکان، میانه، هشترود، کلیبر، اهر، هریس، چاراویماق، بستان آباد، اسکو، بناب، آذرشهر، هوراند، عجبشیر، ورزقان و خدا آفرین همه خون آذری در رگ دارند و تکلیف خود را در این عرصه به خوبی می‌دانند که باید پیشتاز عمل به فرامین مقام معظم رهبری باشند و خط شکن جبهه اقتصاد مقاومتی. شاید این تلاش شبانه روزی جبران مافات کند و سند چشم انداز بیست ساله اندکی رنگ تحقق به خود بگیرد.

افق چشم انداز ۱۴۰۴ چشم به همت جماعت آذری  دوخته است تا روزی نه چندان دور ایران عزیزمان را کشوری توسعه یافته، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطق ه آسیای جنوب غربی و الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام و دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت ببینیم. امیدوارم انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، مسیر تحقق اهداف مذکور را بیش از پیش هموار سازد. ان شاء ا…