دولت هر زمانی که اراده کند می تواند قیمت ارز را با هر رقمی تعیین کند
دولت هر زمانی که اراده کند می تواند قیمت ارز را با هر رقمی تعیین کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، معتقد است که دولت اگر هم اکنون اراده کند حتی می تواند قیمت ارز را به ۸ هزار تومان کاهش دهد. به گزارش قلم پرس، محمد حسن نژاد با اشاره به نوسانات نرخ ارز در یک هفته اخیر، گفت: نوسانات نرخ ارز نشان می دهد که قیمت ارز در ایران قابل […]

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، معتقد است که دولت اگر هم اکنون اراده کند حتی می تواند قیمت ارز را به ۸ هزار تومان کاهش دهد.

به گزارش قلم پرس، محمد حسن نژاد با اشاره به نوسانات نرخ ارز در یک هفته اخیر، گفت: نوسانات نرخ ارز نشان می دهد که قیمت ارز در ایران قابل پیش بینی نیست، چراکه در بازاری می توان از اقتصادسنجی و سری های زمانی(داده های آماری) استفاده و یک متغیر را پیش بینی کرد که این بازار، در درجه نخست قابل رقابت کامل بوده و در درجه دوم مولفه های تاثیرگذار بر این بازار در دسترس باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازار ارز ایران یک بازار ۱۰۰ درصد انحصاری است، افزود: دلیل انحصاری بودن بازار ارز در ایران این بوده که خریدار و فروشنده اصلی دولت است و در این بازار باید انحصارگر قیمت را تعیین می کند، لذا شخص دولت تصمیم می گیرد دلار ۹ هزار تومان و یا ۱۶ هزار تومان شود.

بازار ارز کشش قیمت بالای ۱۴ هزار تومان را نداشت

وی با تاکید بر اینکه دولت هر زمانی که اراده کند می تواند قیمت ارز را با هر رقمی تعیین کند، ادامه داد:کاهش قیمت ارز در بازار زمانی رخ داد که دیگر کشش قیمتی در بازار ارز وجود نداشت، لذا دولت به بازار ورود کرد.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازار ارز کشش قیمت بالای ۱۴ هزار تومان را نداشت، تاکید کرد: در این شرایط در بازار ارز حساسیت سنجی رخ داد و دولت متوجه شد که حجم مسافرت و واردات صفر و تورم افسارگسیخته در جامعه ایجاد شده است، لذا قیمت دلار را به ارقامی پایین تر بازگرداند.

میانگین موزون نرخ ارز در بازار زیر ۱۰ هزار تومان است

وی افزود: شاید دولت بخواهد قیمت ارز را به ۸ هزار تومان کاهش دهد، البته دولت هم اکنون در حوزه تعیین قیمت ارز زیر ۱۰ هزار تومان بازی می کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نرخ ارز در سامانه نیما که دولت با آن کالا وارد می کند حدود ۸ هزار تومان است، تصریح کرد: میانگین موزون قیمت ارز در بازار زیر ۱۰ هزار تومان است و فقط مقدار محدودی دلار برای مسافران حدود ۱۱ هزار تومان محاسبه می شود.