درخواست استاندار برای تسهیل صدور ویزای اتباع ایرانی از سوی کشورهای حوزه شنگن
درخواست استاندار برای تسهیل صدور ویزای اتباع ایرانی از سوی کشورهای حوزه شنگن

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر توسعه روابط این استان با کشور لهستان در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، گفت: از طرف دولت آماده حمایت از همکاری بخش خصوصی در این زمینه هستیم. به گزارش قلم پرس، اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفیر و هیات اقتصادی کشور لهستان، با اشاره به قدمت ۵۴۰ ساله روابط […]

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر توسعه روابط این استان با کشور لهستان در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، گفت: از طرف دولت آماده حمایت از همکاری بخش خصوصی در این زمینه هستیم.

به گزارش قلم پرس، اسماعیل جبارزاده در دیدار با سفیر و هیات اقتصادی کشور لهستان، با اشاره به قدمت ۵۴۰ ساله روابط ایران و لهستان، گفت: امیدواریم این روابط قدیمی که فراز و فرودهایی داشته است، با استحکام و قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از توانمندی‌های استان آذربایجان شرقی، خاطرنشان کرد: تبریز از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و آثاری از هفت هزار سال قبل در این شهر به جا مانده است.

دکتر جبارزاده از وجود ۲۴۰ اثر تاریخی ثبت شده در سطح استان خبر داد و گفت: بازار تبریز یکی از آثار تاریخی استان است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده و با ۱۰ هکتار وسعت، بزرگترین سازه سرپوشیده آجری جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان این که بازار تبریز در طول قرن‌های گذشته به عنوان قطب تجارت ایران مطرح بوده است، افزود: امروز هم این بازار قطب تجارت آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین به روستای تاریخی کندوان و جنگل‌های ارسباران به عنوان دو اثر در حال ثبت این استان در فهرست میراث جهانی اشاره کرد و گفت: این دو اثر نیز ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

وی در ادامه آذربایجان شرقی را یکی از استان‌های صنعتی ایران خواند و گفت: صنایع سنگین در این استان قدمت یکصد ساله دارد و امروز صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی، پتروشیمی، داروسازی و مواد غذایی نیز جزو صنایع بزرگ استان هستند.

دکتر جبارزاده با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف، گفت: تبریز مرکز بافت فرش است و فرش تبریز در اغلب کشورهای شناخته شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به حضور ۲۴۰ هزار دانشجو و بیش از سه هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌های استان، گفت: بزرگترین سرمایه ما نیروی انسانی و مردمان سخت‌کوش استان است که در همه جای کشور کارهای بزرگ بر عهده آنهاست.

وی با بیان این که علاقمند به گسترش روابط با کشورهای اروپایی به ویژه لهستان هستیم، افزود: ارتباط بخش‌های خصوصی، رفت و آمد هیات‌ها، تولیدات مشترک و برپایی نمایشگاه عرضه محصولات از جمله کارهایی است که باید انجام دهیم.

دکتر جبارزاده، اتاق بازرگانی تبریز، خانه صنعت و معدن و نمایشگاه بین‌المللی تبریز را از جمله پتانسیل‌های آذربایجان شرقی عنوان کرد و خواستار برپایی نمایشگاه‌های مشترک با حضور تولیدکنندگان لهستانی و آذربایجان شرقی شد.

وی با بیان این که آماده همه‌گونه حمایت از بخش خصوصی برای توسعه روابط با کشور لهستان هستیم، افزود: علاقمندیم رفت و آمدها بیشتر شود و بتوانیم پتانسیل‌های خود را به همدیگر معرفی کنیم.

دکتر جبارزاده همچنین با تاکید بر این که مسوولان دولتی باید زمینه ارتباط مردم را فراهم کنند، خواستار تسهیل در صدور ویزا برای اتباع ایرانی از سوی کشورهای حوزه شنگن شد.

سفیر لهستان در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در تبریز، روابط کشورش را با ایران، دوستانه و صلح‌آمیز توصیف کرد و گفت: وجود آثار تاریخی و هنری ایران در لهستان، نشان‌دهنده قدمت بی‌نظیر روابط دو کشور است و وجود این آثار بر اساس روابط تجاری و دوستانه بوده نه بر اساس جنگ.

ژولیو گویلو با بیان این که هیات اقتصادی همراه من همه از بخش خصوصی هستند، افزود: این هیات از استانی آمده‌اند که از نظر صنعتی، همسایگی با کشورهای خارجی، ویژگی‌های مردم و آب و هوا تشابهات زیادی با آذربایجان شرقی دارد.

وی با اشاره به این که ۸۰ درصد اقتصاد لهستان وابسته به بخش خصوصی و ۷۰ درصد وابسته به صنایع متوسط و کوچک است، افزود: رشد اقتصادی لهستان در ۲۰ سال گذشته هفت درصد بوده است و اگرچه اقتصاد لهستان اقتصاد بزرگی نیست، اما با ادامه این روند جزو اقتصادهای قدرتمند اروپا خواهد بود.

سفیر لهستان با تاکید بر گسترش روابط بین بخش خصوصی و مردم کشورش با آذربایجان شرقی و تبریز، گفت: اگر مردم باهم ارتباط داشته باشند می‌توانند کوه‌ها را جابه‌جا کنند.