حمایت آلمانی ها از مسعود اوزیل در برلین
حمایت آلمانی ها از مسعود اوزیل در برلین

مردم آلمان برای اعلام حمایت از مسعود اوزیل، بازیکن ترک تبار که به دلیل رفتارهای نژادپرستانه تیم ملی فوتبال این کشور را ترک کرد در برلین تجمع کردند. به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، صدها آلمانی در حمایت از مسعود اوزیل، بازیکن فوتبال ترک تبار که به دنبال رفتارهای نژادپرستانه و بی […]

مردم آلمان برای اعلام حمایت از مسعود اوزیل، بازیکن ترک تبار که به دلیل رفتارهای نژادپرستانه تیم ملی فوتبال این کشور را ترک کرد در برلین تجمع کردند.

به گزارش قلم پرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، صدها آلمانی در حمایت از مسعود اوزیل، بازیکن فوتبال ترک تبار که به دنبال رفتارهای نژادپرستانه و بی حرمتی تیم ملی این کشور را ترک کرد در تجمعی با عنوان «من اوزیل هستم» در برلین شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع که با هماهنگی انجمن هنر و فرهنگ «هاجیوات» و با حمایت مجله های «بیلد» و «دی ولت» صورت گرفت با حمل پرچم های آلمان و ترکیه شعارهایی در اعلام حمایت از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و مسعود اوزیل سردادند.

برخی از حاضرین تی شرت هایی با نوشته «من اوزیل هستم» بر تن کرده و برخی نیز تصویر مسعود اوزیل را در دست داشتند.

بیگیلی اورتمن، فعال ترک و رئیس انجمن برگزار کننده این تجمع طی سخنانی اعلام کرد که مسلمانان و ترک هایی که دید سیاسی مخالف نظر عمومی در آلمان دارند شهروند درجه دوم و سوم به شمار می آیند.

وی با اعتراض به انتشارات تحریک آمیز در رسانه های آلمان و عدم واکنش به اظهارات برخی سیاستمداران ترک تبار آلمان با پرچم گروه تروریستی پ.ک.ک، سوال کرد: آیا پ.ک.ک یک گروه تروریستی نیست؟

بلال کوبلای، یکی از شرکت کنندگان که در برلین زندگی می کند به خبرنگار آناتولی گفت: «برای حمایت از مسعود اوزیل که مورد ناحقی قرار گرفت در این جا تجمع کرده ایم. اما واکنش اصلی ما به نژادپرستی و تبعیض است.»

وی خاطرنشان کرد: «اوزیل قهرمان جهان و ۴ – ۵ بار بهترین بازیکن آلمان شد، بیشتر از این چه قدر باید یکپارچگی با جامعه این کشور نشان می داد.»

ایلهان آلتون ۳۱ ساله و ساکن برلین نیز با اشاره به اینکه شمار زیادی در محیط کاری، دانشگاه و اماکن دیگر با آنچه مسعود اوزیل با آن رو به رو شد، مواجه می شوند گفت: همه ما مخالف نژادپرستی هستیم.

گفتنی است اوزیل به همراه ایلکای گون‌دوغدو دیگر بازیکن ترک‌تبار آلمان و همچنین جنک توسون از تیم ملی ترکیه در ماه مه امسال در انگستان با رئیس جمهور اردوغان عکس یادگاری گرفتند و پیراهن خود را به وی هدیه دادند.

این سه ورزشکار پس از رخداد مذکور، مورد حمله نژادپرستانه برخی گروه‌های آلمانی قرار گرفتند.

مسعود اوزیل از طریق حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی کناره‌گیری خود از تیم ملی آلمان که از سال ۲۰۰۹ عضوش بوده را اعلام کرد.

اوزیل نوشت: «در شرایطی که احساس می کنم در معرض نژادپرستی و بی احترامی قرار گرفته ام نمی توان نماینده آلمان در سطح بین المللی باشم. یونیفرم آلمان را با غرور و هیجان می پوشیدم، اما اکنون آن احساسات گذشته را ندارم.»