حاشیه نشینی فراروی توسعه پایدار تبریز
حاشیه نشینی فراروی توسعه پایدار تبریز
توسعه پایدار به معنای حرکت در محور انسان- محیط است و در این بین شهر تبریز به عنوان یکی از کلانشهرهای کشورمان پتانسیل حرکت در مسیر توسعه پیدار را داراست.

به گزارش قلم پرس به نقل از بردباری نیوز، امکان بهره مندی عادلانه مردم از امکانات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … در شهر ها با تکیه بر توسعه پایدارممکن خواهد بود از این رو توسعه به عنوان محور اصلی گفت و گو توسط فعالین اجتماعی ، اقتصادی و حتی سیاسی مطرح است.
باتوجه به اینکه سطح مصرف و آلودگی به معنای عام از آلودگی محیطی تا بصری و … در شهرها روز به روز افزایش می یابد توجه به توسعه در بخش های مختلف شهری نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
بر اساس تعریف کمیسیون جهانی محیط زیست و توسعه WCED در سال ۱۹۸۷، توسعه پایدار توسعه ای است که ضمن برآوردن نیازهای نسل امروز، توانایی نسل های آتی را در برآوردن احتیاجاتشان به مخاطره نیفکند.
کنفرانس زمین نیز توسعه پایدا را رفع نیازهای نسل حاضر بدون مصالحه با نسل‌های آینده در باره نیازهای آن‌ها تعریف کرده است.
توسعه پایدار شهری از موضوعات مهم توسعه است که در قالب جهانی شدن و نیز محلی گرایی بر تمام دنیا سایه افکنده است.
روند در حال رشد شهرها در این بین ما را در گیر موضوعاتی می کند که به نظر می رسد به عنوان سدی در برابر توسعه شهری قرار گرفته اند ، چالش هایی که می تواند در آینده مسیر توسعه شهرها را منحرف کرده و این شهر ها را از رشد در ابعاد مختلف بازدارد.
حاشیه نشینی به عنوان یکی از چالش های اصلی شهر تبریز در طول سال های متمادی مطرح است شهری که با مساحت بالغ بر بیش از دو هزار بافت فرسوده و با تراکم جمعیتی قابل توجه در این مناطق روبرو است .
برخی از پژوهشگران معتقد اند که علت اصلی گسترش حاشیه نشینی عدم توجه به اقشار کم درآمد در برنامه ریزی های کالبدی و خصوصا در بخش مسکن است.
موضوعی که در بحث توسعه پایدار نیز به آن توجه شده است و به عنوان یکی از معیارهای توسعه شهرها در نظر گرفته می شود اینکه به چه میزان در برنامه های توسعه شهری توجه به بافت اجتماعی شهرها مورد تاکید قرار گرفته شده است و آیا برنامه ای مدون برای اسکان این افراد وجود دارد یا نه؟
ساخت و سازهای نابسامان حتی د ردل شهر نیز توسعه نامتوازن شهری را در برخی از بخش های شهر تبریز رقم زده است و ما در دل شهر تبریز در شاهد نابسامانی در بحث اسکان و ساخت و ساز هستیم و این موضوع تنها در حاشیه های شهر خلاصه نشده است در مرکز شهر نیز دیده می شود. بخش هایی که مورد غفلت واقع شده و شرایط زندگی در آنها از ابعاد مختلف به سختی در جریان است.
ساماندهی و توانمند سازی این مناطق برپایه توسعه پایدار شهری ضرورتی انکار ناپذیر است و امروز حل مشکلات این بخش توجه ویژه را طلب می کند.
زنده سازی مجدد شهر و سامان بخشیدن به اسکان دو موضوع اصلی در بحث حاشیه نشینی و بافت فرسوده است که انتظار می رود مسئولان مربوطه و بخصوص نمایندگان مجلس و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تبریز این مهم را به عنوان یکی از پایه های توسعه شهری در اولویت برنامه های خود قرار دهند تا شاهد تحول در این بخش در مباحث کلان قانونی، برنامه ریزی و اجرا باشیم.

نگارنده: احمد جدیری