تشریح سیاست‌ها و دستاوردهای دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی؛ از احیای واحدهای تولیدی تا پیگیری پروژه‌های عمرانی و رفع موانع تولید
تشریح سیاست‌ها و دستاوردهای دولت سیزدهم در آذربایجان شرقی؛ از احیای واحدهای تولیدی تا پیگیری پروژه‌های عمرانی و رفع موانع تولید

استاندار آذربایجان شرقی در همایش ائمه جمعه استان، ضمن تشریح سیاست‌ها و راهبردهای مدیریتی استان، به ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای مهم دولت پرداخت و گفت: تأمین و تکمیل زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی و افزایش سهم استان از تولید ناخالص ملی، افزایش بهره‌وری، ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی با رویکرد افزایش صادرات، […]

استاندار آذربایجان شرقی در همایش ائمه جمعه استان، ضمن تشریح سیاست‌ها و راهبردهای مدیریتی استان، به ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای مهم دولت پرداخت و گفت: تأمین و تکمیل زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی و افزایش سهم استان از تولید ناخالص ملی، افزایش بهره‌وری، ارتقای فرهنگ عمومی و توسعه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی با رویکرد افزایش صادرات، مهم‌ترین سیاست‌ها و راهبردهای مدیریت استان در دولت سیزدهم است.

عابدین خرّم در این همایش که در مصلای تبریز برگزار شد، در تشریح اقدامات و دستاوردهای استان در حوزه رفع موانع تولید، گفت: امسال در سایه تدابیر دولت و همراهی فعالان اقتصادی، ۳۱۱ واحد تولیدی و کارگاه راکد و نیمه‌راکد در استان احیا شده و در اثر آن، ۵۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی از افزایش ۴۳ درصدی صادرات و کاهش ۲۷ درصدی واردات در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: امسال همچنین ۴۰۰ طرح صنعتی با سرمایه‌گذاری ۴۳۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۶ هزار نفر در استان به بهره‌برداری رسیده است.

خرّم، حل مسائل و مشکلات کارگری را از دیگر اولویت‌های اصلی مدیریت استان اعلام کرد و گفت: در سایه نظارت‌های میدانی و عارضه‌یابی دقیق از واحدهای کارگری، خوشبختانه هیچ واحدی حقوق معوق ندارد و اعتراض‌هایی که از سوی کارگران صورت می‌گیرد، عمدتاً برای طبقه‌بندی مشاغل است نه معوقات؛ در کنار آن برای متعادل‌سازی حقوق و مزایا که از اهداف دولت سیزدهم است، تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه جذب سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین و موثرترین راهکار رشد اقتصادی است، افزود: در مدت سه ماه گذشته، با بیش از ۲۵۰ سرمایه‌گذار جلسات تخصصی درخصوص سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیرساختی، عمرانی و تولیدی داشته‌ایم و توافق‌های خوبی هم در این زمینه صورت گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی درباره اقدامات ستاد تنظیم بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم نیز گفت: در حال حاضر هیچ کمبودی در تامین و توزیع کالاها مشاهده نمی‌شود و در اثر تقویت و استمرار اقدامات نظارتی در بازار، شاهد تثبیت قیمت در کالاهای اساسی هستیم.

وی افزود: اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها به منظور شفافیت و کنترل تورم در استان آغاز شده و تمام واحدهای مشمول این طرح، مصوبات مربوطه را اجرا کرده‌اند.

خرّم در بخش بعدی سخنان خود به آخرین وضعیت پروژه‌های مهم عمرانی استان اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های مستمر و موافقت دولت، اختیارات استان در حوزه مدیریت اعتبارات و اجرای پروژه‌های عمرانی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵ سد با پیشرفت صددرصد در استان داریم و پیگیر عملیاتی شدن شبکه‌های پایاب آنها و مکانیزه کردن کشاورزی هستیم که در این صورت آب مورد نیاز ۳۱۵۰۰ هکتار از زمین‌های قابل‌کشت استان و همچنین آب شرب برخی از شهرها و روستاها و آب مورد نیاز بخش صنعت تأمین می‌شود.

خرّم گفت: ۴ سد دیگر در استان با پیشرفت بالای ۸۰ درصد در حال اجراست و اعتبارات همه این ۹ سد در قالب تأمین منابع خاص تعریف شده و به هر میزان که عملیات اجرایی آنها پیشرفت کند، اعتبار آن پرداخت خواهد شد.

وی افزود: با بهره‌برداری از این سدها طی دو سال آینده، بیش از ۵۰ هزار نفر در حوزه کشاورزی اشتغال ایجاد شده و تنش‌های آبی استان مرتفع خواهد شد.

خرّم با بیان اینکه در حوزه تأمین برق نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و میزان تولید و مصرف برق در استان پایاپای است، افزود: در حال حاضر به ۱۵۰۰ مگاوات برق در استان نیاز داریم که برنامه‌ریزی کرده‌ایم در قالب تولید برق توسط صنایع بزرگ و راه‌اندازی مزارع انرژی خورشیدی این کمبود را برطرف کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سیاست‌های دولت در حوزه تأمین مسکن، از آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های ملی مسکن در شهرها و شهرک‌های مختلف استان خبر داد و گفت: تقریباً در تمام شهرهای استان، زمین مورد نیاز این طرح تأمین شده و ۱۲ هزار واحد مسکن با بیش از ۲۵ درصد پیشرفت در حال اجراست.

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱، استان را به کارگاه بزرگ مسکن‌سازی تبدیل می‌کنیم که علاوه بر تأمین مسکن مورد نیاز مردم، تحولی در حوزه اشتغال ایجاد خواهد کرد.

خرّم افزود: در حوزه مسکن روستایی، ۴ هزار واحد مسکن در روستاهای استان افتتاح شده و برای ۳۵۰۰ واحد روستایی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر نقش محوری استان‌های مرزی در توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه، گفت: ۶ جلسه مجزا و کاربردی با سفرای ایران در کشورهای آذربایجان، ترکیه، روسیه، بلاروس و ارمنستان و دو جلسه با سفرای آذربایجان و بلاروس در ایران برگزار و ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه روابط تجاری و فرهنگی استان با این کشورها را بررسی کرده‌ایم.

وی افزود: با جدیت پیگیر تکمیل زیرساخت‌ها و روان‌سازی تردد در پایانه‌های مرزی استان هستیم تا از این رهگذر شاهد تحول در حوزه تبادلات اقتصادی و تجاری و افزایش صادرات باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تکمیل اکوسیستم فناوری با هدف پایدارسازی اقتصادی از اهداف مدیریت استان در دولت سیزدهم است، افزود: در این راستا، برنامه‌ریزی و امکان‌سنجی دقیقی از طریق احداث مرکز نوآوری صورت گرفته و تلاش می‌کنیم تا با استفاده از ظرفیت بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان، بخش صنعت استان را به دانشگاه متصل کنیم.

وی همچنین پیگیری‌های جدی برای تحقق و توسعه مگاپروژه‌های توسعه معادن مس و پروژه نفلین‌سینیت و تحقق مسئولیت‌های اجتماعی معادن، تدوین سند جامع فرهنگی استان با نگاه عدالت‌محوری در حوزه فرهنگ، فعال‌سازی کمیته بهره‌وری و برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی از صنایع پیشرفته را از دیگر اقدامات مهم استان در مدت استقرار دولت سیزدهم عنوان کرد.