افزایش خانه های مجردی موجب نگرانی است
افزایش خانه های مجردی موجب نگرانی است

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: پدیده‌هایی مثل خانه‌های مجردی که هرچند با توجه به فرهنگ جامعه اجازه افزایش داده نمی‌شد اما متأسفانه روبه افزایش است و تدابیر لازم باید ارائه شود. به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی صبح امروز در نشست مشترک شورای راهبردی جمعیت و ثبت وقایع حیاتی آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه داده‌های اصلی و اولیه جمعیتی […]

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: پدیده‌هایی مثل خانه‌های مجردی که هرچند با توجه به فرهنگ جامعه اجازه افزایش داده نمی‌شد اما متأسفانه روبه افزایش است و تدابیر لازم باید ارائه شود.

به گزارش قلم پرس، محمدرضا پورمحمدی صبح امروز در نشست مشترک شورای راهبردی جمعیت و ثبت وقایع حیاتی آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه داده‌های اصلی و اولیه جمعیتی مهم‌ترین داده در هر برنامه‌ریزی بوده که براساس آن می‌توان مسائل جمعیتی در بخش‌های مختلف را پیش‌بینی کرد، اظهار داشت: در سال‌های گذشته غفلتی شده بود و تحولات جمعیتی و اجتماعی آن‌ چنان‌که باید و شاید مدنظر قرار نگرفته و مطالعه نشده بود، به‌طوریکه به‌ یک‌ باره متوجه شدند ۲۰ میلیون جمعیت جوان در کشور داریم و امروز هم اگر همان غفلت ادامه یابد با توجه به پیر شدن نیروی انسانی با بحران پیری جمعیت روبه‌رو خواهیم شد.

وی افزود: اگر در استان تحولات جمعیتی و اجتماعی را به‌خوبی ثبت، تحلیل و سیاست‌گذاری نکنیم یکی از پدیده‌هایی که چند سال آینده گریبانگیر ما نیز خواهد شد پیری جمعیت است، پس باید به فکر تدبیر و درمان باشیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: با داده‌های خام هر چند در حال حاضر توانسته‌ایم به‌صورت دقیق ثبت کنیم، باید تحلیل و بررسی‌ شده و حتی در صورت نیاز در قالب طرح‌های دانشگاهی به مراکز دانشگاهی سپرده شود تا راهبردهای مورد نیاز تعیین شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مهاجرفرست‌ترین استان کشور هستیم و امر مهاجرت بیشتر مرد و جوان بوده که مهاجرت‌کننده‌ها اکثراً نیروی فعال و کاری هستند، بعد از خروج نتیجه مناسبی برای استان نخواهند داشت، بنابراین باید علت‌ها بررسی و راهکاری مناسب برای پیشگیری و درمان ارائه شود.

پورمحمدی با اشاره به افزایش آمار طلاق گفت: چرا در جامعه ما که یک جامعه‌ درون‌گرای مذهبی و ارزشی بوده طلاق رو به افزایش است که اگر این روند ادامه یابد اتفاقات خطرناکی در آینده می‌تواند شکل بگیرد.

وی بابیان اینکه کم بودن نرخ رشد در استان نگران‌کننده است، اذعان کرد: جامعه ما نباید به‌گونه‌ای باشد که خانه سالمندان در آنها شکل بگیرد، نباید تبدیل به یک جامعه غربی شویم که به زندگی فردی متمایل هستند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر اینکه باید بر روی آمارهای معناداری همچون موضوع طلاق و برون‌کوچی، پیری جمعیت و کودک همسری دقت شود، ادامه داد: همچنین باید در خصوص واقعیت‌های تلخی که آمارهای رسمی در این مورد وجود ندارد مثل ازدواج سفید و پدیده‌هایی مثل خانه‌های مجردی که هر چند با توجه به فرهنگ جامعه اجازه افزایش داده نمی‌شد، اما متأسفانه روبه افزایش است که تدابیر لازم باید ارائه شود.