کاهش آلودگی هوا باید در دستور کار قرار گیرد
کاهش آلودگی هوا باید در دستور کار قرار گیرد

به گزارش قلم پرس، حجت الاسلام رسول برگی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز ضمن تسلیت ایام فاطمیه و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و یارانش اظهار داشت: هوای تبریز امروز به هر دلیل اعم از کاهش بارش باران یا غلظت آلاینده‌ها، آلوده است و باید به عنوان اعضای […]

به گزارش قلم پرس، حجت الاسلام رسول برگی در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز ضمن تسلیت ایام فاطمیه و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و یارانش اظهار داشت: هوای تبریز امروز به هر دلیل اعم از کاهش بارش باران یا غلظت آلاینده‌ها، آلوده است و باید به عنوان اعضای شورای شهر در این خصوص اقدام کنیم.
برگی با بیان اینکه موضوع اصلی در بحث آلودگی هوا لزوم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است، افزود: از شورای قبل گلایه داریم چرا که اعلام کردند ۱۰۰دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تبریز اضافه شده در حالی که ۸۸ دستگاه آن کهنه بود.
او ادامه داد: در حال رایزنی هستیم با بودجه باقی مانده خرید اتوبوس، اقدام به خرید کرده و یا پیش‌پرداخت خرید اتوبوس‌های بیشتری را داشته باشیم. 
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت ساماندهی مسیر بی آر تی اظهار داشت: طرحی به نام حمل و نقل اشتراکی آغاز کرده ایم که در کل دنیا مرسوم است به طوری که در ادارات اجازه تردد خودروهای تک‌سرنشین را ندهیم.
برگی با تاکید بر توسعه خریدهای اینترنتی و افزایش استارتاپ‌ها، گفت: در تهران این اقدام انجام شده است که می‌توانیم با همکاری استارتاپ‌ها، شاهد کاهش سفرهای درون‌شهری باشیم.
او با بیان اینکه طرح تردد زوج و فرد خودروها باید تشدید یابد، اظهار داشت: این طرح  باید از درب منازل آغاز شود ولی کمی شجاعت نیاز است تا اقدامی اساسی در این رابطه صورت گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اختصاص ۱۰ میلیارد تومان اعتبار  توسط کمیته تخصیص شهرداری تبریز برای کار پژوهشی در زمینه آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: باد منبع آلودگی را پیدا کنیم و میزان آن را مشخص کنیم؛ مثلا سیمان صوفیان آلاینده است ولی میزان نفوذ آلایندگی آن مشخص نیست که باید در این خصوص کار پژوهشی انجام دهیم.
برگی افزود: برخی غلظت‌ها شاید اثری نداشته باشند، ولی برخی اثرگذار هستند. آلودگی pm۲ می‌تواند موجب سرطان ریه شود، که مکاتبات ما با بخش‌های مختلف در خصوص کاهش آلودگی هوا ادامه خواهد داشت.
او با اشاره به موضوع معاینه فنی خودروها، تصریح کرد: در زمینه معاینه فنی خودروها همکاری جمعی نیاز است، از پلیس راهور خواهشمندیم ضمن جریمه مراکز معاینه‌ای که برگ معاینه صوری ارائه می‌کنند، آن مراکز را پلمپ کند. 
رئیس شورای اسلامی شهر تبریز مواردی همچون تبدیل واحدهای بخار به سیکل ترکیبی، تعطیلی مدارس و اتخاذ تدابیری برای مشارکت مردم در کاهش آلودگی هوا را موثر خواند.