لندن: مباحث حقوقی در خصوص «نازنین زاغری» کماکان ادامه دارد
لندن: مباحث حقوقی در خصوص «نازنین زاغری» کماکان ادامه دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری  فارس، به دنبال گزارش شبکه خبری «المیادین» مبنی بر آزادی «نازنین زاغری» که به علت جاسوسی برای سازمان اطلاعات انگلیس مجرم شناخته شده، وزارت خارجه انگلیس غروب یکشنبه به وقت تهران واکنش نشان داد. به نوشته روزنامه «ایونینگ استندارد» وزارت خارجه انگلیس در این زمینه اعلام کرد، علی رغم ادعای […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری  فارس، به دنبال گزارش شبکه خبری «المیادین» مبنی بر آزادی «نازنین زاغری» که به علت جاسوسی برای سازمان اطلاعات انگلیس مجرم شناخته شده، وزارت خارجه انگلیس غروب یکشنبه به وقت تهران واکنش نشان داد.

به نوشته روزنامه «ایونینگ استندارد» وزارت خارجه انگلیس در این زمینه اعلام کرد، علی رغم ادعای تلویزیون دولتی ایران، مباحث حقوقی با تهران در زمینه آزادی زاغری ادامه دارد. این روزنامه در ادامه نوشت که مواضع دولت انگلیس در این خصوص تاکنون تغییری نکرده است.

بر اساس این گزارش، شبکه المیادین به نقل از منابع ایرانی خبر داد که مذاکرات امنیتی میان ایران و انگلیس انجام گرفته و لندن به زودی ۴۰۰ میلیون پوند از دارایی‌های مصادره شده ایران را آزاد خواهد کرد و در مقابل نیز نازنین زاغری که به علت جاسوسی برای سازمان اطلاعات انگلیس مجرم شناخته شده است، آزاد خواهد شد.

به نوشته این نشریه انگلیسی، «ریچارد رتکلیف» همسر زاغری نیز در واکنش به این گزارش گفته است که تاکنون مطلبی در خصوص آزادی همسرش نشنیده است.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس نیز صبح یکشنبه به وقت تهران در گفت‌وگو با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گفت که بحث پرداخت بدهی به ایران بابت خرید تجهیزات نظامی، ارتباطی به آزادی زاغری ندارد.

نازنین زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. این شهروند دوتابعیتی هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

رسانه‌ها و مقام‌های انگلیس بارها دولت ایران را برای آزادی زاغری تحت فشار قرار داده‌اند. در حالی که مقام‌ها و رسانه‌های انگلیس مدعی هستند  زاغری هنگام سفر به ایران برای بازدید خانوادگی دستگیر شده «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس سال ۱۳۹۶ زمانی که وزیر خارجه وقت انگلیس بود یک بار به طور ناخواسته اعتراف کرد که این روایت صحت ندارد.  بوریس جانسون در آن زمان در جلسه‌ای هنگام دفاع از نازنین زاغری اعتراف کرد که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفته است. 

این اظهارات جانسون در تقابل مستقیم با تبلیغات رسانه‌های غربی در ماه‌های قبل‌تر قرار داشت که همواره تأکید می‌کردند سفر زاغری به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته و ارتباطی به هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است. 

«جانسون» در آن سخنرانی در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، – آنطور که من می‌‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.»

این اظهارات وی با واکنش شدید رسانه‌ها، از جمله مدیر عامل شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز»، کارفرمای زاغری مواجه شد. آنها، از گاف جانسون به عنوان «اشتباهی جدی» یاد کرده و از وی خواستند بابت آن عذرخواهی کند. 

جانسون مدتی بعد در پی این فشارها گفت از بابت اظهار اینکه زاغری در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده متأسف است. وی مدعی شد که زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود. او که در جلسه مجلس عوام انگلیس حضور داشت با اشاره به اینکه زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود گفت: «کل هدف سفر او همین بوده است.»

انتهای پیام/.