آمریکا با کاهش اعتماد به ترکیه در پی حضور نظامی بیشتر در یونان است
آمریکا با کاهش اعتماد به ترکیه در پی حضور نظامی بیشتر در یونان است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه یونانی مدعی شد که  ایالات متحده درصدد افزایش حضور نظامی خود در یونان و به دلیل به دلیل تردید در اطمینان ترکیه است. به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» روزنامه «اکاثی مرینی» مدعی شد با تداوم تخریب روابط بین یونان و ترکیه، احتمال افزایش اعزام نیروهای آمریکایی […]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه یونانی مدعی شد که  ایالات متحده درصدد افزایش حضور نظامی خود در یونان و به دلیل به دلیل تردید در اطمینان ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» روزنامه «اکاثی مرینی» مدعی شد با تداوم تخریب روابط بین یونان و ترکیه، احتمال افزایش اعزام نیروهای آمریکایی به یونان در حال بررسی است. کاهش اطمینان به ترکیه به عنوان یک متحد نیز به عنوان عاملی در تصمیم گیری آمریکا برای گسترش حضور خود در یونان تلقی می‌شود.

به نوشته این روزنامه، در سالهای اخیر، ارتش ایالات متحده حضور خود را در یونان تقویت کرده و همکاری با این کشور خود را گسترش داده است. ایالات متحده هم این نیز نیروهای خود را در پایگاه‌های دریایی در خلیج «سودا»ُ « کرت» ، «الکساندروپولیس»، «لاریسا» و «استفانویکیو» مستقر کرده است. با افزودن  چهار پایگاه دیگر، یونان به واشنگتن ۲۲ گزینه برای انتخاب داده است.

این در حالی است که ایالات متحده چندین پایگاه نظامی از جمله پایگاه هوایی «اینجیرلیک» را در ترکیه دارد اما سیاستمداران ترکیه در هفته های گذشته تهدید کردند که ارتش آمریکا را از این پایگاه‌ها اخراج می کنند.

از دیگر مشکلات در روابط واشنگتن با آنکارا می‌توان به خرید سامانه دفاع موشکی «اس -۴۰۰» ساخت روسیه توسط ترکیه و حمایت آمریکا از شورشیان کرد مستقر سوریه اشاره کرد که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌داند.

افزایش شمار نظامیان آمریکا در یونان در حالی صورت می‌گیرد که ترکیه و یونان درخصوص ذخایر انرژی شرق وهمچنین در مورد مرزهای دریایی در دریای اژه اختلافات طولانی مدت دارند. این دو کشور بارها همدیگر را به نقض حریم هوایی یا دریایی همدیگر متهم می‌کنند.

یک وبگاه خبری نیز  روز دوشنبه از خاتمه همکاری امنیتی ترکیه با آمریکا و تلاش های وزیر کشور ترکیه و برخی مقام های دیگر  در این راه خبر داد.

به نوشته  «میدل ایست مانیتور » این مسئله بخشی از اقدام‌های «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه است. منابع مطلع نزدیک به وزیر کشور ترکیه گفتند که سلیمان سویلو به دلیل اختلافات بین آنکارا و واشنگتن از زمان روی کار آمدنش در پنج سال گذشته، تعدادی از برنامه‌های مشترک و همکاری بین ترکیه و آمریکا را به تدریج به حالت تعلیق درآورد.

سویلو مدتهاست که به ایالات متحده در زمینه دست داشتن در کودتای نافرجام ارتش ترکیه در سال ۲۰۱۶ مشکوک است و امتناع واشنگتن از استرداد «فتح الله گولن» واعظ مخالف دولت ترکیه بر این شک افزوده است.

انتهای پیام/