فارس من| جزایر «آریانا» و «زرکوه» را از امارات پس بگیرید
فارس من| جزایر «آریانا» و «زرکوه» را از امارات پس بگیرید

به گزارش فارس، کاربران فارس من با تشکیل کمپینی خواستار باز پس گیری جزایر «آریانا» و «زرکوه» از امارات عربی متحده شدند. در این درخواست آمده است: دو جزیره آریانا و زرکوه که مجموعا ۲۰ کیلومترمربع مساحت دارند، به صورت غیرقانونی و بدون هیچ معاهده بین‌المللی، از بدو تاسیس امارات در سال ۱۹۷۱ تاکنون در اختیار […]

به گزارش فارس، کاربران فارس من با تشکیل کمپینی خواستار باز پس گیری جزایر «آریانا» و «زرکوه» از امارات عربی متحده شدند.

در این درخواست آمده است: دو جزیره آریانا و زرکوه که مجموعا ۲۰ کیلومترمربع مساحت دارند، به صورت غیرقانونی و بدون هیچ معاهده بین‌المللی، از بدو تاسیس امارات در سال ۱۹۷۱ تاکنون در اختیار دولت ابوظبی است. جزیره آریانا ۱۲ کیلومترمربع مساحت دارد و امارات در حال حاضر با هزینه‌ای معادل ۵۰۰ میلیون درهم، در حال ساخت هتلی پنج ‌ستاره، فروشگاه بین‌المللی، ایجاد کمپ شبانه، طراحی گردشگری زیست‌ محیطی و تاسیس ساحل تفریحی در این جزیره است تا آن را به یکی از قطب‌های گردشگری خود تبدیل کند. این دو جزیره ۶۵ کیلومتر از دبی، ۵۵ کیلومتر با ابوظبی، ۸۰ کیلومتر با ابوموسی و ۱۵۰ کیلومتر با کیش فاصله دارند و امارات قصد دارد با اسکان ۳ هزار نفر در جزیره آریانا به این جزیره خالی از سکنه، ماهیت مسکونی بدهد.

کاربران فارس من در این درخواست خود از دستگاه‌های مسئول خواسته‌اند هر چه سریع‌تر نسبت به بازپس‌گیری حقوقی و عملی جزایر که حتما مبتنی بر منافع ملی ایرانیان و بازپس‌گیری خاک وطن است اقدام عاجل کنند، چرا که تأخیر مسئولان موجب خسارات جبران‌ناپذیر و سرشکستگی در تاریخ خواهد شد.

گفتنی است پیش از این هم یک کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه طبق نقشه‌ها و اسناد موثق تاریخی و بین‌المللی این دو جزیره کوچک اما حیاتی یعنی «آریانا» و «زرکوه» متعلق به ایران است، اظهار داشت: در تعاملات و بده بستان‌هایی که رژیم سابق با انگلیس داشت و تحولاتی که منجر به اتحاد شیخ‌نشین‌های هفت‌گانه و شکل‌گیری امارات متحده عربی شد، دو جزیره زرکوه که حدود ۸ کیلومتر مربع و جزیره آریانا با حدود ۱۲ کیلومتر مربع  که در آن زمان یعنی سال۱۳۵۱ ظاهرا ارزش اقتصادی، نظامی، توریستی و جمعیتی نداشت، مورد غفلت مقامات رژیم پهلوی قرار گرفت.
وی افزود: شیخ‌نشین شارجه به دلیل نزدیکی به این دو‌ جزیره ابتدا به‌صورت موقت به‌عنوان مکانی برای پهلوگیری قایق‌های ماهیگیری و کمپ استراحت غواصان استفاده می‌کرد، اما به مرور کشفیاتی در جزایر صورت گرفت، در زرکوه نفت کشف شد و به اهمیت توریستی جزیره اریانا افزوده شد. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/