صادرات ۳۰۷ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی/ ۱۵ هزار لیتر آب برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز
صادرات ۳۰۷ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی/ ۱۵ هزار لیتر آب برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز

[ad_1] رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی سهم صادرات محصولات کشاورزی و صنایع مواد غذایی را از استان ۳۰۷ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پارسال بیش از ۲۲ درصد صادرات استان مربوط به محصولات کشاورزی بود. به گزارش قلم پرس،از تبریز، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه سهم صادرات محصولات کشاورزی و […]

[ad_1]


رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی سهم صادرات محصولات کشاورزی و صنایع مواد غذایی را از استان ۳۰۷ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پارسال بیش از ۲۲ درصد صادرات استان مربوط به محصولات کشاورزی بود.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه سهم صادرات محصولات کشاورزی و صنایع مواد غذایی استان ۳۰۷ میلیون دلار بوده است، اظهار کرد: محصولات گلخانه‌ای، گل و گیاه، خشکبار و محصولات لبنی از عمده صادرات بخش کشاورزی استان به دیگر کشورهای جهان هستند.

وی اضافه کرد: مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی استان، کشور هایی نظیر عراق، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، امارات، رومانی، ترکیه، صربستان و روسیه بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تشریح کرد: در مورد محصولات کشاورزی اصولاً تمرکز بر صادرات مواد خام اشتباه است، زیرا ضمن ارزش افزوده پائین، شاخصی از نظر پیشرفت محسوب نمی شود و هدف اصلی بایستی برای صادرات محصولات فراوری شده و بسته بندی مناسب باشد، لذا با توجه به اینکه در سالهای اخیر اندکی به ایجاد و گسترش صنایع توجه شده است، از این رو سهم صنایع از صادرات در سالهای اخیر افزایش یافته است.

فتحی ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای توسعه تجارت خارجی محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی، تسهیلات و حمایتهای لازم برای توسعه بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی در قالب ایجاد هلدینگ، شرکت های بازرگانی و زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی ارائه می شود.

وی گفت: به نظر می رسد که اهرم حمایتی اعطای جوایز و مشوقهای صادراتی در مسیر رقابت پذیری کردن می تواند کمک بزرگی در بهبود عملکرد صادرات باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در شرایط فعلی که ورود ارز حاصل از فروش نفت کاهش یافته و قرار است در شرایط جدید در رویکرد کلان صادراتی کشور از صادرات نفتی به سمت صادرات غیر نفتی حرکت شود، بخش کشاورزی و صنایع غذایی پتانسیلهای فراوانی برای کمک  به این تغییر دارد و این صادرات است که به تولید نظم می دهد.

وافزود: این رویکرد باعث منتفع شدن تولیدکننده و صادرکننده می شود؛ در واقع رابطه بین تولید کننده و صادر کننده یک نوع رابطه برد ـ برد محسوب می شود؛ البته باید به مسئله آب بری محصولات کشاورزی در صادرات نیز توجه شود، به طوری که باید توجه شود که یک محصول از کدام منطقه کشور و با چه حجمی از آب بری صادر می شود؛ به عنوان مثال  برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز بیش از ۱۵ تن ( ۱۵ هزار لیتر) آب مصرف می شود بنابراین صادرات گوشت قرمز  نمی تواند به صرفه باشد. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: توفیق در پیشبرد برنامه های صادراتی محصولات کشاورزی نیازمند اتخاذ رویکردهای همه جانبه و فرایندی است که در نتیجه تلاش همه بخشهای کشور و نظام بانکی، گمرک، صندوق ضمانت، تشکل های صادراتی و …. محقق می شود و درصورت هماهنگی بخشهای مختلف در قالب یک راه می توان به پایداری و رشد چشمگیر صادرات محصولات کشاورزی دسترسی پیدا کرد.

انتهای پیام/


[ad_2]