توزیع کالاهای اساسی به اندازه یک کشور ۱۲۰ میلیونی در ایران/  اختصاص یارانه به کالاهای اساسی موجب رانت و قاچاق می‌شود
توزیع کالاهای اساسی به اندازه یک کشور ۱۲۰ میلیونی در ایران/  اختصاص یارانه به کالاهای اساسی موجب رانت و قاچاق می‌شود

[ad_1] استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه یارانه اختصاصی به کالاهای اساسی در کشور به اندازه یک جمعیت ۱۲۰ میلیونی است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که بخشی از این کالاها، قاچاق می‌شوند؛ ضمن اینکه کیفیت برخی از کالاهای اساسی تولیدشده هم پایین است. به گزارش قلم پرس،از تبریز، عابدین خرم امروز در  جلسه کارگروه […]

[ad_1]


استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه یارانه اختصاصی به کالاهای اساسی در کشور به اندازه یک جمعیت ۱۲۰ میلیونی است، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که بخشی از این کالاها، قاچاق می‌شوند؛ ضمن اینکه کیفیت برخی از کالاهای اساسی تولیدشده هم پایین است.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، عابدین خرم امروز در  جلسه کارگروه آرد و نان استان،با اشاره به تصمیم دولت برای هدفمندی یارانه آرد، این اقدام را گامی در جهت اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از قاچاق عنوان کرد و اظهار کرد: مردم باید نسبت به سیاست‌های راهگشای دولت توجیه شوند و این ممکن نیست مگر آن‌که مسئولان و متولیان امر با مردم صحبت کنند.

وی افزود: در بحران جهانی افزایش قیمت‌ها باید مردم را نسبت به سیاست‌های راه‌گشای دولت توجیه کنیم تا بتوانیم از دوره گذار به سلامت عبور کنیم.
 
خرم با اشاره به اینکه یارانه اختصاصی به کالاهای اساسی در کشور به اندازه یک جمعیت ۱۲۰ میلیونی است، افزود: این موضوع نشان می‌دهد که بخشی از این کالاها، قاچاق می‌شوند؛ ضمن اینکه کیفیت برخی از کالاهای اساسی تولیدشده هم پایین است.
 
وی ادامه داد: دولت به‌ناچار برای مقابله با این بحران و برای واقعی‌سازی قیمت‌ها، اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از قاچاق، تصمیم به هدفمندی یارانه آرد گرفته است.
 
استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: باید در مقیاس استانی، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و در راستای کاهش آسیب‌پذیری اقشار مردم و جلوگیری از سوءاستفاده‌کنندگان، اقدامات اساسی و مقابله‌ای انجام گیرد.
 
وی افزود: عدالت اجتماعی ایجاب می‌کند واحدهایی که آرد یارانه‌ای یا نیمه یارانه‌ای دریافت می‌کنند، خدمات لازم را متناسب با ذائقه و نیاز مردم استان ارائه کنند که در این خصوص نظارت جدی اتحادیه‌ها ضروری است.
 
خرّم با اشاره به اینکه تجمع مقابل نانوایی‌ها بعد از ماه مبارک رمضان افزایش یافته و این به دلیل عدم فعالیت کافی برخی نانوایی‌هاست، افزود: اتحادیه‌ها باید همکاری کنند تا تشویق به کار به اوج خود برسد؛ از مردم شریف استان نیز درخواست داریم تا نظارت عمومی خود را بر نانوایی‌ها افزایش دهند.
 
وی با اشاره به اینکه اختصاص یارانه به کالاهای اساسی موجب رانت و قاچاق می‌شود، افزود: در شرایط حساس جنگ اقتصادی که احتمال اخلال در بازار وجود دارد، باید راهکارهای جدی و عملیاتی در پیش گرفته و نظارت‌های میدانی را هم افزایش دهیم.
 
خرّم با تأکید بر پایش مستمر وضعیت نانوایی‌ها و کارخانجات آرد با نظارت فرمانداری‌ها، گفت: امیدواریم با این اقدام دولت که درآمد ناشی از آن به حساب خانوارها واریز خواهد شد و همچنین نظارت سیستمی دستگاه‌ها، مردم به صورت متوازن از نان با کیفیت برخوردار شده و میزان قاچاق و سوءاستفاده‌ها متوقف شود.
 
وی از فرمانداران و مسئولان دستگاه‌های مرتبط هم خواست تا به صورت دوره‌ای با مردم صحبت کنند و افکار عمومی را نسبت به تصمیمات دولت و مدیریت استانی آگاه کنند.
 
خرّم تاکید کرد: دستگاه‌های نظارتی نیز به همراه رسانه‌ها و صداوسیما از مراکز و واحدهای مختلف بازدید کرده و نتایج را به روش‌های گوناگون رسانه‌ای به اطلاع مردم برسانند.
 
استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر برخورد جدی با نانوایی‌های غیرمجاز و بدون پروانه، گفت: تخلف در آردسازی‌ها نیز به‌عنوان اخلال در نظام اقتصادی محسوب شده و هرگونه خروج آرد از شبکه، قاچاق تلقی خواهد شد و با آنها برخورد قانونی می‌شود.
 
اعضای جلسه و مدیران دستگاه‌‎های اجرایی استان هم در این جلسه نظرات کارشناسی خود را در خصوص مدیریت مطلوب وضعیت آرد و نان و قیمت‌ها ارائه کرده و تصمیمات لازم در راستای افزایش نظارت‌ها و مساعدت‌های لازم اتخاذ شد.

انتهای پیام/


[ad_2]