توافق تاجیکستان و قرقیزستان در مورد آتش بس کامل
توافق تاجیکستان و قرقیزستان در مورد آتش بس کامل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نشست کمیسیون تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی تاجیکستان و قرقیزستان تحت ریاست «سید مومن یتیم اف» و «قمچی بیک تاشی اف» روسای نهادهای امنیتی دو کشور در «باتکند» قرقیزستان با تصویب پروتکل مرتبط به پایان رسید. در جریان بررسی اوضاع در مناطق مرزی، هر دو طرف با […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، نشست کمیسیون تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی تاجیکستان و قرقیزستان تحت ریاست «سید مومن یتیم اف» و «قمچی بیک تاشی اف» روسای نهادهای امنیتی دو کشور در «باتکند» قرقیزستان با تصویب پروتکل مرتبط به پایان رسید.

در جریان بررسی اوضاع در مناطق مرزی، هر دو طرف با ابراز تاسف از آنچه رخ داد به خانواده‌ها و بستگان قربانیان تسلیت گفتند.  

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه تاجیکستان، دو طرف توافق کردند به بازگرداندن فوری تجهیزات نظامی خود به محل استقرار دائمی اقدام کنند. 

در جریان این مذاکرات در زمینه تعیین و علامت گذاری مرزهای دولتی دو کشور بحث و تبادل نظر مفصل صورت گرفت.

به گروه‌های کاری توپوگرافی دستور داده شد که در اسرع وقت تعیین مرز دولتی در بخش‌های باقی مانده را شروع کنند.

طرفین با اشاره به تاریخ باستانی دو مردم برادر، آمادگی خود را برای حل مسائل مرزی موجود در روحیه درک و اعتماد متقابل اعلام داشتند.

رئیس کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان بعد از این جلسه در دیدار با خبرنگاران، گفت و گو با طرف قرقیزی را که با ابتکار  سران دو کشور انحام گرفته بسیار موثر عنوان کرد و گفت: آنچه که در مناطق مرزی اتفاق افتاد، هرگز نباید تکرار شود.

وی افزود: مردم دو کشور طولانی مدت در کنار هم زندگی می‌کنند، روابط بسیار دوستانه دارند و هیچ ادعای خاصی نسبت به یکدیگر ندارند. لذا ما سیاستمداران باید تمام مسائل را در چارچوب قانونی حل و به مردم خود امکان زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر را فراهم کنیم.

یتیم اف افزود: امروز ضمن بررسی این موضوع، توافقات اساسی در مورد حل و فصل مسائل به منظور تامین صلح و ثبات در سرزمین‌های تاجیک و قرقیز حاصل شد. من مطمئنم که ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم، مشکلات را در اسرع وقت حل کنیم. مردم تاجیکستان و قرقیزستان مانند همیشه در دوستی و درک متقابل زندگی خواهند کرد و ثبات کامل تامین خواهد شد.

تاشی اف به نوبه خود گفت: ما یک پروتکل چهار بندی برای پاسخگویی به منافع دو کشور تصویب کردیم. امروز مردم ما دوران سخت و بحرانی را پشت سر می‌گذارند. در این چند روز دو کشور با یک فاجعه مواجه شدند.

وی ادامه داد: برای ما برگزاری مذاکرات در این دوره بسیار دشوار بود، با این حال، با دستور سران دو کشور این جلسه برپا شد و در نتیجه آن تصمیمی در مورد آتش بس کامل و بازگرداندن تمام نیرو و ابزارها از مرز به محل استقرار دائمی گرفته شد.

رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان گفت: از این پس، با تلاش دوجانبه، به امید خدا، در قلمرو دو کشور به ویژه مناطق مرزی آرامش کامل، صلح و ثبات برقرار خواهد شد. ما بسیار امیدواریم تصمیماتی که در این پروتکل درج شده‌اند، عملی می‌شوند.

انتهای پیام/