تبریز اصلی‌ترین مسیر ترانزیت ایران به اروپا و آسیای میانه است
تبریز اصلی‌ترین مسیر ترانزیت ایران به اروپا و آسیای میانه است

[ad_1] معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند از جهت ترانزیت ریلی و جاده‌ای اصلی‌ترین کریدور ایران به آسیای میانه و روسیه باشد و در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز دارای زیرساخت‌های لازم بوده و مشوق‌های کافی را ارایه می‌کند. محمد کلامی در نشست تجاری هیات […]

[ad_1]

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند از جهت ترانزیت ریلی و جاده‌ای اصلی‌ترین کریدور ایران به آسیای میانه و روسیه باشد و در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز دارای زیرساخت‌های لازم بوده و مشوق‌های کافی را ارایه می‌کند.

محمد کلامی در نشست تجاری هیات اقتصادی جمهوری تاتارستان با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در تبریز، افزود: آذربایجان شرقی به علت قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب، نقش بسزایی در تبادلات اقتصادی کشور دارد و تبریز اصلی ترین مسیر ترانزیت ایران به اروپا و آسیای میانه است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه ترانزیت کالا، وجود دانشگاه های معتبر و مراکز علمی پیشرفته، ۵۷ شهرک صنعتی و تولیدی مدرن، پنج شهرک صنعتی تخصصی و اولین و تنها شهرک سرمایه گذاری خارجی کشور، گفت: این استان از موقعیت مناسبی برای جذب سرمایه گذار بویژه سرمایه گذار خارجی برخوردار است.

کلامی اظهار داشت: اقتصاد تبریز ویژگی ممتاز و بارزی مبتنی بر بخش خصوصی داشته و حدود ۹۰ درصد از اقتصاد استان در دست فعالان بخش خصوصی است و در صنعت فولاد، خودروسازی و قطعه سازی و لوازم خانگی از قطب های برتر کشور به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی همچنین به ظرفیت های استان در حوزه هایی مانند پتروشیمی، داروسازی، تولید شیرینی و شکلات و صنایع غذایی، تولید فرش، چرم و کفش، صنایع معدنی، کشاورزی و تولید محصولات گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: صنعتی ترین منطقه آزاد کشور در این استان قرار داشته که با نخجوان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای مرز مشترک است و از ظرفیت های ویژه ای در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری برخوردار است.

معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان نیز با بیان اینکه هم اکنون حجم تبادلات تجاری این جمهوری با ایران حدود ۱۸۰ میلیون دلار است، گفت: هم اکنون تبادلات تجاری بین این جمهوری با ایران در سطح خیلی پایینی قرار دارد و نیاز است تا این حجم از تبادلات تا سه برابر ارتقا یابد.

آلگ کاروبچنکو با اشاره به مهمان‌نوازی مردم و مسئولان ایرانی، اظهار داشت: در سفر هیات اقتصادی تاتارستان به تبریز و ملاقات با استاندار و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی موضوعات و پیشنهادهای مختلف برای همکاری دو طرف مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه در هیات اقتصادی این جمهوری، نمایندگان ۳۳ شرکت تجاری و اقتصادی و فعال در حوزه های هواپیماسازی، ماشین سازی، کشاورزی و نفت و پتروشیمی حضور دارند، گفت: هدف از این سفر عقد قراردادهای مختلف تجاری و تبادل کالا بین روسیه، ایران و جمهوری تاتارستان است.

کاروبچنکو ادامه داد: ثبت شرکت ها در منطقه آزاد ارس و ثبت شرکت های مشترک و خصوصی و راه اندازی کریدور (راهگذر) حمل و نقل ابتدا به صورت جاده ای سپس در صورت توسعه بیشتر تبادلات تجاری به صورت حمل و نقل آبی از طریق ۲ رودخانه کاما و ولگا از جمهوری تاتارستان به دریای خزر و بالعکس از دیگر اهداف این سفر است.

وی ارایه ظرفیت های سرمایه گذاری، شرایط و امتیازات کار در منطقه آزاد اقتصادی ارس به صورت مکتوب به هیات اقتصادی جمهوری تاتارستان برای بررسی بهتر نحوه همکاری دو طرف را خواستار شد.
 

[ad_2]