آبدار کردن مهرانه رود با تکمیل پروژه سد ونیار
آبدار کردن مهرانه رود با تکمیل پروژه سد ونیار
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در صورت تامین مالی پروژه آبدار کردن سد ونیار در عرض یکسال می توان این پروژه را تکمیل کرد که با این اقدام مهرانه رود تبریز نیز آبدار خواهد شد.

به گزارش قلم پرس، یوسف غفارزاده امروز در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته و میانگین بارش نیز کاهش یافته است. یکی از موضوعات مهم کلانشهر تبریز، آب شرب آن است که تاثیر مستقیمی در رضایتمندی و رفاه شهروندان دارد.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد سدهای استان آب دارند و  ۶۰ درصد ظرفیت سدها خالی است، تصریح کرد: ۶۰ درصد آب شرب تبریز از زرینه رود میاندوآب و ۳۰ درصد آن از چاه‌ها و قنوات و ۱۵ درصد نیز از طریق سد نهند تامین می‌شود.

غفارزاده با اشاره به اینکه کل مسیر ۱۴۰ کیلومتری انتقال آب، لوله فولادی شده و امسال قطعی آب نخواهیم داشت، افزود: سد نهند تنها میانگین ۲۰ درصد کل ظرفیت خود آب دارد. همچنین یکی دیگر از بزرگترین مشکلات تبریز، فقدان رینگ آبی است. برای تکمیل  نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی ضمن اعلام اینکه رینگ آبی جنوب تبریز کار شده و به زرینه رود وصل شده است، خاطر نشان کرد: تمامی کلانشهرهای توسعه یافته رینگ آبی داشته و با کیفیت مطلوب و آب یکدست ارائه می‌شود و از طرفی هم مشکل افت فشار آب در این شهرها وجود ندارد.

یوسف غفار زاده با اشاره با اینکه شمال تبریز هنوز رینگ آبی ندارد، گفت: در مورد کاهش حجم آب سد نهند نگران هستیم و تقاضا داریم در مصرف آب، مدیریت جدی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان برای ساخت سد شهید مدنی هزینه شده است، افزود: سد شهید مدنی در پنج کیلومتری تبریز تکمیل شده و ۵۰ درصد تملک اراضی این سد نیز صورت گرفته است به طوری که اگر این سد آبگیری شود، ظرفیت ۳۰۰ میلیون مترمکعبی آب به ذخایر اضافه می شود.

غفارزاده در خصوص سد شهید مدنی با اشاره به اینکه کاربری این سد از کشاورزی به گردشگری تغییر یافته است، تصریح کرد: در صورت مشارکت مالی شورای اسلامی شهر و شهرداری به سرعت می توان این مکان را به منطقه گردشگری و توریستی تبدیل کرد چرا که این پروژه ارزش افزوده بالایی برای شهر دارد. این سد شامل دو جزیره است که هر کدام دو برابر مساحت مجموعه ائل‌گلی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با ارائه پیشنهاد ایجاد پروژه ای مشترک بین آبیاری و شهرداری پیش در خصوص مسیل های ورودی شهر تبریز گفت: در صورتی که طرح مطالعاتی این پروژه به سرانجام برسد می‌توان  در سفر دوم رئیس جمهور اعتبار لازم را برای این پروژه اخذ کرد.

وی اظهار کرد: انتقال آب ارس به تبریز آرزوی دیرینه مردم تبریز است که در این راستا استارت یک ابر پروژه ۲۰ هزار میلیاردی زده شده و در مرحله لوله گذاری است. این مسیر ۱۳۵ کیلومتری شامل چندین تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ آب است.

غفارزاده از اتمام این پروژه تا چهار سال آینده خبر داد و افزود: رینک شمال تبریز جزو پروژه‌های مدیریت شهری تعریف شده است که نیاز به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد در همین راستا این پروژه در ذیل پروژه انتقال آب ارس به تبریز قرار گرفته است.

انتهای پیام/