پهن شدن سفره‌ دل ابرهای زمستانی بر آسمان/ رخت سفید بر تن آذربایجان
پهن شدن سفره‌ دل ابرهای زمستانی بر آسمان/ رخت سفید بر تن آذربایجان

به گزارش قلم پرس از تبریز، امروز بار دیگر مردم تبریز رأفت و رحمت خداوند متعال را دیدند و با وجود کاهش دما در تبریز در اوج خوشحالی و شادمانی قرار گرفتند به‌طوریکه برخی از شهروندان با نظاره و لبخند به‌خاطر بارش برف سنگین و برخی دیگر با بیرون رفتن از منزل و قدم زدن […]

به گزارش قلم پرس از تبریز، امروز بار دیگر مردم تبریز رأفت و رحمت خداوند متعال را دیدند و با وجود کاهش دما در تبریز در اوج خوشحالی و شادمانی قرار گرفتند به‌طوریکه برخی از شهروندان با نظاره و لبخند به‌خاطر بارش برف سنگین و برخی دیگر با بیرون رفتن از منزل و قدم زدن زیر بارش برف خدا را به‌خاطر این نعمت سپاس می‌گویند.

بارش برف که از بامداد امروز آغاز به باریدن کرده و تا لحظه مخابره خبر همچنان به صورت شدید ادامه دارد، سراسر شهر تبریز و بیشتر مناطق آذربایجان را مملو از فرش سفیدی ساخته است.

بارش سنگین برف  موجب تعطیلی بیشتر مناطق آذربایجان به ویژه همه مدارس شهری و روستایی نواحی پنجگانه تبریز در تمام دوره های تحصیلی، شیفت صبح و بعد از ظهر شد.

این گزارش می افزاید، سطح پیاده روها، یخ بسته و مردم قادر به تردد آسان نیستند ، ضمن آنکه در بسیاری از مسیرهای شهر خودروها بدلیل انباشت برف در خیابان ها و وجود چاله های خیابانی یا از مسیر منحرف شده اند و یا در آنها گرفتار شده اند.

بر پایه این گزارش، تبریز همواره در چنین موارد و مواقعی با فقدان مدیریت بحران مواجه است و این امر موجب نارضایتی عمومی و اعتراض شهروندان به عملکردها در چنین مواردی می شود.

بارش و کمبود شدید تاکسی در سطح شهر موجب شد تا بسیاری از مسافران اتوبوس های مسافربری نتوانند به موقع به ترمینال شهر برسند و امروز بسیاری از کارمندان دیر به ادارات خود رسیدند و در برخی از موارد کارگران و کارمندان تا ساعت ۹ صبح امروز هنوز به محل کارشان نرسیده اند و در بین راه شهرک های مسکونی خود و شهر تبریز گرفتار برف و بوران شده اند. 

بارش سنگین برف موجب لغو برخی پروازهای فرودگاه بین‌المللی تبریز شد.

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز اعلام کرد: امروز  یکشنبه ۲۶ دیماه به دلیل برودت هوا و بارش سنگین برف در بسیاری از نقاط استان، دانشگاه تعطیل بوده و فعالیت های آموزشی و اداری به صورت دورکاری انجام خواهد گرفت.

 شرکت آب و فاضلاب  نیز در اطلاعیه‌ ای از شهروندان خواست مراقب کنتورهای آب باشند.

در این اطلاعیه آمده است:  با توجه به هشدرها مبنی بر نفوذ سامانه بسیار سرد و بارشی و کاهش محسوس دما، لازم است مشترکان برای پیشگیری از یخ زدگی کنتور آب اقدامات زیر را انجام دهند:

۱- کنتور با لوازمی همانند پوشال، پشم شیشه یا دیگر پوشش‌های مناسب پوشانده شود.

۲- از ورود و تجمع آب به حوضچه کنتور جلوگیری شود.

۳- در صورت یخ زدن کنتور از گرم کردن ناگهانی کنتور؛ ایجاد آتش در اطراف آن و یا ریختن آب جوش بر روی کنتور خودداری شود.

۴- در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای با سامانه ۱۲۲ تماس بگیرید.

۵- مشترکان از بازگذاشتن شیرآب برای رفع یخ زدگی کنتور و لوله‌ها که باعث هدر رفت آب می‌شود، خودداری کنند.

 

اداره‌ کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی در این زمینه اعلام کرد: همه راه‌های ارتباطی استان باز است و تردد وسایل نقلیه در آنها جریان دارد، بنابراین کسانی که قصد مسافرت دارند باید ماشین خود را به زنجیر چرخ و وسایل ایمنی مجهز کرده و لباس گرم به همراه داشته باشند.

پلیس‌ راه‌ فرماندهی‌ آذربایجان‌ شرقی‌ نیز در اطلاعیه‌‌ای‌ از هموطنان‌ خواست‌ از مسافرت‌های‌ غیرضروری‌ اجتناب‌ کنند و در صورت‌ اضطرار با همراه‌ داشتن‌ البسه‌ گرم‌ و آذوقه‌ کافی‌ وسیله‌ نقلیه‌ خود را به‌ زنجیر چرخ‌ مجهز کنند. در این‌ اطلاعیه‌ آمده‌ است: راه‌‌های‌ اصلی‌ استان‌ آذربایجان‌ شرقی‌ باز و رفت‌ و آمد در آنها جریان‌ دارد. 

گزارش فارس حاکی است، بررسی نقشه های همدیدی و آخرین تصاویر ماهواره ای نشان دهنده جوی ناپایدار طی سه روز آینده در استان می باشد. که تداوم فعالیت سامانه بارشی موجب ابرناکی، وزش باد (گاهی تا نسبتا شدید)، بارش برف، مه و کاهش محسوس دما پیش بینی می شود.

ضمنا با توجه به شدت بارشها در برخی نواحی، اختلال در تردد، کولاک برف، لغزندگی جاده ای، مه گرفتگی و کاهش دید افقی پیش بینی می شود. روزسه شنبه جوی نسبتا پایدار حاکم خواهد بود. مجددا روز چهارشنبه گذر موج زودگذری موجب بارش برف خواهد گردید.

انتهای پیام/