[ad_1] فرهنگیان انقلابی آذربایجانشرقی خواستار تسریع در تغییرات بدنه مدیریتی آموزش و پرورش هستند و میگویند: در حال حاضر جریانی وابسته به دولت قبل و حامی اجرای سند ۲۰۳۰ بر این مجموعه حاکم است و اجازه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نمیدهد. به گزارش خبرنگار فارس از تبریز، تشکلهای انقلابی فرهنگیان […]
[ad_1]
فرهنگیان انقلابی آذربایجانشرقی خواستار تسریع در تغییرات بدنه مدیریتی آموزش و پرورش هستند و میگویند: در حال حاضر جریانی وابسته به دولت قبل و حامی اجرای سند ۲۰۳۰ بر این مجموعه حاکم است و اجازه اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نمیدهد.
به گزارش خبرنگار فارس از تبریز، تشکلهای انقلابی فرهنگیان آذربایجانشرقی با برگزاری «گردهمایی فرهنگیان انقلابی، پیوند با ولایت، پیگیری مطالبات فرهنگیان» ضمن بررسی شرایط حاکم بر مجموعه آموزش و پرورش خواستار تحقق مطالبات این قشر به ویژه در مورد طرح رتبهبندی معلمان و البته اصلاح ساختارهای ناکارآمد حاکم بر فضای آموزشی و پرورشی کشور شدند.
مسوولان همت لازم برای پیگیری مطالبات رهبری را ندارند
دقیقی، یکی از سخنرانان این گردهمایی بود که اظهار کرد: چون تمام زندگی خود را برای آموزش و پرورش وقف کردهایم آینده آن برای ما مهم است و اصلیترین هدف ما نیز پیگیری مطالبات رهبری است که بارها تکرار شده اما همتی از مسوولان مربوطه برای اجابت آنها ندیدهایم.
وی افزود: مطالبات فرهنگیان قابل چشمپوشی و فزونخواهانه نیست و باید راهکارهایی برای تحقق این مطالبات بیابیم و به دنبال نقد سیستم و ساختار معیوب فعلی هستیم چون در چنین شرایطی حتی اگر توانمندترین افراد نیز حضور داشته باشند کاری از پیش نخواهند برد و البته که باید چنین افرادی که دارای آگاهی و شجاعت لازم باشند در مجموعه بهکار گرفته شوند تا با یک جراحی دقیق این سیستم معیوب را اصلاح کنیم.
طرح رتبهبندی زخمی چرکین شده است
علومی از دیگر سخنرانان این گردهمایی گفت: در ابتدای وعده هایی که در مورد رتبهبندی داده میشد، قرار بود با اجرای طرح آمادهای که میخواست معلمان را همتراز اساتید دانشگاه تهران کند، در کمترین زمان احکام معلمان زده شود اما به یکباره این موضوع را جناحی کردند و دولت قبل مدعی شد که مجلس انقلابی مانع این کار شد و با عوض شدن دولت و به گفته حجتالاسلام رئیسی مقرر شد، یکبار برای همیشه این مشکل حل و تا فروردین ۱۴۰۰ نهایی شود.
وی یادآور شد: اما پس از دولت و مجلس نوبت به شورای نگهبان رسید و وعده شهریور سال گذشته داده شد و با این حال طرحی که مورد تأیید ارکان نظام بود اکنون به یک زخم تبدیل شده و حتی چرک کرده و برخی به نام ما و با لباس ما به بهانه رتبهبندی برخی موضوعات غیر مرتبط را خواستارند و ما که اهل تجمع در کوچه و خیابان نیستیم، تنها صدور احکام رتبهبندی به عنوان یک طرح مصوب را خواستاریم و نه وعده و وعید دیگری.
سایه شوم سیاستزدگی بر آموزش و پرورش
بیابانی به عنوان یکی دیگر از حاضران در این گردهمایی بیان داشت: سایه شوم سیاستزدگی بر آموزش و پرورش موضوعی است که مانند همه دستگاهها و سازمانها و البته به دلیل تاثیرگذاری این مجموعه غیرقابل کتمان است و گرایشها، احزاب و افراد از هیچ فرصتی برای عضوگیری و تحقق اهداف سیاسی خود از مجموعه گسترده آموزش و پرورش غفلت نمیکنند و به واسطه چنین بستری، فساد و رانت جای تعامل و تعقل را میگیرد و سنگاندازی برای ممانعت از اجرای قانون صورت می گیرد.
وی تأکید کرد: با توجه به گستره مجموعه آموزش و پرورش و البته منفعتطلبی برخی مدیران مجموعه و فرصتطلبی برخی جریانهای سیاسی زمینه برای سوءاستفاده از نام و جایگاه معلم ایجاد میشود و امیدواریم با حضور مدیر کلی انقلابی بساط این سیاستزدگی از آموزش و پرورش برچیده شود.
خدشه به جایگاه معلم توسط برخی تحرکات / فرهنگیان قشری محجوب و مأخوذ به حیا هستند
جعفری که به عنوان یکی از بانوان فرهنگی حاضر در این گردهمایی سخن میگفت، اذعان داشت: فرهنگیان قشری محجوب و مأخوذ به حیا هستند و در تمام این سالها مطالبات خود را از مسیرهای قانونی طرح و پیگیری کردند اما برخی تحرکات اخیر که به نام معلم و از مسیرهای نادرست صورت میگیرد، از این مطالبات به حق معلمان در جهت منافع خود سوءاستفاده کردند در حالی که همین افراد و جریانها در دولت قبلی کاملا سکوت کرده بودند اما با روی کار آمدن دولت جدید آغاز به برخی تحرکات کردند که جایگاه معلم را خدشهدار کردند.
وی افزود: مطالبه اصلی ما رسیدگی سریع به وضعیت معیشتی از طریق قانونی است، چراکه در غیر این صورت مشکلات آموزشی و تربیتی نسلهای آینده گریبانگیر ما خواهد شد، چراکه ریشه همه مشکلات کشور را باید در آموزش و پرورش جستجو کنیم و به همین دلیل از همه مسوولان در همه ردهها میخواهیم به وضعیت روحی و معیشتی معلمان و در رأس همه آنها موضوع رتبهبندی مورد توجه قرار گیرد.
نقش معلم در تمدنسازی نوین اسلامی در همه دولت ها مغفول مانده است
کمندی از فعالان فرهنگی حوزه آموزش و پرورش نیز در این گردهمایی گفت: نقش معلم در تمدنسازی نوین اسلامی نکته مغفول در همه دولتها بوده و اگر اکنون توسعه و ابهتی پوشالی در کشورهای غربی میبینیم به دلیل سیستم تربیتی و آموزشی آنهاست و در جامعه ما با رویکردهای الهی روشهای ناکارآمد و ناصواب در حوزه آموزش و پرورش اتخاذ و بهکار گرفته میشود.
وی خاطرنشان کرد: خواهش ما از دولت انقلابی مستقر تغییر نگاه به قشر معلم است.
چون شیرینی طرح رتبهبندی که زنگار ۱۰ ساله آن را دولت و مجلس انقلابی زدوده شد با برخی آییننامهها تلخ میشود و این طرح که قرار بود معلم خوب را از معلم عادی تمیز کند، به طرحی برای افزایش حقوق معلمان تقلیل داده شد و اکنون تنها خواسته از این طرح همین موضوع حقوق است در حالی که باید مشوقی برای ارتقای سطح معلمان در ابعاد مختلف میشد.
وی، کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۴ را موضوع نگرانکننده بعدی دانسته و اظهار داشت: در حالی که معلمی رسالت انبیاست، کار به جایی رسیده که از سایر ارگانها و نهادها برای جذب نیرو درخواست میشود.
خود صنفپنداران با سیاستزدگی آبروی معلم را بردهاند
نظری از کنشگران حوزه تعلیم و تربیت نیز در این گردهمایی گفت: در حالی که طرح رتبهبندی حرکت و قدمی رو به جلو به همت دولت و مجلس انقلابی است، خود صنفپنداران با سیاستزدگی آبروی معلم را بردهاند و مشخص نیست وقتی معلوم شد دولت آقای رئیسی امور را به دست خواهد گرفت و نوبخت نامهای زد که ما رتبهبندی را اجرا کردهایم و تمام شده است، آن موقع این خود صنفپنداران کجا بودند و هیچ صدایی از آنها درنیامد.
وی با اشاره به اینکه البته ایرادی نیز به معلمان واقعی وارد است که چرا عنان امور مطالبهگرانه را به دست نگرفتهاند، افزود: در مورد معلمان مدارس غیردولتی نیز به جای اینکه ۲۵۰ هزار معلم این جامعه را وارد سیستم آموزش و پرورش کنند، بهتر است حقوق این معلمان را از مدارس طرف قرارداد آنها بگیرند و بدهند.
این کنشگر حوزه تعلیم و تربیت تصریح کرد: مطالبه بعدی نیز در مورد معلمان خرید خدمتی است که متأسفانه شنیده می شود ۲۰ ماه حقوق نگرفتهاند و باید شرکتهای جذبکننده این معلمان مورد بازخواست قرار گیرند و موضوع بعدی در این بخش برخی معلمان خرید خدمتی است که به این اسم تنها نامشان در فهرست معلمان وجود دارد و حقوق میگیرند اما در مدارس حضور ندارند.
عده ای به دنبال منحرف کردن مطالبات معلمان به نفع خود هستند
عبدالهی از دیگر فرهنگیان حاضر در این مراسم متذکر شد: عدهای اکنون کاسه داغتر از آش شدهاند و در حالی که طرح رتبهبندی به صورت جدی از سال ۹۰ دوباره و پس از اواخر دهه ۶۰ پیگیری میشود، این عده اکنون با تغییر دولت زبان به انتقاد و مطالبه گشودهاند در حالی که در هشت سال دولت قبلی مهر سکوت به لبانشان زده بودند.
وی ادامه داد: افراد تجمعکننده فعلی که به اسم مطالبات معلمان برخی اقدامات ناهنجار را انجام میدهند، بدانند که باید از طریق قانونی مطالبه کنند و بهترین مسیر نمایندگان مجلس است و باید بگوییم برخی افراد مسألهدار که از سیستم آموزش و پرورش کنار گذاشته شدهاند، با جمع کردن عدهای با این تحرکات به دنبال ریختن زهر خود هستند و متاسفانه برخی نیروهای ولائی و ارزشی نیز با این جریان همراه شدهاند.
دولت روحانی بر آموزش و پرورش حکومت میکند
اژدر علمی دیگر سخنران گردهمایی فرهنگیان ولائی آذربایجانشرقی، اظهار داشت: کمبود نیرو معضلی جدی در آموزش و پرورش است که با راهکارهایی مانند کوتاه کردن دورههای دانشگاه فرهنگیان با تجدید نظر در برخی واحدهای غیر ضروری و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میتوان آنرا حل کرد اما متأسفانه به دلیل حضور افراد حامی سند ۲۰۳۰ در شورای عالی آموزش و پرورش هیچ حرکتی در خصوص اجرای این سند دیده نمی شود و لازمه این مهم، تغییر اساسی در ترکیب این شوراست.
وی ادامه داد: اگر به دنبال ورود نیروهای نخبه و استعدادهای فرهیخته به آموزش و پرورش هستیم، باید معیشت معلمان از طریق طرح.هایی مانند رتبهبندی متحول شود و باید نیروهای توانمند در حوزههایی مانند معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش بکار گرفته شوند تا آسیبهای تربیتی که در مدارس وجود دارند، حل شوند چرا که امور تربیتی مکمل فرآیند آموزشی است.
علمی تأکید کرد: فعلا دولت روحانی بر آموزش و پرورش حکومت میکند، چرا که افراد حامی سند ۲۰۳۰ عنان امور را در دست دارند و انتظار داریم تغییرات جدی در خصوص انتصاب مدیران از سوی دولت انقلابی در کمترین زمان صورت گیرد.
انتهای پیام/
[ad_2]