۵ طرح احیای دریاچه ارومیه را آب برد / نباید ادعا کنیم که هیچگونه درختی در ارسباران قطع نشده است
۵ طرح احیای دریاچه ارومیه را آب برد / نباید ادعا کنیم که هیچگونه درختی در ارسباران قطع نشده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای احیای دریاچه ارومیه پنج پروژه در بخش کشاورزی توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه مشخص شد اما متاسفانه ابتدا برنامه گلخانه و سپس انتقال آب با لوله در ستاد احیای دریاچه ارومیه رد شد و به عبارتی طرح‌ها را آب برد.  اکبر فتحی امشب در جمع خبرنگاران آذربایجان‌شرقی اظهار […]

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای احیای دریاچه ارومیه پنج پروژه در بخش کشاورزی توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه مشخص شد اما متاسفانه ابتدا برنامه گلخانه و سپس انتقال آب با لوله در ستاد احیای دریاچه ارومیه رد شد و به عبارتی طرح‌ها را آب برد.

 اکبر فتحی امشب در جمع خبرنگاران آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: احیای دریاچه ارومیه برای همه به یک اصل تبدیل شده چراکه اگر احیا نشود حداقل ۱۴ میلیون نفر تحت خطر خواهند بود.

وی افزود: بخش کشاورزی نقش موثری در احیای دریاچه ارومیه دارد و البته آمار زیادی از قبیل اینکه ۹۵ درصد آب مصرفی از طریق بخش کشاورزی است که باید این آمار اصلاح شود.

آمار میزان مصرف آب در بخش کشاورزی اجحاف در حق کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه بیشترین مصرف کننده آب در دنیا بخش کشاورزی است، تصریح کرد: البته اگر این رقم را برای کشور بگوییم اجحاف در حق بخش کشاورزی خواهد بود چراکه  وسایل اندازه‌گیری آب شرب موجود است ولی متاسفانه آب مصرف در بخش فضای سبز و انتقال آب‌های ناشی از بارش به دریاهای آزاد را نیز گردن بخش کشاورزی می‌اندازند.

فتحی ادامه داد: آب تبخیر شده در پشت سدها، آب مصرفی فضای سبز، انتقال به دریاهای آزاد نباید جزو مصرف بخش کشاورزی محسوب شود.

وی خاطرنشان کرد: به صراحت می‌توان گفت که ۶۵ درصد میزان آب در بخش مصرفی کشاورزی است و تا مادامی که این رقم را اصلاح نکنیم در احیای  دریاچه ارومیه با مشکل روبرو خواهیم شد.

۵ طرح برای احیای دریاچه ارومیه را آب برد / ۸ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی را کاهش دادیم

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ابراز کرد: برای احیای دریاچه ارومیه پنج پروژه در بخش کشاورزی توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه مشخص شد که اعم از احیای سیستم‌های آبیاری از سنتی به مدرن، افزایش گلخانه‌ها، انتقال تب با لوله، تهیه کاداستر کشاورزی تبیین شد.

وی ادامه داد: متاسفانه ابتدا برنامه گلخانه و سپس انتقال آب با لوله در ستاد احیای دریاچه ارومیه  رد شد و به عبارتی طرح‌ها را آب برد.

فتحی متذکر شد: البته این طرح‌ها را در داخل خود سازمان افزایش دادیم به طوریکه براساس میزان تخصیص اعتبارات، انجام تعهدات ما بیشتر بود.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان موظف بود تا در طول پنج سال باید ۴۰ درصد مصرف را کاهش دهد، افزود:  در این راستا سالانه ۸ درصد کاهش مصرف آب را انجام دادیم که البته باید این موضوع با همکاری سایر دستگاه‌ها انجام می‌گرفت چراکه ابتدا باید شبکه آبیاری، زیرساخت‌ها و غیره تامین اعتبار می‌شود و سپس بسته به این شرایط ۸ درصد آب کاهش می‌یافت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه ۳۵ درصد اعتبارات تخصیص یافته است، گفت: با این وضع نباید انتظار تحقق همه تعهدات به صورت کامل را داشت ولی با این وجود ما وظایف خود را انجام دادیم.

آخرین وضعیت پرونده‌های قطع درختان ارسباران از زبان رئیس سازمان کشاورزی

وی با تاکید بر نقش موثر امام جمعه تبریز و ایجاد حساس‌‌سازی نسبت به قطع درختان جنگل‌های ارسباران، گفت:  ۱۸۰ هزار هکتار جنگل در استان داریم که حراست از آنها توسط ۳۰۰ نفر کارمند غیرممکن است ولی با حساسیت ایجاد شده در سطح جامعه حراست از جنگل‌ها برای ما راحت‌تر شده است.

فتحی ادامه داد: برای رسیدگی به موضوع قطع درختان ارسباران اکیبی از وزارتخانه، استانداری آذربایجان‌شرقی و نمایندگان دستگاه‌های مختلف اعزام شد و البته نباید ادعا کنیم که هیچگونه قطع انجام نمی‌گیرد ولی اکثر آنها در راستای اصلاح باغات و طرح اقتصادی بودن باغات که خودمان پیش‌بینی کرده‌ایم که قطع شده‌اند.

وی توضیح داد: برای اقتصادی کردن باغات باید یک عده درخت اضافی قطع شود و این یک طرح قدیمی است ولی به علت اینکه در گذشته،  درختان قطع شده ارزشی نداشت کسی توجه نمی‌کرد  ولی الان این درختان به مبلغی به‌فروش می‌رسد که البته در این طرح برای قطع درختان، درخت و نهال جایگزین نیز ارائه شده است.

حقوقم ۴٫۱ میلیون تومان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در رابطه با موضوع برکناری یکی از مدیران سازمان، تصریح کرد: تا دو ماه گذشته در بخش مدیران زیرمجموعه ساختار تشکیلاتی چیزی به نام اداره و گروه محیط زیست  نبود و خود آقایبایبوردی به عنوان هیات علمی دانشگاه است و اگر مسوولیت این گروه را برعهده می‌گرفت قطعا حقوق او کاهش می‌یافت چراکه من به صراحت اعلام می‌کنم که حقوق من به عنوان رئیس سازمان چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

وی در رابطه با پرونده‌های تشکیل یافته نسبت به درختان قطع شده ارسباران، گفت: قطع درختان در جنگل‌ها یک موضوع چالشی است و همه ساله با آن مواجه هستیم ولی موضوع دستگیری وجود ندارد بلکه پرونده برای تک به تک آنها تشکیل شده و در حال بررسی است و حتی برای خیلی از آنها حکم صادر شده است.

فتحی با تاکید بر اینکه گرانی در سراسر کشور اتفاق افتاده است و به همین منظور جامعه مرغداری و دامی نیز متاثر شده‌اند، گفت: از سال گذشته تا به امروز افزایش ۷۰ درصدی در قیمت نهاده‌ها داشتیم.

وی ادامه داد: صحبت‌های وزیر کشاورزی تخصصی بود و اصلا منظورشان چیزی نبود که در فضای مجازی پخش شد بلکه منظور وزیر وضعیت فعلی و جنگ نابرابر اقتصادی است که توانستیم با این شرایط نهاده و کالا تامین کنیم.

مقابله با گران‌فروشی مهم‌تر از گرانی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: موضوع اصلی که باید جلوی آن را گرفت، گران فروشی است چراکه قیمت تمام شده برای گوشت گوساله حول و حوش ۵۵ الی ۶۰ هزار تومان است که مبالغ بالاتر از آن باید کنترل شود.

وی ادامه داد: ۱۳۰۰ تن گوشت منجمد، ۳۰۰ تن گوشت گرم، ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در استان توزیع شده است که هیچ تفاوتی در بازار نداشت و قطعا ایراد از توزیع است.

وی با اشاره به افزایش سه برابری گلخانه‌ها در استان، گفت: جایگزین و اصلاح کشت از پیاز به کلزا و زعفران ناشی از این همین افزایش گلخانه‌ها می‌باشد.

کاهش ضایعات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی/ مردم نگران میوه شب عید نباشند

فتحی در ادامه معضل بزرگ کشاورزی را ضایعات دانست و گفت: این موضوع با آمارهای متفاوت ضایعات از شروع کشت تا سر سفره روبرو است و معمولا ۱۸ درصد اعلام می‌شود.

وی تاکید کرد: آنچه در موضوع ضایعات مهم است، راهکارها و اقدامات انجام گرفته می‌باشد چراکه با به روز کردن تکنولوژی و افزایش مکانیزاسیون این میزان کاهش یافته است.

فتحی اضافه کرد: استان آذربایجان‌شرقی در زمینه کاهش ضایعات از متوسط کشوری پایین‌تر بوده و در زمینه مکانیزاسیون از متوسط کشوری بالاتر است.

وی بیان کرد: کار گروه میوه شب عید تشکیل یافته است به طوریکه سیب در سردخانه‌ها بوده و پرتقال نیز از شمال خریداری شده و تا به این لحظه هزار تن به استان وارد شده است.

فتحی گفت: مردم نگرانی از بابت تامین میوه شب عید نداشته باشند.