۴۵ متری انقلاب، طرحی برای نجات تبریز
۴۵ متری انقلاب، طرحی برای نجات تبریز
احیای بافت‌های ناکارآمد یک شهر دغدغه‌ای بسیار مهم برای مدیران شهری محسوب می‌شود و گاه حتی اعتبار و هزینه زیادی را نیز می‌طلبد؛ حذف، نوسازی و بهسازی این بافت‌ها علاوه بر فواید اقتصادی برای اهالی آن مناطق، آثار مثبت فرهنگی و اجتماعی را نیز به دنبال خواهد داشت.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، تبریز با حدود ۲ میلیون جمعیت از جمله شهرهایی است که بیشترین بافت ناکارآمد را داراست؛ بافت‌های فرسوده در بخش مرکزی شهر و بافت حاشیه‌نشین در نقاط مختلف، حدود یک پنجم مساحت تبریز را به خود اختصاص داده و مدیریت شهری تبریز را با معضلی جدی روبه‌رو کرده است.

علاوه بر فرسودگی و ناکارآمدی این بافت‌ها، تراکم جمعیتی موجود در این بخش‌ها احتمال بروز خسارات جبران‌ناپذیر را در مواقع بحران دوچندان می‌کند. بر این اساس، نوسازی، بهسازی و ساماندهی این قسمت‌های شهری مهم‌ترین اولویت شهرداری تبریز تلقی می‌شود.

یکی از اساسی‌ترین پروژه‌هایی که در این زمینه موثر محسوب می‌شود، طرح‌های مسیرگشایی است. مسیرگشایی می‌تواند با خارج کردن این قسمت ها از بن بست، بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی را برطرف کند. شهرداری تبریز نیز با در نظر گرفتن چنین مواردی، بزرگترین پروژه مسیرگشایی حال حاضر شهری را در دست اجرا دارد.

پروژه ۴۵ متری انقلاب که از آن به عنوان پروژه نجات تبریز هم یاد می‌شود، در متراکم‌ترین منطقه کم برخوردار و حاشیه‌نشین تبریز اجرا می.شود؛ این پروژه به طول ۱۴۰۰ متر و عرض ۴۵ متر، خیابان انقلاب را به اتوبان پاسداران متصل می‌کند و در مسیر خود، از کوثر شرقی و طرلان دره سی نیز عبور می‌کند.

حدود ۳۳۰ ملک در مسیر این پروژه قرار گرفته‌اند که حدود یک سوم آنها توسط شهرداری تملک و تخریب شده‌اند. مرحله اول این پروژه سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید و در سال‌جاری نیز، ۷۰۰ میلیارد تومن اعتبار برای تکمیل آن در نظر گرفته شده است.

اما فارغ از میزان بودجه و هزینه‌های طرح مذکور، آثار مثبت و نتایج آن را نیز باید مدنظر قرار داد. خروج این منطقه بزرگ از بن‌بست، موجب توسعه فعالیت حمل و نقل عمومی در این محدوده می‌شود همچنین خدمات‌رسانی به شهروندان ساکن در این منطقه، به ویژه امدادرسانی و عملیات کمک و نجات در مواقع بروز بحران و حوادث غیر طبیعی تسهیل و ممکن می‌شود.

علاوه بر این‌ها، افزایش ارزش افزوده املاک واقع در محدوده این پروژه، توازن رشد سرمایه در شهر را کلید می‌زند و نهایتا منجر به رشد همگن مناطق شهری می‌شود.

این پروژه در سه فاز طراحی شده که فاز اول آن توسط شهرداری منطقه  ۱۰ تبریز و با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی درحال اجراست و شهرداری منطقه ۱ نیز اجرای ۲ فاز دیگر آن را بر عهده گرفته و تا پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسانده است.

پروژه ۴۵ متری انقلاب یا طرح نجات تبریز، با ایجاد تحولی بزرگ در متراکم ترین و پرجمعیت‌ترین بخش حاشیه‌ای شهر به‌طور یقین منشأ تحولات بزرگ اجتماعی، اقتصادی و شهری در این قسمت خواهدشد و ساکنان این محدوده، با خروج از بن‌بست ترددی و ترافیکی از خدمات و امکانات به وجود آمده بهره‌مند خواهند شد.

برای پیشرفت و بهبود کمی و کیفی تمام شاخصه‌های زندگی در آن، رشد همه جانبه و تعالی عمرانی توام با تعالی فرهنگی و اجتماعی نیاز است. پروژه ۴۵ متری انقلاب با چشم‌اندازی این چنین در صدد است تا کاستی‌ها و کمبودها را برای شهروندان آن منطقه تامین کرده و مجموعه‌ای متوازن از شهر و شهروندان را رقم زند.

نگارنده: خاطره میرزایی

پایان پیام/