یکی از مشکلات جدی در شهرداری‌ها عمر کوتاه مدیریت شهری است/ اقدام اساسی برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام نشده است
یکی از مشکلات جدی در شهرداری‌ها عمر کوتاه مدیریت شهری است/ اقدام اساسی برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز انجام نشده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشکل جدی شهرداری‌ها عمر کوتاه مدیریتی مدیران شهری است، گفت: این موضوع از مهم ترین مشکلات در مدیریت شهری است و شهرداران سیاست‌گذاری‌های بلندمدتی ندارند و بهتر است برای بهره‌وری بیشتر طول مدیریت شهرداران را طولانی کنیم.

جبارعلی ذاکری در نشست مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور در تبریز، اظهار کرد: کوتاه بودن دوره مدیریت در شهرداری‌ها مانع برنامه ریزی بلند مدت آنها می‌شود و این کار مشکلات زیادی را در امور شهری ایجاد می کند و در نتیجه موجب ایجاد مشکلات بعدی و برکناری شهرداران می‌شود.

وی گفت: یکی از اساسی ترین مشکلات نظام اداری کشور نظام مند و سیستمی نبودن آن است، قوانین و مقررات و ضوابط زیادی در این موضوع داریم اما سامانه‌ی مدیریتی کافی در اختیار نداریم که این عامل باید با مدیریت حل و برطرف شود.

وی ادامه داد: یکی از بهترین راه‌های رسیدن به درآمد پایدار، سرمایه گذاری است، مسئولان استانی تضمین امن بودن سرمایه‌گذاری در استان را به سرمایه گذاران داده‌اند که نتیجه‌ی این تضمین، برنامه ریزی برای سرمایه گذاری ۲۶۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در استان است که در سفر معاون اجرایی رییس جمهور به آن پرداخته شد و در سفر رییس جمهور به استان، رونمایی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، تاکید کرد: هر شهردار در زمینه‌ی بودجه ریزی باید از تجارب شهرداران شهرهای دیگر استفاده کند زیرا مورد بررسی قرار دادن بودجه سایر شهرها به خصوص کلانشهر، این امکان را به شهردار می‌دهد تا منابع جدیدی برای رسیدن به درآمد پایدار و بودجه واقعی را پیدا کند.

ذاکری افزود: لازم است تا شهرداران به سمت سرمایه گذاری‌هایی بروند که آثار اجتماعی و اقتصادی آن منطقه‌ای باشد تا بعدها بتواند در بعد ملی نیز اثر بگذارد.

معاون استاندار خاطرنشان کرد: مدیران دفاتر امور شهری به صورت غیرمستقیم بر عملکرد شوراها نظارت دارند که این مورد باعث تلف شدن وقت در شوراها می‌شود.

ذاکری با انتقاد از عدم موفقیت شهرداران در مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز طی ۳۰ سال گذشته، بیان کرد: اگر شوراها و شهرداران در این مورد بازخواست نشوند این روند ادامه پیدا می‌کند و به رغم اینکه ابزار نظارتی خوبی در اختیار شهرداران و شوراها از جمله پهپادهای نظارتی قرار دارد اما متاسفانه اقدام اساسی در این زمینه انجام نشده است.

شهرداران می‌توانند به واسطه شرکت‌های دانش بنیان وابستگی به اعتبارات دولتی را کاهش دهند

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم در این نشست گفت: شهرداران می توانند با شراکت‌ با شرکت‌های دانش بنیان، درآمدهای پایداری ایجاد کرده و وابستگی به اعتبارات دولتی را تا حدودی کاهش دهند.

سید سجاد انوشه اظهار کرد: برخی از شهرداری‌ها از بابت کمبود بودجه معترض هستند، این در حالی است که آن شهر با ۵۰ هزار نفر جمعیت ۳۰۰ نفر نیرو دارد که این خیانت به آن شهر محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: البته اعتبارات خوبی به شهرداری‌ها تزریق می‌شود که گاهی این تزریق اعتبارات در برخی شهرداران به توقع تبدیل می‌شود به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این اعتبارات را به صورت هدفمند و مبتنی بر پروژه به شهرداری‌ها اختصاص داده و پیگیر و ناظر پروژه‌های آن‌ها باشیم.

وی گفت: شهرداری‌ها برای حل مشکلات نیرو باید با روی آوردن به درآمدزایی و جذب سرمایه گذار، از نیروهای خود در تحقق این هدف استفاده بهینه کنند و از بحران‌های شهری رهایی یابند.

وی با اشاره به اینکه بهتر است شهرداری‌ها مسائل شهری را در خود استان‌ها حل کنند، بیان کرد: شهرداران زیادی به سازمان امور شهرداری‌ها مراجعه می‌کنند بنابراین دفترهای امور شهری باید با برگزاری نشست‌های کاربردی و پیگیری و نظارت بر مشکلات، مسائل را به سازمان انتقال دهند و با استفاده از تجارب و افزایش ارتباطات، نقش موثری در توسعه‌ی شهرها داشته باشند.

انوشه با اشاره به اینکه بیش از یک هزار و ۴۰۰ شهرداری در کشور وجود دارد، بیان کرد: بیشتر شهرداران این شهرها وقتی به سازمان مراجعه می‌کنند از سازمان می‌خواهند تا امکانات بیشتر و ویژه‌تر از شهرهای دیگر به شهرشان تزریق شود، در حالی که شایسته است تا برنامه‌های خود در زمینه های مختلف از جمله حمل ونقل عمومی و کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین وظایف سازمان امور شهرداری‌ها، هدفمند کردن تخصیص بودجه است، تاکید کرد: نیازسنجی واقعی در مورد امکانات رفع مشکلات ریشه‌ای شهرداری‌ها از جمله حل موضوع ایستگاه‌های آتش نشانی بر اساس نیاز واقعی شهرها و پیگیری آن و انتقال قوانین و مقررات برای رفع مسائل و بررسی فرآیندهای اداری بوده که از شهری به شهری دیگر متفاوت است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: ۷۰ شهرداری در آذربایجان شرقی وجود دارد که مشکل درآمد دارند و بودجه‌های تعیین شده برای آنها کفاف خدمات شهری به شهروندان را نمی دهد.

مرتضی موحدنیا، ادامه داد: رقم بودجه شهرداری‌های استان در سال گذشته ۱۱ و نیم همت بوده است که در سال جاری با افزایش دو برابری به ۲۱ و نیم همت رسیده است، بیشتر این افزایش از محل سرمایه گذاری تامین می شود که بهتر است تا شهرداران با روی آوردن به جذب سرمایه گذار و ساماندهی در حوزه‌های مختلف، بهره وری بیشتری از این اعتبارات داشته باشند.

وی افزود: در همایش و نمایشگاه ملی فرصت‌های سرمایه گذاری شهرهای آذربایجان شرقی، ۱۳۶ بسته سرمایه گذاری از سوی شهرداری‌های استان ارائه شد که ۹۱ مورد آن در سال جاری اجرایی می‌شود و موارد دیگر در دست بررسی برای سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی است و دومین همایش و نمایشگاه در مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/