یکی از دلایل بالا بودن قیمت گوشت قاچاق دام زنده ست
یکی از دلایل بالا بودن قیمت گوشت قاچاق دام زنده ست

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: کاهش ارزش پول داخلی و افزایش نرخ ارز در کشور باعث شده قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه افزایش پیدا کند که این امر کاهش گوشت مورد نیاز مردم را در پی خواهد داشت. به گزارش قلم پرس، یوسف داودی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید فکری اساسی برای […]

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: کاهش ارزش پول داخلی و افزایش نرخ ارز در کشور باعث شده قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه افزایش پیدا کند که این امر کاهش گوشت مورد نیاز مردم را در پی خواهد داشت.

به گزارش قلم پرس، یوسف داودی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید فکری اساسی برای تامین پروتئین دامی و تامین نیاز داخلی بکند، افزود: سرانه مصرف پروتئین حیوانی در کشور ما نسبت به سرانه جهانی پایین است. سرانه جهانی مصرف گوشت حدود ۱۵ تا ۱۸ کیلو برای هر نفر در سال است که در کشور ما این میزان ۱۱ کیلو برای هر نفر است و این در حالی است که بعضی خانواده ها توان خرید تنها ۵ تا ۶ کیلوگرم گوشت را در طول یک سال دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه دولت باید به گونه ای بازار را تنظیم کند که پروتئین حیوانی و لبنیات مورد نیاز مردم تامین شود، اضافه کرد: برای تنظیم بازار هم راهکارهای زیادی هست که دولت باید از آنها استفاده کند.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی، درباره چرایی عدم کاهش قیمت گوشت و محصولات کشاورزی در روزهای اخیر گفت: به دلیل اینکه گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی از ۲۳ کشور وارد شده و این ارز هم دولتی بوده و باز به این دلیل که قیمت داخلی تابع قیمت بازار آزاد ارز نبوده به همین دلیل کاهش نرخ ارز در بازار آزاد نتوانست تاثیر زیادی بر کاهش قیمت گوشت داشته باشد.

وی دلیل دوم در بالا بودن قیمت گوشت را قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه دانست و افزود: کاهش ارزش پول داخلی و افزایش نرخ ارز در کشور باعث شده قاچاق دام زنده به کشورهای همسایه افزایش پیدا کند که این امر کاهش گوشت مورد نیاز مردم را در داخل کشور در پی خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، درباره افزایش قیمت محصولاتی چون سیب زمینی و گوجه فرنگی نیز توضیح داد: قیمت پاره ای از محصولات کشاورزی چون سیب زمینی و گوجه فرنگی به دلیل افزایش صادرات بالا رفته که دولت برای جلوگیری از این افزایش قیمت، صادرات آنها را ممنوع اعلام کرد تا تعادل در بازار داخلی ایجاد شود.

داودی ادامه داد: سال گذشته قیمت هر کیلو سیب زمینی ۴۰۰ تومان برای مصرف کننده بود در صورتی که همان یک کیلو سیب زمینی برای کشاورز ۱۰۰۰ تومان تمام می شد، طبیعی است که کشاورز با این وضع قیمت گذاری متضرر می شود. مخصوصا در شرایط فعلی که قیمت همه اجناس بالاتر رفته حیات حرفه ای کشاورز به مخاطره می افتد.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: دولت باید تا حد امکان بازار را متعادل کرده و به گونه ای صادرات و واردات را کنترل کند که قیمت ها در بازار داخل برای مصرف کننده قابل پرداخت شود./