گزارش الجزیره؛ آل سعود در باتلاق یمن گرفتار شده است
گزارش الجزیره؛ آل سعود در باتلاق یمن گرفتار شده است

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تحلیگران امور منطقه بر این باورند که ائتلاف تحت هدایت عربستان در یمن نه تنها در اهداف خود برای از بین بردن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شکست خورده، بلکه این کشور در  موقعیتی قرار گرفته که ممکن است مجبور به تسلیم شود. به نوشته وبگاه شبکه خبری «الجزیره»، […]

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تحلیگران امور منطقه بر این باورند که ائتلاف تحت هدایت عربستان در یمن نه تنها در اهداف خود برای از بین بردن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شکست خورده، بلکه این کشور در  موقعیتی قرار گرفته که ممکن است مجبور به تسلیم شود.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «الجزیره»، عربستان سعودی اهداف اصلی خود در شکست ارتش یمن و تاسیس دولت جدید در این کشور شکست خورده است.

«نادرهاشمی» مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در «دانشگاه دنور» به الجزیره گفت، نیروهای یمنی ثابت کرده‌اند که یک نیروی نظامی نیرومند هستند. عربستان سعودی یک نیروی زمینی قابل مقایسه با آنها ندارد. عربستان تصور می‌کرد که از طریق بمباران در این جنگ پیروز خواهد شد  و همه چیز ظرف چند هفته به پایان خواهد رسید. اما اکنون وارد هفتمین سال این جنگ شده ایم و هیچ پایان مشخصی در انتظار نیست».

 به نوشته الجزیره، در واقع نیروهای مسلح یمن از آن زمان تاکنون در حال پیشروی هستند و عربستان در موقعیتی قرار گرفته که غیرقابل تصور است که برنده جنگ شود. نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن، صنعاء [پایتخت] و قسمت‌های زیادی از شمال غربی یمن را در کنترل خود دارند. علاوه بر این، آن‌ها  بارها نشان داد‌ه‌اند که می‌توانند با هواپیماهای بدون سرنشین به زیرساخت‌های عربستان حمله کنند.

به نوشته این منبع خبری، دعوت سعودی‌ها به  صلح نیز ناشی از میل به ایجاد صلح پایدار نیست بلکه به دنبال تلاش برای تعریف راهبردی برای خروج از درگیری است که به یک باتلاق برای پادشاهی این کشور مبدل شده است.

«استیون هرست» رئیس گروه تاریخ ، سیاست و فلسفه در دانشگاه «متروپولیتن» منچستر درباره طرح صلح پیشنهادی عربستان گفت: «طرح صلحی که آنها ارائه داده‌اند، در واقع نسخه اصلاح شده سال ۲۰۲۰ است».

هرست درباره روابط دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با ریاض نیز گفت، برخلاف دولت ترامپ، رابطه بایدن با سعودی‌ها به دلیل اختلافات قابل توجه، بویژه در مورد ایران و احتمال بازگشت به  برجام، بسیار دوپهلو است.

 وی گفت: «از نظر بایدن، عربستان کشور متحد، اما مسئله دار است که دستور کار منطقه‌ای آن در برخی از زمینه‌های مهم با برنامه‌های ایالات متحده مطابقت ندارد.»

چندی قبل دبیرخانه عمومی شورای عالی مدیریت و هماهنگی امور بشردوستانه در صنعا، پایتخت یمن ، یک نشست مطبوعاتی برگزار کرد و در آن از نقش منفی سازمان ملل در مواجهه با رنج‌های انسانی مردم یمن در طول شش سال تجاوز و محاصره انتقاد کرد.

 «عبدالمحسن طاووس» دبیرکل شورای عالی هماهنگی امور بشردوستانه  توضیح داد که تجاوز و محاصره هفت ساله س باعث شد، ۲۴.۸ میلیون نفر معادل ۶۷ درصد از جمعیت یمن نیاز به کمک‌های غذایی داشته باشند و ۵.۱ میلیون نفر یک قدم با قحطی فاصله دارند و این تجاوز نیز باعث آوارگی ۴.۵ میلیون نفر شدند که ۵۸ درصد از آنها خانواده‌های آواره هستند که در مناطق بسیار سرد به سر می‌برند.

انتهای پیام/ص