گره در کار منطقه آزاد ارس/ تداوم مدیریت رئیس ستاد روحانی  در منطقه آزاد ارس!
گره در کار منطقه آزاد ارس/ تداوم مدیریت رئیس ستاد روحانی  در منطقه آزاد ارس!

[ad_1] صنعتی ترین منطقه آزاد کشور در حالی که نزدیک به دو ماه از سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین می‌گذرد، همچنان در سکوتی که ناشی از چیرگی روزمرگی برآن است به سر می‌برد. به گزارش قلم پرس،از تبریز، منطقه‌ای که به اذعان مدیرانش نزدیک به ۳۰۰ واحد تولیدی را درخود جای داده است و […]

[ad_1]


صنعتی ترین منطقه آزاد کشور در حالی که نزدیک به دو ماه از سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین می‌گذرد، همچنان در سکوتی که ناشی از چیرگی روزمرگی برآن است به سر می‌برد.

به گزارش قلم پرس،از تبریز، منطقه‌ای که به اذعان مدیرانش نزدیک به ۳۰۰ واحد تولیدی را درخود جای داده است و بدلیل شرایط خاص حاکم بر کشورهای منطقه و ترتیبات منطقه ای بویژه تغییرات ناگهانی در فعالیت کریدورهای بین المللی ترانزیتی و بازارهای جدید گشوده شده در کشور روسیه باید بتواند در تمام سطوح نقش آفرینی کند، بدلیل استقرار تیم دولت قبل و تلاش برای حفظ وضع موجود تا استقرار هیات مدیره جدید، در خلسه کامل بسر می برد.

محسن نریمان، رئیس ستاد روحانی در استان مازندران به همراه تیمی از اصلاح طلبان استان آذربایجان شرقی، همچنان بر اریکه مدیریت منطقه آزاد ارس تکیه زده و با حضور گاه و بیگاه خود در منطقه ارس اخبار گزینه‌های احتمالی مدیریت این منطقه حساس را رصد می‌کند.

۹ ماه گذشته مملو از اخبار ضد و نقیض انتصاب افراد مختلف به مدیریت عاملی این منطقه دارد و ظاهرا در رقابت نمایندگان مجلس، گروه‌های سیاسی منتسب به دولت و تیم مستقر در دبیرخانه شورای عالی برنده اصلی مدیران فعلی سازمان منطقه آزاد هستند!

 

رسانه‌های مختلف در این مدت از نقش آفرینی چند نماینده مجلس در جریان انتصاب مدیرعامل و اعضای هیات مدیره منطقه آزاد ارس خبر داده‌اند و از اینکه این رفتار بر خلاف منویات مقام معظم رهبری و دون شان نمایندگی مجلس شورای اسلامی است انتقاد کرده‌اند.

صمد عزیزی مسوول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به وصول گزارش‌هایی از دخالت‌های برخی نمایندگان مجلس در امور اجرایی استان و عزل و نصب‌ها در ماه‌های اخیر اظهار کرد: این موارد به صورت مستند در پرونده نمایندگان مزبور درج شده و چنین اقداماتی در بررسی صلاحیت‌ها موثر خواهد بود.

وی افزود: دخالت در امور اجرایی بر خلاف اصل استقلال قوا است. با توجه به سوگند نمایندگان برای صیانت و حفاظت از قانون اساسی و نیز التزام عملی به قانون اساسی و التزام عملی به ولایت فقیه که جزو شرایط داوطلبان است، این قبیل اقدامات در بررسی صلاحیت‌ها تاثیرگذار می‌باشد.

اعضای هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس به مدت سه سال و توسط هیات وزیران عضو شورایعالی مناطق آزاد انتخاب می شوند و از آذرماه سال گذشته عملا هیات مدیره منطقه آزاد ارس فاقد حکم هستند و مطابق قانون تجارت تا زمان معرفی هیات مدیره جدید بایستی به امور سازمان رسیدگی کنند.

موضوع بازنشستگی محسن نریمان نیز از جمله موضوعات پیچیده ای است که پس از سالها پرداختن به آن هنوز مکشوف نشده و برابر آخرین اسناد منتشره، گفته می‌شود ایشان از شهریور سال گذشته به افتخار بازنشستگی نائل آمده اند!

تعلل دولت و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در معرفی رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس در حالی صورت می گیرد که برابر گزارشات واصله، بدلیل عزل و نصب های لحظه آخری افراد خاص به مناصب بالای معاونت و مدیریت سازمان و همچنین جذب و تبدیل وضعیت شتابزده برخی کارکنان، حاشیه های جدی در سازمان بروز کرده و در برخی موارد با ورود جدی و انتقاد مدیران دبیرخانه شورایعالی ختم به خیر شده است.

با وجود بخشنامه دولت به تمام دستگاههای دولتی در سال گذشته مبنی بر ممنوعیت هرگونه جذب و بکارگیری و جابجایی، برابر اطلاعات واصله، منطقه آزاد ارس دهها نفر از کارکنان را جذب یا تبدیل وضعیت نموده و همچنان این روند ادامه دارد و اعتراضات کارکنان به مدیران سازمان و حتی شخص دبیر شورایعالی راه به جایی نبرده است.

 

با این همه منطقه ای که انتظار تحول در اقتصاد استان و شمال غرب و ایفای نقش بین المللی می رود، بجای پرداختن به مسایل کلان مدیریتی و بین المللی، درگیر حاشیه های داخلی درون منطقه ای و درون استانی است.

 آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، از این وضعیت به “گره” یاد می کند. 

وی در خطبه های نمازجمعه تبریز اظهار امیدواری کرد که گرهی که در آموزش و پرورش استان باز شد در منطقه آزاد ارس نیز به زودی باز شود و تاز زمان سفر رئیس جمهوری به استان آذربایجان‌شرقی بلکه گره انتخاب مدیرعامل منطقه آزاد ارس باز شود.

وی یادآور شد: از وزیر اقتصادی و دبیر مناطق آزاد می‌خواهم که در انتخاب مدیر منطقه آزاد ارس با دقت تسریع کنند تا قبل از سفر ریاست جمهوری به استان انجام شود.

پیش از این نیز نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از دخالت نمایندگان در انتصاب افراد انتقاد کرده بود.

روح الله متفکر آزاد،عضو هیات ریٔیسه مجلس نیز در مراسم معارفه مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: ما در مقام ناظر هستیم و نباید در عزل و نصب‌ها دخالت کنیم.

وی افزود: ما در هیات ریٔیسه‌ مجلس سعی کرده‌ایم مانع دخالت غیردولتی‌ها در انتصابات شویم و شخصا در عمل به فرمایشات رهبر انقلاب در هیچ عزل و نصبی دخالت ندارم و اگر حساسیتی وجود داشته باشد از طریق استاندار پیگیری می‌کنم.

با اینحال همچنان محافل خبری، دخالت نمایندگان را در تاخیر انتخاب مدیرعامل منطقه آزاد ارس و بلاتکلیفی آن موثر و تعیین کننده می دانند.

تداوم شرایط فعلی حاکم بر این منطقه حساس مرزی قطعا به زیان جریان تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری در این منطقه بوده و کار را برای مدیرعامل آتی این منطقه بسیار سخت خواهد کرد.

او باید در فرصت باقیمانده از دولت آقای رییسی هزینه سنگینی را برای آواربرداری از تصمیمات مدیران فعلی در سالهای گذشته بویژه حدود یکسال بلاتکلیفی بپردازد.

انتهای پیام/


[ad_2]