گره‌گشایی از معضل ترافیک تبریز با راهکارهای مختلف اجرایی
گره‌گشایی از معضل ترافیک تبریز با راهکارهای مختلف اجرایی
مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز گفت: مدیریت تعداد سفرهای درون شهری، جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین در محدوده مرکزی شهر، جمع آوری وانت بارها، اعمال قانون برای توقف‌های دوبله، آموزش شهروندی و فرهنگ سازی ترافیکی و... از راهکارهای مدیریت و کاهش ترافیک است.

به گزارش قلم پرس به نقل از ایرنا، محبوب عبدالله پور با تاکید بر تصویب برنامه های بلند مدت در حوزه ترافیک، بار و مسافر و ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل ریلی برای کاهش بارترافیکی شهر، افزود: باید در هر کدام، فرایند مطالعات و تصویب مراحل مختلف، مطابق بخشنامه و دستورالعمل های سازمان برنامه و بودجه در حوزه حمل و نقل، با رعایت اصول فنی و کارشناسی توسط مشاورین مربوطه یا دانشگاه های دارای صلاحیت به طور قانونی طی شود.

وی با اشاره به اینکه داشتن برنامه و طرح های جامع بالادستی در درازمدت و تعریف پروژه های کوتاه مدت برای اجرای طرح‌های ترافیکی در تبریز ضروری است، اظهار کرد: برای مدیریت و کنترل ترافیک این شهر در گذشته کار اصولی و فنی انجام نشده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز گفت: به علت نبود برنامه چشم انداز و نیز طرح جامع حمل و نقل، الزامات ترافیکی در ساختمان سازی و همچنین عارضه سنجی ترافیکی در پروژه های عمرانی شهری، طرح های توسعه ای و تغییر کاربری ها در کمیسیون ماده ۵ مورد توجه واقع نشده است.

عبدالله پور، ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ الزامات ترافیکی با مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی در ساختمان سازی کنترل می شود و عارضه سنجی ترافیکی توسط شهرداری تبریز برای پروژه های شهری و تغییر کاربری ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی یادآور شد: بر این اساس، قبل از صدور پروانه و یا تغییر کاربری و اجرای پروژه های عمرانی، مطالعات عارضه سنجی ترافیکی توسط مشاور ذیصلاح انجام و در کمیته کارشناسی سازمان و کمیته فنی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز بررسی شده و در صورت تایید، پرونده به شورای ترافیک استان ارسال و در صورت تصویب در این شورا، مراحل اجرایی آن شروع می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز، با بیان اینکه به تعداد انگشتان دست مشاور در رشته ترافیک در این شهر وجود ندارد، گفت: ایجاد رشته های مورد نیاز برای مدیریت شهری از جمله حمل و نقل در دانشگاه های تبریز و بکارگیری شرکت ها و مشاورین ذیصلاح و دارای رتبه در رشته ترافیک و حمل و نقل ضروری است.

عبدالله پور، با تاکید بر استفاده از مشاوران ذیصلاح و دانشگاه های معتبر برای مطالعات ترافیکی تبریز، افزود: موضوع واگذاری مطالعات طرح جامع حمل و نقل تبریز به دانشگاه تربیت مدرس، هفته گذشته در شورای اسلامی این شهر مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و برای تایید به فرمانداری ارسال شده که در صورت تایید، قرارداد آن امضا و مطالعات لازم طبق بخشنامه و دستورالعمل های برنامه و بودجه شروع می شود.

احترام نگذاشتن برخی رانندگان به قوانین راهنمایی رانندگی موجب بروز گره های ترافیکی در شهر می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز با تاکید بر ضرورت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای مدیریت ترافیک شهر از سوی رانندگان، گفت: احترام نگذاشتن به قوانین و رعایت قوانین ترافیکی از سوی بعضی از رانندگان خودروها، موجب بروز گره های ترافیکی در سطح شهر می شود.

عبدالله پور، با اشاره به برنامه های زودبازده و کوتاه مدت حوزه ترافیک شهری در تبریز، افزود: اعمال قانون از سوی پلیس با افزایش تعداد دوربین های ترافیکی در سطح شهر، اصلاح هندسی در گره های ترافیکی و اصلاح جهات حرکتی در شبکه معابر، در مدیریت و کاهش ترافیک شهر نقش بسزایی ایفا می کند.

وی اظهار کرد: مدیریت تعداد سفرهای درون شهری، جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین در محدوده مرکزی شهر، جمع آوری وانت بارها، اعمال قانون برای توقف های دوبله، آموزش شهروندی و فرهنگ سازی ترافیکی از سوی رسانه ها، اطلاع رسانی وضعیت ترافیکی معابر به شهروندان و رانندگان از طریق رادیو و سامانه های هوشمند به صورت مستمر و در بازه های زمانی نیم ساعت، رعایت محدودیت های ترافیکی زوج و فرد و LEZ از سوی رانندگان از دیگر راهکارها برای مدیریت و کاهش ترافیک است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز گفت: راهکار اصلی مدیریت و کاهش ترافیک شهر تبریز، توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش خطوط ویژه اتوبوس های تندرو (بی آر تی)، ایجاد پارک سوار و پایانه های درون شهری برای برنامه ریزی و اجرای حمل و نقل ترکیبی، استفاده بهینه از معابر و برنامه ریزی شهری برای کاهش سفر است.

عبدالله پور، تغییر کاربری هایی که منجر به ایجاد ترافیک در مرکز شهر می شود و جابجایی مدارس و مطب های پزشکان از مرکز به حاشیه شهر را از دیگر راهکارهای اصلی مدیریت و کاهش ترافیک این شهر اعلام کرد و ادامه داد: اجرای این طرح ها نیازمند همکاری مداوم دستگاه های ذیربط است.

معابر شهری تبریز ۴۰ درصد از کلانشهرهای اصفهان و شیراز کمتر است

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز، افزایش بیش از ۲ برابری تعداد خودروهای پلاک شخصی تبریز در طول هشت سال گذشته را از دیگر دلایل افزایش ترافیک شهری اعلام کرد و گفت: هم اکنون تعداد تردد روزانه خودروها از ۴۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۴ به ۸۵۰ هزار دستگاه در سال جاری در سطح شهر رسیده است.

عبدالله پور، با اشاره به اینکه با وجود افزایش تعداد خودروها در تبریز، معابر این شهر توسعه نیافته است، افزود: هم اکنون طول شبکه معابر تبریز حدود ۱۵۰ کیلومتر است در حالی که طول شبکه معابر کلان شهرهایی مانند اصفهان و شیراز حدود ۲۵۰ کیلومتر و ۴۰ درصد بیشتر از شبکه معابر تبریز است.

وی یادآور شد: علاوه بر کمبود معابر، ورود روزانه ۱۵۰ هزار خودرو از شهرهای اطراف به تبریز برای فعالیت در جابجایی مسافران شهری از جمله در قالب «اسنپ» بر بار ترافیکی این شهر افزوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز با انتقاد از عدم توسعه حمل و نقل عمومی این شهر در سال های گذشته، گفت: اکنون حدود ۳۵۰ دستگاه اتوبوس در این شهر وجود دارد در حالی که شهرهای شیراز ۷۰۰ دستگاه و اصفهان ۹۰۰ دستگاه اتوبوس دارند.

عبدالله پور، ادامه داد: سرانه حمل و نقل عمومی در تبریز نصف سایر کلانشهرها بوده و در دوران شیوع کرونا نیز اتوبوس های شهری را به حال خود رها کرده و فکری برای حمل و نقل عمومی پساکرونا انجام نشده بود که این موضوع باعث خروج اتوبوس های بخش خصوصی از شبکه حمل و نقل عمومی شده است.

 

انتهای پیام/