کسب رتبه دوم کشوری در خصوص رسیدگی به پرونده های معوق
کسب رتبه دوم کشوری در خصوص رسیدگی به پرونده های معوق
رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در خصوص رسیدگی به پرونده های معوق تا به امروز اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: آذربایجان شرقی با رسیدگی به ۸۲ درصد از پرونده‌ها در رتبه دوم کشور قرار داشته و بزودی این رقم به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید.

به گزارش قلم پرس به نقل از روابط عمومی دادگستری استان آذربایجان شرقی، موسی خلیل اللهی در جلسه پیگیری مصوبات سفر‌های استانی با رییس قوه قضاییه با اشاره به حضور رئیس قوه قضائیه طی آبانماه سال گذشته در استان، اظهار داشت: این سفر پس از ۲۰ سال انتظار برای حضور ریاست قوه قضائیه در استان طی دوره جدید انجام شد و آثار مهمی برای استان داشت.

وی افزود: تصویب مبلغ ۶۱ میلیارد تومان برای رسیدگی به مشکلات استان که حدود ۴۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات خاص در نظر گرفته شد و تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از این عدد محقق شده از جمله این موارد است.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی اضافه کرد: از نتایج این سفر اتمام ۵ پروژه ناتمام با مساحت ۶ هزار متر مربع در کمتر از ۸ ماه بوده که طی هفته قوه قضائیه به افتتاح رسید.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل تعدادی از پروژه های ناتمام در استان نیز از جمله نتایج این سفر بوده، بیان کرد: در راستای حفط کرامت ارباب رجوع و همکاران تشکیلات قضایی ساختمان بخش ترکمانچای که وضعیت نامناسبی داشت تعویض شد و در حال حاضر همکاران در محل جدید پاسخگوی مراجعه کنندگان هستند.

خلیل اللهی با اشاره به تشکیل مستمر جلسات قانون حدنگار ادامه داد: یکی از موارد مورد تاکید در سفر استانی پیشگیری امور ثبتی بوده که در این خصوص، حدود ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی دولتی و ملی در استان تثبیت مالکیت شده که بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از این اراضی در هفت ماهه اخیر تثبیت مالکیت شده اند.

وی با اشاره به سیاست سالم سازی بخش های اداری قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخشی از تخلفات در بحث زمین و ثبت در دفاتر ثبت اسناد اتفاق می‌افتد که در سال ۹۸، تعداد ۷۰۶ مورد تخلف توسط هیات نظارت رسیدگی و در سه ماهه اول ۲۲ مورد رای صادر شده است

رییس دادگستری آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص وضعیت کارخانه ماشین سازی تبریز پس از سفر آیت الله رییسی به استان، گفت: بازدید ریاست قوه قضائیه از کارخانه ماشین سازی آثار خوبی بر جای گذاشت و با ورود دادگستری استان، از طرف هیات عامل، مدیرعامل تعیین و مقدمات تعیین هیات مدیره فراهم شد.

وی ادامه داد: هرچند کارخانه مشغول کار و کارگران در حال فعالیت هستند و مشکلات کارگری و مواد اولیه وجود ندارد؛ اما متاسفانه به دلیل اختلاف سازمان گسترش و صندوق بازنشستگی فولاد، هنوز هیات مدیره انتخاب نشده و بر همین اساس درخواست می کنیم ریاست قوه قضائیه برای حل این مشکل ورود کنند.

وی با اشاره به پیگیری مصوبات در خصوص زنان زندانی، ادامه داد: در این راستا عملیات احداث بند زنان با ۸۱۳ مترمربع اجرا شده و طی آن فضای لازم برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای زنان زندانی پیش بینی شده است.

رییس دادگستری آذربایجان شرقی در پاسخ به پیگیری آیت الله رییسی درباره تعیین تکلیف اراضی اسکو و ملکان بیان کرد: در رابطه با ۳۵۰۰ واحد ملکان که در معرض تخلیه و خلع ید قرار دارد پس از به دست آمدن مدارک جدید، در خواست اعمال ماده ۴۷۷ ارائه شده و هفته آینده در حضور معاون قوه قضائیه این طرح موضوع و بررسی خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ورود دادگستری در خصوص رفع تعارض اراضی اسکو در شهر جدید سهند اضافه کرد: آرای لازم از سوی قضات صادر شده و در بخشی که نظر قضات مبنی بر جزو اراضی ملی بودن اراضی مدنظر است؛ اعتراض افراد در حال حاضر در شعب تجدید نظر تبریز در حال رسیدگی است.

خلیل اللهی با بیان اینکه تشکیلات قضایی استان در خصوص رسیدگی به پرونده های معوق تا به امروز اقدامات خوبی انجام داده است، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی با رسیدگی به ۸۲ درصد از پرونده‌ها در رتبه دوم کشور قرار داشته که بزودی این رقم به رقم بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید و البته مابقی پرونده‌هایی هستند که به لحاظ ماهیت آن‌ها قابلیت مختومه شدن ندارد.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات ریاست قوه قضائیه مبنی بر تکریم ارباب رجوع گفت: در سال گذشته ۵۶ جلسه ملاقات حضوری برگزار و مشکلات  ۴ هزار و ۶۷ نفر مورد بررسی قرار گرفت و همچنین طی ۲۰ جلسه در مساجد و مصلی برگزار و مشکلات یکهزار و ۵۳۵ نفر از نزدیک بررسی و دستورات لازم صادر شده است.

رییس دادگستری آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به برنامه های تحوّلی ریاست قوه قضائیه مبنی بر استفاده از ظرفیت جامعه نخبگان و دانشگاهیان جلسات نقد آرا با حضور نخبگان، اساتید دانشگاه و وکلا و کارشناسان برگزار می شود.