چیزی به نام هاله‌ی حرارتی در اطراف دریاچه ارومیه وجود ندارد
چیزی به نام هاله‌ی حرارتی در اطراف دریاچه ارومیه وجود ندارد
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: از لحاط علمی چیزی به نام هاله‌ی حرارتی که در اطراف دریاچه‌ی ارومیه تشکیل شده و از ورود بارش‌ها به وسط دریاچه جلوگیری می‌کند، وجود ندارد.
به گزرش قلم پرس، مسعود تجریشی در خصوص هاله‌ی حرارتی دریاچه ارومیه که اخیرا توسط یکی از اساتید دانشگاه مطرح شده است، افزود: زمانی که میزان رطوبت در یک منطقه‌ای  کاهش می‌یابد، این امر باعث می‌شود میزان بارش‌ سال‌های آتی در آن منطقه کاهش یابد که این موضوع از لحاظ علمی ثابت شده است ولی از لحاط علمی چیزی به نام هاله‌ی حرارتی وجود ندارد.
پیش از این بهروز ساری‌صراف ظهر امروز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اشاره به تغییرات آب و هوایی در حوزه دریاچه ارومیه، گفته بود: اخیراً پس از ماه‌ها متوجه یک پدیده‌ای شدیم، بر اساس نقشه‌های ماهواره‌ای پدیده‌ای با عنوان هاله حرارتی دریاچه ارومیه در حوزه آبگیر به وجود آمده است.وی افزود: بر روی دریاچه ارومیه به دلیل خشک‌سالی‌های پیاپی و افزایش پهنه نمکی براثر جذب انرژی حرارتی و از دست دادن گرما در عمق اتمسفر تأثیرگذار شده است.

رئیس دانشکده علوم محیطی دانشگاه تبریز ادامه داد: گرمایش زمین و تشعشع حرارتی زمین در چندین سال مستمر ساختار اتمسفر را دست‌کاری کرده و هرزمان توده‌هوای باران‌زا به این‌هاله می‌خورد نمی‌تواند آن را متأثر کند.

وی ادامه داد: حوزه آبگیر دریاچه ارومیه مساحتی حدود ۵ برابر است و به عبارت بهتر این‌هاله حرارتی ۲۵ هزار کیلومترمربع را از ورود باران محروم کرده و به لحاظ اقتصادی دلیل این پدیده میلیون‌ها مترمکعب آب را در طی چند سال گذشته ازدست‌داده‌ایم.

صراف با اشاره به بارش‌های اخیر و افزایش حجم آب دریاچه، گفت: در ۱۰ روز اخیر یک میلیارد مترمکعب حال دریاچه را خوب کرده و اگر در این ۸ سال این پدیده پیش نمی‌آمد این مشکل پیش نمی‌آمد.

وی تأکید کرد: امروز با یک پدیده زمینی روبه‌رو هستیم، همیشه در پیش‌بینی‌های هواشناسی گفته می‌شود که توده‌هوایی به سمت استان می‌آید اما این موضوع رخ نمی‌دهد و آن توده‌هوا به سمت کشورهای همسایه و استان‌های دیگر می‌رود و نمی‌تواند وارد استان شود.